Jump to content

Het grote vijgen topic

Lsjr33
 Share

Recommended Posts

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image
  • 4 months later...

Ondanks eerdere berichten hier heb ik afgelopen winter toch een kleine bestelling gedaan bij Lorusso. Voor de prijzen die hij vraagt kun je nog eens wat proberen. Alles aangeslagen! De foto's zijn van de drago nero en de diamante. Die zelfs binnen met relatief weinig zon dus best in hun hum zijn. 

20220504_201051.jpg

20220504_201531.jpg

• Like 2

Mooi om te lezen, al die verzamelaars van bijzondere rassen.

Ik zit zelf meer in het bijzondere inheemse fruit (appels, peren, pruimen en kersen), maar een paar jaar geleden heb ik van een Marokkaan op onze tuin de vraag gekregen of ik zijn vijgen kon enten. Ik heb ze toen gestekt omdat ik geen verstand van vijgenonderstammen heb, als die er al zijn (niet gehinderd door enige kennis van zaken overigens: Stuk tweejarig hout van ca 30 cm in een pot, met een of twee ogen boven de grond en een dot entwas op het uiteinde). Is redelijk gelukt, heeft aardig wat planten opgeleverd.

De vraag is nu: welke rassen zijn het? De materiaaldonor weet het niet, en ik kom niet veel verder met wat er in het boekje van Peter Bauwens staat (Vijgen in de lage landen, ooit van hem gekocht op de Groenmoes markt). Ook hebben de planten (nog) geen vruchten gedragen, al zijn de eerste nu wel in de maak.

Is er iemand in dit topic die op basis van vruchten en evt. blad een uitspraak kan doen over rassen? Ik verwacht dat het redelijk gangbare varieteiten zijn, maar nogmaals: veel verstand van vijgen heb ik niet.

@marcelru proberen met foto's kan geen kwaad. En mocht het hier niet lukken is er altijd nog facebook. Daar heb je vijgen groepen met mensen die echt alles weten. Soms tot mijn grote verbazing. 😁

• 2 weeks later...
  • 1 month later...
Posted (edited)

Goed nieuws over de diamante! Het is een common. Ik heb net de eerste vijg gesnoept, helaas een weekje te vroeg. Maar hij was zo mooi zacht haha. Bij de tweede ga ik geduld opbrengen. De drago nero ben ik een beetje bang voor. Die heeft een vijg laten vallen van de twee. Maar eerlijkheid gebied me dan ook te zeggen dat ik die arme stek redelijk heb verwaarloosd, veel te droog. Dus het kan ook stress geweest zijn. Die wordt dus nog vervolgd. 

Ander goed nieuws is dat ik er nog een tuin bij heb, die helemaal alleen voor de vijgen is! 200 m2. Nu alleen nog vervoer regelen om alle dertig planten van tuin 2 naar tuin 3 te krijgen. 

Edited by Lsjr33
  • Like 1