Jump to content

Bestaat dit druivenras?

EdelSpint
 Share

Recommended Posts

Nou heb ik een Turkse buurvrouw die super lekkers maakt van gekruide rijst in opgerolde druivenbladeren ("sarma"). Haar druivenstok (onbekend ras) maakt daar de perfecte bladeren voor (namelijk weinig ingesneden, dus praktisch bruikbaar). De druiven zijn echter niet te consummeren: zeer kleine vruchtjes, grote pitten, maar vooral walgelijke wrange smaak. Buuf is er blij mee, want aan druiven heeft ze niets.

Nu ik vrouwlief eindelijk heb overtuigd van de veelzijdigheid van een druivenstok, ben ik op zoek gegaan naar de ideale druif voor buitenteelt:

- blauwe, lekkere tafeldruif

- weinig ingesneden blad

- hoge ziekteresistentie

Je zou zeggen, niet zo ingewikkeld.. maar ik bespeur vele websites af, maar kom er niet helemaal uit. Met name informatie over bladvorm ontbreekt (gezien mensen daar niet om telen), en als ik de foto's bekijk vind ik het moeilijk te beoordelen, op de ene foto lijkt het diep ingesneden.. op de andere uberhaupt niet ingesneden.

"Regent" leek me een lekkere, resistente blauwe buiten-tafeldruif, overal makkelijk verkrijgbaar.. maar de bladeren lijken diep ingesneden. Klopt dit? Iemand ervaring met deze druif?

And what about Spetchley Red? Prachtige rode bladkleur vanaf de zomer: zou dat geen bijzondere "sarma" geven? Haha, iemand ervaring met dit ras? Blad wel/niet ingesneden??

Oftewel: kan iemand mij adviseren over een buitendruif die voldoet aan bovenstaande 3 punten? Het liefst makkelijk verkrijgbaar. Hoeft geen supergrote opbrengst te zijn als het maar lekker is en het blad bruikbaar en de plant weerbaar ;)

Ik heb even gezocht via Plants for a future met het zoekwoord Vitis (er zijn veel meer wijnstok-familie-planten = Vitissen, dan wijn en tafeldruiven!! = Vitis ferum...als mijn minimale Latijn klopt betekent dat vurige druif, verwijzend waarschijnlijk naar de alcoholische mogelijkheden?????)  

Je vindt dan een hele reeks druifachtigen. Kijk dan in de beschrijving naar wat er van die soorten wordt gebruikt voor welk doel bij "leaves" en het zogenaamde edible rating. Zo kom je er tegen waarvan met name het blad interessant is. Zo kun je verder komen, lijkt me. 

https://pfaf.org/user/Default.aspx

Plants for a Future focust helemaal op de praktische bruikbaarheid (voeding, medicinaal e.d.) van in principe alle mogelijke planten op de wereld, maar omdat het in UK is opgezet zijn de meeste soorten geschikt ook voor ons meer gematigd klimaat. Maar heel veel soorten uit de enorme database zijn onbekend en moeilijk aan te komen. 

Om naar de bladeren van druiven te kijken op onderscheiden vorm moet je een maand of 5 a 6 wachten....dat heb ik nooit heel bewust bekeken en ze zijn nu in winterrust......

Edited by weknow

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Regent is meer een wijndruif. Dus vrij dikke schil. En pitten. Ik eet hem wel graag, want het stoort mij niet, maar hij is hier vooral aangeplant als wijndruif. Om zo te eten is het goed hoor, maar niet de beste. En de bladeren zijn gewoon ingesneden. Wel groot.

Voor mooie ronde bladeren plant je een vitis coignetiae. Dat zal zijn wat je buuf heeft staan.

Mijn advies, kies voor een lekkere handdruif. En duim voor een goede vorm van de bladeren. De Muskat Bleu is lekker, vind ik. 

Edited by fre3ke

Welke bladvorm heeft een bepaald druivenras?

Met Muscat Bleu als voorbeeld:

Op de site van de Brabantse Wijnbouwers staan veel rasbeschrijvingen, vaak met een foto van het blad.

https://www.wijnbouwersderlagelanden.nl/cursusse/druiventeelt/blauwe-druivenrassen/muscat-bleu/

Of die foto's een goed beeld geven: van mijn Rondo is het blad meer ingesneden dan het blad op de Rondo-foto van die site.

Als je op die pagina één stapje teruggaat, krijg je een lijst van alle blauwe druiven.

Ook te benaderen vanaf het hoofdmenu: keuze Kenniscentrum, submenu Blauwe druivenrassen.

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

Dank voor het meedenken allemaal.

Overigens zijn naar mijn weet alle druivenbladeren wel eetbaar, maar sommige vormen maken het dus moeilijk oprollen. Of je krijgt dan kleine slonsige pakketjes. 

Muscat blue is misschien wel een goed idee en dan hopen op goed blad.

Ik zal ook die websites even bekijken en een voorselectie maken die ik even aan buurvrouw zal tonen ter beoordeling haha.

@Mellie kan het toevalig zo zijn dat jij hier ook ervaring mee hebt?

• 2 weeks later...

@edelspint excuses voor de trage reactie. In Tapatalk zie je het overzicht toch beduidend slechter.

Sommige rassen zijn zeker slechter om te vullen en ook qua vorm is heet soms beduidend lastiger. Een harig blad… brrr. Niet doen! Dik blad? Niet doen.
Het fijnst is een hand groot blad (hoe groot zijn je handen…!) wat soepel is en niet dik om te vullen.
hoe groter je blad, hoe meer je moet rollen en hoe dikker je dolma wordt. Dat is sowieso niet lekker.

Ik vind die dikkere rollen absoluut niet te eten, maar volgens mijn man ben ik een dolma snob