Flup Geplaatst: 19 december 2021 Geplaatst: 19 december 2021 Ik heb juist liever herfstvijgen, want de breba's vriezen hier stuk door de late vorstperiodes (april). Maar al te laat moeten ze niet rijpen, want daarvoor is ook hier het seizoen te kort. Quote
Lsjr33 Geplaatst: 23 december 2021 Auteur Geplaatst: 23 december 2021 Anderhalve werkdag later 😪 2 Quote
Lsjr33 Geplaatst: 23 december 2021 Auteur Geplaatst: 23 december 2021 5 minuten geleden, mdubbelm zei: Heb je die besteld? 😱 De stekken wel, de rest is zelf in elkaar geknutseld met zakjes, potgrond, perliet, elastiekjes en een eetlepel. Quote
Lsjr33 Geplaatst: 4 mei 2022 Auteur Geplaatst: 4 mei 2022 Ondanks eerdere berichten hier heb ik afgelopen winter toch een kleine bestelling gedaan bij Lorusso. Voor de prijzen die hij vraagt kun je nog eens wat proberen. Alles aangeslagen! De foto's zijn van de drago nero en de diamante. Die zelfs binnen met relatief weinig zon dus best in hun hum zijn. 2 Quote
Roland Geplaatst: 4 mei 2022 Geplaatst: 4 mei 2022 Mooie brebas. hoop dat ze rijpen en niet afvallen omdat ze bestoven moeten worden. Quote
Lsjr33 Geplaatst: 4 mei 2022 Auteur Geplaatst: 4 mei 2022 Dat blijft nog even de spannende vraag inderdaad 😆 Quote
marcelru Geplaatst: 4 mei 2022 Geplaatst: 4 mei 2022 Mooi om te lezen, al die verzamelaars van bijzondere rassen. Ik zit zelf meer in het bijzondere inheemse fruit (appels, peren, pruimen en kersen), maar een paar jaar geleden heb ik van een Marokkaan op onze tuin de vraag gekregen of ik zijn vijgen kon enten. Ik heb ze toen gestekt omdat ik geen verstand van vijgenonderstammen heb, als die er al zijn (niet gehinderd door enige kennis van zaken overigens: Stuk tweejarig hout van ca 30 cm in een pot, met een of twee ogen boven de grond en een dot entwas op het uiteinde). Is redelijk gelukt, heeft aardig wat planten opgeleverd. De vraag is nu: welke rassen zijn het? De materiaaldonor weet het niet, en ik kom niet veel verder met wat er in het boekje van Peter Bauwens staat (Vijgen in de lage landen, ooit van hem gekocht op de Groenmoes markt). Ook hebben de planten (nog) geen vruchten gedragen, al zijn de eerste nu wel in de maak. Is er iemand in dit topic die op basis van vruchten en evt. blad een uitspraak kan doen over rassen? Ik verwacht dat het redelijk gangbare varieteiten zijn, maar nogmaals: veel verstand van vijgen heb ik niet. Quote
Lsjr33 Geplaatst: 5 mei 2022 Auteur Geplaatst: 5 mei 2022 @marcelru proberen met foto's kan geen kwaad. En mocht het hier niet lukken is er altijd nog facebook. Daar heb je vijgen groepen met mensen die echt alles weten. Soms tot mijn grote verbazing. 😁 Quote
Goldfish Geplaatst: 15 mei 2022 Geplaatst: 15 mei 2022 Jippie! Ik ga na 7 jaar voor het eerst een Breba oogst krijgen in de Precocé de Dalmatie die buiten de stad in het open veld staat. 5 Quote
Lsjr33 Geplaatst: 15 juni 2022 Auteur Geplaatst: 15 juni 2022 (aangepast) Goed nieuws over de diamante! Het is een common. Ik heb net de eerste vijg gesnoept, helaas een weekje te vroeg. Maar hij was zo mooi zacht haha. Bij de tweede ga ik geduld opbrengen. De drago nero ben ik een beetje bang voor. Die heeft een vijg laten vallen van de twee. Maar eerlijkheid gebied me dan ook te zeggen dat ik die arme stek redelijk heb verwaarloosd, veel te droog. Dus het kan ook stress geweest zijn. Die wordt dus nog vervolgd. Ander goed nieuws is dat ik er nog een tuin bij heb, die helemaal alleen voor de vijgen is! 200 m2. Nu alleen nog vervoer regelen om alle dertig planten van tuin 2 naar tuin 3 te krijgen. 15 juni 2022 aangepast door Lsjr33 1 Quote
Arja Geplaatst: 29 augustus 2022 Geplaatst: 29 augustus 2022 Vijgen! Ik ga het toch proberen, ging er altijd vanuit dat vijgen niets waren voor mijn tuin. Te veel wind, geen kas, geen echt beschutte plek. Maar de boel begint nu een beetje dicht te groeien, en ik heb een plek op het oog naast een hoge heg met veel zon. Tijd om te studeren wat voor plant of planten ik wil, vroeg of laat, wie kan het beste tegen vorst, enzovoort. Tips welkom, of misschien heeft iemand een stek voor me? Quote
