Jorieke123 Posted January 28, 2012 Share Posted January 28, 2012 @Hans: Is het echt zo dat planten in pot water geven voor de vorst helpt om vorst-schade te voorkomen? Je zou juist zeggen dat planten in pot beter wat te droog staan als het vriest...? Als dat water bevriest, zet het uit en kan er van alles stuk gaan in zo'n pot. Wortels, de bol zelf... Maar als jij zegt dat je verschil ziet bij wel en niet water geven, dan zal het wel zo zijn. Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted January 28, 2012 Share Posted January 28, 2012 Ja we gaan iets of topic maar 9 van de 10 x als iets doodgevroren is in pot komt dat omdat de aarde droog was bij de vorst.Uiteraard moet de pot altijd goed gedraineerd zijn, maar vorst heeft de neiging juist om plantkluit enzv flink uittedrogen.Ik had eerst dezelfde gedachtegang van Jorieke, maar toen erveel doodging tijdens vorst in pot gewoon winterharde dingen bleek dit de oorzaak.Je moet dus echt bv vandaag potten die droog zijn een scheut water geven voor de aankomende vorst. (Jorieke mischien kun je dit in nieuw topic zetten omdat veel mensen niet weten, dat wat meer opvalt Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borsalino Posted January 28, 2012 Share Posted January 28, 2012 (edited) Awel dat treft Hans, heb in mijn serre nog een aantal reserve stekken aardbeiplantjes staan.1 bak met 20 plantjes staat droger dan de rest, ging die morgen water geven, maar ga ik zo droog laten staan.Ga die dus morgen geen water geven en zien hoe dat na de vriesperiode afloopt.Of deze stekken ten eerste de vriekoude overleven of niet.Of als ze het overleven ze een achterstand opgelopen hebben tegenover de nattere broertjes en zusjes. Edited January 28, 2012 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted January 28, 2012 Share Posted January 28, 2012 Volgens mij heb ik deze tip juist van onze aardbeiman das toevallig. Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted January 28, 2012 Share Posted January 28, 2012 Goede tip hansm...ik was ook in de veronderstelling dat je juist geen water moet geven, maar zo als jij het uitlegt, zie ik de logica er van in. Ik ga ook even rond met de gieter zo meteen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borsalino Posted January 28, 2012 Share Posted January 28, 2012 Hans dat was Erwin. Maar als je ziet dat een schaal met een beetje water in na een tijdje vriesperiode het ijs barst en inkrimpt, verdwijnt dus het water. Uitdrogen dus. Het is dat ook wat mijn aardbeien beschermd met de vliesdoek erover, de droge vrieswind kan het substraat en uiteraard de plantjes niet uitdrogen. Heb daarvan vorig jaar een goed voorbeeld gezien bij de vriend van mijn schoonmoeder. Had dezelfde aardbeiplanten als ik dus was zelfde vergelijkmateriaal. Hij had zijn aardbeiplanten niet afgedekt tijdens de strenge vriesperiode in februari, ervoor waren ze beschermd door het sneeuwtapijt! Zijn stuk grond is een gedeelte omgeven door een winterharde zeer dichte haag en tuinmuur.Net naast die haag stonden de aardbeiplanten doorlopend voor de helft naast die haag met een open stuk op het oosten waar de koude wind zo over kan razen. Dat kon je achteraf zien aan de grote van de planten die beschermd waren door de haag die waren groter en gaven veel aardbeien. Die in het trekgat stonden was de oogst maar een 20%. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted January 28, 2012 Share Posted January 28, 2012 Niet de bedoeling betweterig te zijn, maar misschien een aanvulling. De reden dat er toch winterharde planten/struiken doodgaan in een pot is inderdaad vaak verdroging. Maar de reden dat zo'n plant dan verdroogt is veelal de volgende: Bij doorgaande vorst bevriest de pot, de plant ook , daar zou de plant tegen moeten want hij is winterhard. De plant staat bv ergens, waar het overdag in het zonnetje toch lekker opwarmt tot boven nul, waar de pot en kluit bevroren blijft. De plantendelen bovengronds ontdooien gedeeltelijk en gaan verdampen, vooral als de plant ook nog deels wintergroen is, maar kunnen nu geen vocht opnemen bij de wortels. De plant droogt uit. Al heb je de plant gewatert voor de vorst ! Heel belangrijk ook is de plant te beschutten dan, tegen wind of sterke zon. Beter bevroren en beschut en zonder zon. Een plant in de volle grond zal kans zien aan de wortels toch vocht op te nemen, wanneer die diep genoeg wortelt. Het mooist is als het lekker gesneeuwd heeft, dan hoef je echt niks meer te doen . heerlijk ! Ik neem even het voorbeeld van mijn grote oleanders. Die laat ik sowieso niet verdrogen in de winter natuurlijk, maar ik giet zeer spaarzaam, echt weinig , eens in de 2 a 3 weken een dikke scheut. Ze staan droog, maar niet geheel uitgedroogd, en kunnen zo zeker tot -7 aan. Uit de wind, en uit de zon. Zou ik ze echt ruimer water geven voor de -5gr vorst, zou die vorst wel de kluit in komen. Overigens pak ik ze wel in bij meer vorst. en gaan we naar de -12 tot -15 of nog meer, dan haal ik ze naar binnen, in een koude kamer ( rond +2/ +5gr ) toevoeging. inmiddels staat er ook al wat van Borsalino , beetje dezelfde strekking. Ik zou de zon nog willen toevoegen. Zon en wind dus. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borsalino Posted January 28, 2012 Share Posted January 28, 2012 Zon heeft alleen meer invloed als de boel niet afgedekt is, samen met de wind.Je kan niet alles zomaar effe in de schaduw plaatsen, als die er al is. Afdekmateriaal is wit dus dit reflecteert dus de zon. Je zou eerder denken afdekken met zwarte vliesdoek is warmer, maar gaan de plantjes verdampen en de grond bevroren, hangt natuurlijk veel van de vriestemperaturen af. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borsalino Posted January 28, 2012 Share Posted January 28, 2012 Vorig jaar lachte iedereen mij uit toen ik in februari bij de strenge vorst mijn aardbeiplanten afdekte met dubbele laag vliesdoek en gaatjesfolie. Was niet nodig volgens de oude rotten in het vak, zegden de experts. Nu is de helft hun mening verandert na de supperoogst die ik vorig jaar had en zij niet. De andere helft die met dit weer niet afdekt is in feite te gierig-vrekkig om afdekmateriaal te kopen, buiten mijne gestolen rol vliesdoek dan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marinus Ros Posted January 28, 2012 Share Posted January 28, 2012 Niet de bedoeling betweterig te zijn, maar misschien een aanvulling. De reden dat er toch winterharde planten/struiken doodgaan in een pot is inderdaad vaak verdroging. Maar de reden dat zo'n plant dan verdroogt is veelal de volgende: Bij doorgaande vorst bevriest de pot, de plant ook , daar zou de plant tegen moeten want hij is winterhard. De plant staat bv ergens, waar het overdag in het zonnetje toch lekker opwarmt tot boven nul, waar de pot en kluit bevroren blijft. De plantendelen bovengronds ontdooien gedeeltelijk en gaan verdampen, vooral als de plant ook nog deels wintergroen is, maar kunnen nu geen vocht opnemen bij de wortels. De plant droogt uit. Al heb je de plant gewatert voor de vorst ! Heel belangrijk ook is de plant te beschutten dan, tegen wind of sterke zon. Beter bevroren en beschut en zonder zon. Een plant in de volle grond zal kans zien aan de wortels toch vocht op te nemen, wanneer die diep genoeg wortelt. Het mooist is als het lekker gesneeuwd heeft, dan hoef je echt niks meer te doen . heerlijk ! Ik neem even het voorbeeld van mijn grote oleanders. Die laat ik sowieso niet verdrogen in de winter natuurlijk, maar ik giet zeer spaarzaam, echt weinig , eens in de 2 a 3 weken een dikke scheut. Ze staan droog, maar niet geheel uitgedroogd, en kunnen zo zeker tot -7 aan. Uit de wind, en uit de zon. Zou ik ze echt ruimer water geven voor de -5gr vorst, zou die vorst wel de kluit in komen. Overigens pak ik ze wel in bij meer vorst. en gaan we naar de -12 tot -15 of nog meer, dan haal ik ze naar binnen, in een koude kamer ( rond +2/ +5gr ) toevoeging. inmiddels staat er ook al wat van Borsalino , beetje dezelfde strekking. Ik zou de zon nog willen toevoegen. Zon en wind dus. +1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dennis29 Posted January 28, 2012 Share Posted January 28, 2012 Ik dacht dat planten bij vorst juist zo droog mogelijk moesten zijn, weer wat geleerd Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeanne-heijmans Posted January 28, 2012 Share Posted January 28, 2012 Ik snap het niet meer, moet je de knoflook in de koude kas, nu met een klimaat doek er over heen, ook water geven? in alle boeken staat, nooit begieten, of moet het voor de bol vorming nu wel? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted January 28, 2012 Share Posted January 28, 2012 Jeanne je denkt te moeilijk , gewoon als een pot met iets erin droog is een scheutje water geven, is de aarde vochtig sla je over.Na vorst periode controleer je weer, en geef je water waneer nodig. Staat je knoflook in de vollegrond in je kas hoef je waarschijnlijk niets te doen, bij mij is in winter gewoon altijd voldoende vochtig. Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marinus Ros Posted January 29, 2012 Share Posted January 29, 2012 Correct me if I'm wrong: Begrijp ik het goed als ik stel dat het de bedoeling is om het loof van de plant van vocht te voorzien net voor het gaat vriezen zodat het niet door droogvriezen (vorst + aanhoudende koude oosterwind bv) afsterft omdat door de vorst de sapstroom totaal lamligt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted January 29, 2012 Share Posted January 29, 2012 Mijn conclusie uit t verhaal was: je de wortels moet voorzien van vocht, zodat de plant niet verdroogd; zou de plant(loof) zelf zich helemaal volzuigen(bovengronds) lijkt het mij dat dan bovengronds alles bevriest. Dus niet een hele plens water maar matig scheutje omdat , zolang de grond in de pot bevroren is, de wortels niets kunnen opnemen. correct me too...if I'm wrong Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts