Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

• 2 weeks later...
Geplaatst:

@acpronk ondertussen al gelukt en invertarisatie te maken van de 60 vijgen? @Roland hoe staat de soorten er bij jouw bij? 

Ondertussen ben ik aardig in de vijgen wereld terecht gekomen bij verschillende facebook groepen aangesloten, en ourfigs, en heb al meerdere interessante personen mogen spreken die al meer als 30 jaar vijgen verzamelen.

eind dit jaar krijg ik nog 33 verschillende variteiten cuttings, en van de meeste ook dubbele om te rooten, en volgendjaar april 30 variteiten jonge planten van rond 60 cm hoog. Dan zal mijn collectie als alles goed gaat met rooten van de cuttings op 100 verschillende variteiten zitten, dan wil ik daar heel veel over gaan leren.

Geplaatst:

@Kevins Moestuin nee nog niet, veel te druk met werk en zo. Waarschijnlijk pas volgende maand..

100 verschillende rassen. Dus nog meer planten. Hoe groot is jouw tuin dan wel niet?😆

Ben dan ook benieuwd hoe veel geld jij er aan hebt uitgegeven, vond dat ik met 60 rassen er al een klein fortuin aan kwijt was. Waren er trouwens meer, maar niet alles heeft wortel kunnen schieten en/of is neergehaald door varenrouwmuggen. En woelmuizen.

• Like 1
Geplaatst: (aangepast)

@acpronk omdat ik ze allemaal in pot houdt is het goed te doen, maar heb een tuin van 750 vierkante meter. Maar de eerste fasen waarin ze in 20L potten groeien heb ik maar zeer weinig ruimte nodig vanaf het 3e jaar nemen ze meer ruimte in omdat ze dan al in 45-60L potten zitten en gesteltakken hebben. Eerste jaar groei ik alleen de stam alle zeischeuten haal ik direct weg, zou krijg je een zo dik mogelijke stam waar je dan het 2e jaar mee verder kan om de gesteltakken te creeeren en vanaf 3e jaar echt voor vrucht. 

Het is geen goedkope hobby dat is een ding wat zeker is maar laat ik het kort houden voor die 100 variteiten niet de potten of grond meegerekend zit ik rond de 1200 euro. 

Moet er wel bij zeggen dat ik tijdens de aankoop van sommige variteiten ook wel heb gekeken naar de doorverkoop waarde van stekken of airlayers. Die specifieke variteiten zullen dan op lange termijn ervoor zorgen dat ik de hobby zonder nieuwe inverstering kan onderhouden.

aangepast door Kevins Moestuin
Toevoeging
  • Like 1
Geplaatst:

Mijn vijgen hebben het best goed gedaan:

Smith geeft heerlijke vijgen, aan de buitenkant zien ze er niet fraai uit maar wat zijn die vijgen zoet en jammig. Textuur is net aardbeienjam.

Golden Rainbow (Bens Golden Riverside) geeft erg grote zoete vijgen.

Michurinska 10 een super zoete vijg die erg vroeg rijpt op nieuw hout. Een aanrader

Dotatto nog zoeter dan M10 en grotere vijgen, maar wel later.

Ronde de Bordeaux doet het erg goed dit jaar, heel veel super lekkere zwarte vijgen.

I251 in de kas was erg laat uitgelopen, ik zag dat daarvan de eerste vijg begint te zwellen. de plant zit vol met vijgen. 

Colonel littman's black cross, er zit 1 vijg aan maar die is nog niet rijp.

• Like 1
  • Thanks 1
Geplaatst:

Mijn white kadota (dottato) main crop weigert maar te rijpen. Vorig jaar was die de eerste, nu is het al oktober en nog geen rijpe maincrop (afgelopen vrijdag waren ze allemaal nog hard, morgen weer kijken).
Van de main crop zijn alleen M10 en RdB, en een ander ras waarvan de boom tijdens een van de vele stormen bij de grond afgeknakt is. M10 en RdB vielen tegen qua smaak, de afgeknakte nog niet van kunnen eten want de mieren waren me voor.
Van de main crop heb ik alleen van Desert King en White Kadota kunnen eten. Desert King was super lekker, de ander viel tegen vergeleken met vorig jaar.

Ik geloof dat ik ook richting de 1000 euro uit heb gegeven. Maar je zei het al, het is een hobby.
Alhoewel, ik heb afgelopen winter wel wat stekken verkocht van wat takken die in de weg zaten en planten die door woelmuizen aangevreten waren (minder wortels, dus ook minder takken).
Dit jaar moet ik wat meer knippen, hopelijk kan ik weer wat van mijn inleg terugverdienen.

Welke bijzondere rassen heb jij Kevin?

• Like 1
Geplaatst:

@Roland

Smith heb ik gelukkig ook.

Golden Rainbow (Bens Golden Riverside) heb ik niet maar krijg wel yellow longneck en die is volgensmij vergelijkbaar.

Michurinska 10 en dotatto heb ik ook beide.

volgendjaar hoop ik ook vijgen van mijn ronde de bordeaux te mogen proeven, en heb dan ook italian 258. Ben heel benieuwd wat de toekomst mij zal leren over al die variteiten.

Geplaatst:

Van de afbeeldingen, youtube en het verhaal achter deze rassen verwacht ik ook dat Yellow long neck en Golden Rainbow dezelfde zijn. Sommige beweren van niet, maar als ze gelijk hebben dan verschillen deze rassen toch niet veel.

• Like 1
Geplaatst:

@acpronk weet niet of ze allemaal bijzonder zijn maar de soorten die ik denk dat bijzonder zijn is het volgende lijstje.

Yellow Long Neck

White Madeira #1

Coll de Dama Negra

Coll de Dama Roja

Coll de Dama Rimada

Bordissot Blanca Negra

De la Roca

Vagabond

Martinenca Rimada

Paratjal Rimada

Black Celeste

Calderona

Red Lebaneese[bekaa valley]

JH Adriatic

Del Sen Juame Gran

Moro de Caneva

Lsu gold

Lsu purple

Lsu tiger

Lsu improved celeste

Lsu hollier

Lsu champagne

Geplaatst:
7 minuten geleden, Roland zei:

Van de afbeeldingen, youtube en het verhaal achter deze rassen verwacht ik ook dat Yellow long neck en Golden Rainbow dezelfde zijn. Sommige beweren van niet, maar als ze gelijk hebben dan verschillen deze rassen toch niet veel.

Klopt ik heb dezelfde filmpjes bekeken en verschillende posts over gelezen verschil lijlt echt minimaal als ze er uberhaupt zijn.

Geplaatst:

Ik heb de Golden Riverside (niet Ben's Golden Riverside) van JW Figs (2022) en van Roland Kempf (2023) als stek gekocht. 

En dit jaar ook Yellow Long Neck als plant van Majid.

Benieuwd of alles dezelfde is of toch anders.

@Kevins Moestuin  heb je WM#1, respect! Die is erg lastig te krijgen. Schijnt een hele goede te zijn. Staat ook op mijn wensenlijst.

Ed Bohemian in Hongarije verkoopt die, maar vertrouw ik eigenlijk niet.

YLN heb ik dus ook, en Bordissot Blanca Negra, Martinenca Rimada, Paratjal Rimada, LSU Purple, LSU Tiger, LSU Improved Celeste ook allemaal.

Coll de Dama Negra en Calderona hebben de varenrouwmugjes helaas niet overleefd...

Geplaatst: (aangepast)

@acpronk dat is wel echt jammer zeg van de Coll de dama Negra en Calderona, maar dan heb je inderdaad zelf ook een mooie collectie waar je langzaam cuttings van kan nemen om te verkopen. Ik had ook wat soorten van Majid gekocht aardige kerel. Maar eigenlijk komen al mijn betere soorten niet van hem af, al ben ik ook blij met zijn figo preto, m10, campaniere en chicago hardy.

Ik krijg heel veel soorten van iemand die heel goed bevriend is met harvey correia van figaholics, jaime sacadura en Francisco[lampo]. Hij heeft 100e fotos kunnen sturen van bomen, bladeren, de vruchten zelf. Kent de geschiedenis van al zijn bomen de afkomst van de plant zelf en de voorgeschiedenis echt fantastische om met zulke mensen te mogen chatten en hun liefde voor de vijgenwereld te mogen ervaren.

aangepast door Kevins Moestuin
  • Like 1
Geplaatst:

Ik heb trouwens ook Bordissot Negra Rimada.
Eerst een stek van Majid van iemand in Groningen gekregen. 3 maal geënt rond februari in huis. 1 mislukte. Nummer 2 zwol de knop op, maar droogde later toch uit. Nummer 3 groeide 10cm, stopte maar kreeg later toch een vijg. Handig om de soortechtheid te controleren. Van de derde ging ergens vorige maand het topje dood. Wat later nog een stukje. Weet nu niet hoe ver dat gegaan is. Vrucht was er inmiddels onrijp afgevallen..

Ondertussen had ik bij Roland Kempf ook 3 stekken gekocht. 2 of 3 in 2en geknipt en gestekt, niet geënt. Dus 5 of 6 stekken van gemaakt.3 hadden er ook daadwerkelijk geworteld, maar niet heel dikke wortels. 2 zijn er ondertussen weggerot, een derde leeft nog en was 10cm gegroeid.

• Like 1
Geplaatst:

Vorig jaar geleden kokosgrond met perliet, en afgelopen winter compost/tuinaarde/perliet.

En beide jaren ook in mos in een (grote) ziplock zak.

Werkt beide goed, maar in potjes meer last van varenrouwmugjes. In de zakjes (met droge, dode mos in water geweekt) heb je geen last van vliegjes, maar dan moet je oppassen voor rot van de jonge bladeren, en bij het uit de zak halen ook extra opletten met de wortels. Die doe ik dan met een klompje mos in een potje met grond. Als je het voorzichtig doet, is rotte bladeren slechter dan de breekbare wortels.

In figpops kunnen ook vliegjes komen, vraag maar aan Majid of @Lsjr33.

Geplaatst:

Ik stek ze in potgrond in een doorzichtige pot, zet ze op de vloerverwarming verdeler zodat ze eerst wortel schieten voordat de knop uitloopt.

De knop hou ik net boven de grondlijn.

MINIMAAL water geven. Zodra je denkt dat de grond droog wordt wacht je een paar dagen. Als je denk hij wordt nu echt droog dan wacht je nog even en uiteindelijk geef je een beetje water.

Vijgen stekken sterven eerder van teveel vocht dan van te weinig.

Maar het aantal stekken dat ik jaarlijks maak is beperkt tot ca 10 dus daar kan ik waarschijnlijk meer aandacht aan besteden dan jullie kunnen met 100 stekken :)

Eenoogstekken werkt hier trouwens ook prima.

ps stekpoeder e.d. ben ik geen fan van omdat dit vocht vasthoudt en ik het idee heb dat de stek dan eerder gaat rotten.

• Thanks 1
Geplaatst:

Verstandig, ik heb straks nog wat werk te doen met ongeveer 100 stekken die ik zal proberen te rooten🙈

Volgende doel wordt dan als het straks allemaal gelukt is met de meeste variteiten, om volgendjaar of het jaar erop dan nog een grote kas aan te schraffen. Zolang de soorten in 20L potten blijven kan ik ze nog wel kwijt in huis voor winter bescherming en vroeger ontwaken in de kassen maar als ze eenmaal naar 45L en 60L potten gaan dan heb ik niet genoeg ruimte meer en zal ik dus een nieuwe kas moeten aankopen wel tweedehands uiteraard veel beter betaalbaar =]

Geplaatst:

Wij (of eigenlijk: Cor) hebben een vijg meegenomen van de weggeeftafel op de MTFD. Kan die nu nog in de grond, of kan ik hem beter in pot binnen laten overwinteren tot het voorjaar? En dan? Ik heb echt géén verstand van vijgen 😬

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:

Dat vijgje zal van mij komen. Een Brown Turkey.

Goed geworteld, maar pas verpot naar die smalle vierkante pot.

Een volgroeide Brown turkey is redelijk winterhard (>= -5 graden).

Een jonge stek kan beter naar binnen. In een (bij)keuken, met wat licht van buiten, lijkt mij ideaal. De grond een klein beetje vochtig houden.

Vanaf april kan ie naar buiten.

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...