MSDG Geplaatst: 29 augustus 2022 Geplaatst: 29 augustus 2022 @Arjaik heb een plant over die ik in een speciekuip gezet heb. Draagt vrucht, maar weet niet welke soort het is. Nu ca. een meter hoog met drie mooie gesteltakken, dus wordt meer een struik dan een boomvorm. Laat maar weten of je interesse hebt, je mag 'm gratis komen ophalen van de winter als 't blad er af is. 1 Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Arja Geplaatst: 29 augustus 2022 Geplaatst: 29 augustus 2022 (aangepast) Prima plan, @MSDG! Ik kom (on)regelmatig in Hilversum en Utrecht, dus dan kan ik dat mooi combineren. En hij is niet te groot, die meter past op zijn kant wel in mijn auto. Wil je er iets voor terug? 29 augustus 2022 aangepast door Arja Quote
MSDG Geplaatst: 29 augustus 2022 Geplaatst: 29 augustus 2022 @Arjaik stuur je een pm. 1 Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Lsjr33 Geplaatst: 22 oktober 2022 Auteur Geplaatst: 22 oktober 2022 Deze etters hangen er al exact zo bij sinds juli. Gebeurt he-me-maal niets. Klaag waardig haha 1 Quote
Arja Geplaatst: 22 oktober 2022 Geplaatst: 22 oktober 2022 Ze hebben wel een hele leuke kleur! 1 Quote
Mellie Geplaatst: 4 november 2022 Geplaatst: 4 november 2022 @lsjr33 en nu en nu?! Vind ze zo mooi gekleurd deze Quote
Lsjr33 Geplaatst: 10 november 2022 Auteur Geplaatst: 10 november 2022 Ik zal van de week eens kijken! Maar heb ze eigenlijk al een beetje opgegeven Quote
Kevins Moestuin Geplaatst: 9 december 2022 Geplaatst: 9 december 2022 Advies gevraagt aan de kenners: Ik zou graag twee vijgenbomen willen aanschraffen, Een voor in mijn voortuin op het zuiden, een voor op de volkstuin tussen een appel en peren boom zit zo 7 a 8 meter tussen de bomen. Het gaat om de volgende soorten ronde de bordeaux, brown turkey. Zowel voor vers gebruik maar veelal om te drogen. Nu wil ik een soort in een grote speciekuip zetten gok 200L, de andere in de volle grond, welke soort zou het beste geschikt zijn voor welke situatie? En bij de aankoop kan ik verschillende hoogtes kopen tussen 60 cm met pot maar ook 100 cm. Welke zouden jullie adviseren ik dacht zelf namelijk hoe hoger de stamhoogte en dikker de stamhoogte is hoe meer winterhard deze is. Ik heb weinig ervaring met bomen snoeien maat wil dit uiteraard leren, ga hier ook het boek kopen grow a little fruit tree. Alvast bedankt. Quote
Roland Geplaatst: 9 december 2022 Geplaatst: 9 december 2022 Een vijg groeit erg hard, dus je hoeft echt niet de grotere bomen te kopen. Beide rassen zijn goed winterhard en kun je buiten in de volle grond zetten. Misschien is RdB wel het beste voor de grote pot omdat je hem dan in het voorjaar in een serre kunt zetten zodat hij eerder begint en je nog vroeger vruchten hebt. PS vijgen kun je ook goed stekken. Quote
Kevins Moestuin Geplaatst: 9 december 2022 Geplaatst: 9 december 2022 @Roland dankjewel ik zal in het voorjaar eens gaan kijken, zag ook nog eventueel little miss figgy zag er ook interresant uit wordt maar 90 cm? En toch aardig vrucht wellicht handig voor op het moestuincomplex dan kan er nog 2 zuil appels naast bijvoorbeeld. Quote
Flup Geplaatst: 10 december 2022 Geplaatst: 10 december 2022 Little Miss Figgy wordt wel wat groter dan 90 cm. Zelf zou ik kiezen voor smakelijkere soorten. Browt Turkey en RdB zijn wel heel robuust, maar qua smaak zijn er betere soorten die ook behoorlijk robuust zijn. Hou je meer van zoet of van vruchtsmaak? Quote
Kevins Moestuin Geplaatst: 10 december 2022 Geplaatst: 10 december 2022 @Flup Persoonlijk vindt ik de zoete smaak erg lekker, en was vooral opzoek naar een robuust soort die goed winterhard is eventueel met bescherming buiten maar niet naar binnen gehaald hoeft te worden. Dacht zelf dat de RdB en little miss figgy juist hele goede smaak hadden van wat ik online las, de brown turkey zou veel vlakker zijn maar juist heel goed winterhard. Maar sta uiteraard open voor andere varieteiten als de smaak daar beter van is en toch de boom ook robuust is. Zag indd wel dat Little Miss Figgy 180 cm hoog en 120 cm breedt kan worden op buitenlandse sites grappig hoe dat op geen enkel nederlandse staat vermeld. Alvast bedankt voor de adviezen, Heb jij eventueel dan ook een verkoper[website] voor de andere soorten die smaakvoller zijn? Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.