Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Featured Replies

Geplaatst:

Ik ben net verhuist en zou nog veel planten willen in mijn tuin door te stekken, maar welke planten kan ik allemaal stekken.

Zou iemand mij een paar planten kunnen opsommen.

Mvg,

Ruben

Geplaatst:

Daarvan zijn er zo veel, wordt wel een ellenlange lijst, beter: welke planten zou je graag willen of heb je??

Even a broken clock is right twice a day

Geplaatst:
zou nog veel planten willen in mijn tuin door te stekken, maar welke planten kan ik allemaal stekken.

Misschien kun je zelf beginnen met het noemen van wat sooorten die je hebt en graag terug wilt zien je nieuwe tuin, trouwens heel veel planten kun je delen/ scheuren splitsen ,...

Wanneer het puur om het stekken gaat kan in principe alles !, maar veel soorten hebben elk een aparte werkwijze, wanneer je weet wat je wilt, kan het antwoord op je vraag ook beter/nauwkeuriger beantwoordt worden.

Geplaatst:
  • Auteur

Ik zou vooral planten met bloemen, en ook wel bomen die fruit op noten geven.

Geplaatst:

Wat Koert en Persica bedoelen Ruben is dat ze zonder de naam van de plant je geen goed advies kunnen geven.

Geplaatst:

Dag Ruben. Mensen op dit forum zijn je graag ter wille. Het mag zo lijken dat je een simpele vraag stelt, maar hij is echt te veel omvattend.

"Planten met bloemen en iets van fruit" is gewoon te vaag. Er valt heel veel te stekken. Wil je een vlinderstruik ? Gewoon makkelijk te doen ! Heel makkelijk zelfs ( ik neem expres 1 van de makkelijkste nu ) Wil je bessenstruiken ? Ook ! Wil je hele fruitbomen ? ( er is daar een topic over ) Kan , maar zou ik niet aan / mee beginnen. Rozen ? Kan , en ook makkelijk. Maar dit is een moestuinforum he ? Kruiden ? Veel kruiden gaan gemakkelijk , begin met rozemarijn bv, Lavendel ook wel ( niet echt een nuts-kruid ( hoewel .... ik moet oppassen wat ik hier zeg ) etc etc.

Ze / we willen je best een lijstje leveren. Maar iets preciezer zal je je vraag moeten formuleren.

Geplaatst:
  • Auteur

Welke kruiden kan je dan stekken?

Geplaatst:

Klimroos kun je stekken. Ga het dit jaar proberen. Heb er jammer genoeg weinig ervaring mee!

Er zijn zoveel dingen die belangrijk zijn in het leven, mijn tuin is daar een ding van.

Geplaatst:

Vlier is ook een makkelijke beginner stek, tak uit plantsoen halen ongeveer 50 cm lang in grond en klaar.

Players only love you when they're playing.

Geplaatst:
Welke kruiden kan je dan stekken?

Makkelijke kruiden beginnen : Tijm, rozemarijn dus , saliesoortjes, munt bv. Nog wel veel meer hoor. Bieslook kopen bij de appie en je scheurt dat in 20 stukjes, heb je jaren lol van. Selderie van de appie gewoon in de grond steken , en je hebt meer dan je nodig hebt. Basilicum, hetzelfde ( binnen ) , maar is allemaal nu niet echt de beste tijd voor trouwens. Probeer maar het een en ander in het voorjaar en daarna. succes !

Geplaatst:

aalbessen zijn gemakkelijk te stekken,

en mierikswortel, munt, eeuwig moes en lavas....zoooo veel om op te noemen!

noem maar iets wat je wilt hebben en wij vertellen wel of je het kunt stekken en evt hoe...

• 5 maanden later ...
Geplaatst:

Ik heb ook een vraag over planten stekken.

Is het mogelijk om een acacia te stekken?

En coniferen of soortgelijke planten? Ik woon sinds kort in Ankara, Turkije.

Planten zijn hier loeiduur, vooral een wat grotere plant. Daarom wil ik zelf aan het tuinieren gaan.

Als er andere planten zijn waarvan bij iemand bekend is dat ze goed groeien in het warme droge Turkije ( met koude winters in Ankara) dan hoor ik dat ook graag. Rozen groeien hier bijvoorbeeld erg goed (en de planten die ik noemde ook) maar zijn er nog meer planten die makkelijk te stekken zijn en het erg goed doen in dit klimaat?

Alvast dank. Groet van Anke

Geplaatst:

Acacia, stekken weet ik niet maar zaaien gaat heel makkelijk, staat 1 boom in de tuin, en overal staan die boompje, en daar heb ik een hekel aan met die naalden van 2 cm.

Coniferen weet ik niet of je die kunt stekken

Omdat het kan.

Geplaatst:

Coniferen heb ik al eens gedaan....gewoon de nieuwe groeipunten met een stukje tak van vorig jaar in de grond zetten....ik had plastic op de aarde gelegd met gaten erin...de grond droogde zo niet uit....stonden ook niet meteen in de loeiende zon....6 van de 10 gingen aan.

Succes!

Geplaatst:

Coniferen heb ik ook goede ervaringen mee!

Ik had vrij oude takken van 30 a 40cm gebruikt. Ik had de tak afgeknipt, die weer in 3en geknipt en elk takje in een 1 liter potje gezet met zaai en stek grond + stek poeder. Dit had ik gedaan met een tak van 15 jaar oud Dus ik denk dat de jongere stukjes ook dan goed moeten kunnen! Bij mij sloegen 3 van de 3 aan

Blijf het nog altijd vreemd vinden dat het met zulke oude takken gelukt is.. maarja.

Geplaatst:

Dank voor de informatie!

Wie weet hoe je bamboe kunt vermeerderen? Moet je dan de kluit 'scheuren'/ in tweeën splitsen?

Geplaatst:

yups, heel eenvoudig...

Geplaatst:

als je lang genoeg wacht heerst het in je hele tuin. het zijn net brandnetels

Geplaatst:

Ja dat probleem heb ik hier met daglelie, grote pol begin van het jaar in stukken "gehakt"... stekken schieten aan, alle stukken van de pol is net onkruid zo hard groeit het.. stonden twee maanden weer in de grond en nu weer volop in de bloei...

Wat wel apart is, de kleur is niet veranderd, allemaal oranje met rode "strepen" zegmaar en gekronkeld blad. alleen van de ene pol/stek komen enkele bloemen terwijl de "oorspronkelijke pol" lelies met dubbele bloemen heeft.. vind het wel heel apart om te zien dat dit dus in een pol/bloemenstengel verschillend kan zijn...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.