Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Gewoon proberen, maar @Saalk86 heeft wel gelijk het is een van de gevoeligste voor neusrot , ik had hem vorig jaar ook staan. Het helpt een pak om de grond rond de plant licht vochtig te houden ( bodembedekking rond de plant), en af te schermen bij hevige instraling, eigenlijk te behoeden voor teveel extremen zowel in bewatering en temperatuur (in een serre kunnen die soms vrij hoog oplopen, wat neusrot bij gevoelige soorten in de hand werkt). 

aangepast door redzebra

Wat @redzebrazegt! Gewoon proberen, en laat je niet te veel beïnvloeden door mij 😉 Maar zorg wel voor enigszins terughoudendheid haha. 

Een alternatief voor San Marzano? Lastig… Zeker omdat het heel persoonlijk is. De beste plant was hier vorig jaar de ‘Syzran Pipochka’. Jaja, wat een naam haha. Of een ‘Barao’ soort kun je ook doen maar die hebben geen enorme opbrengst vind ik. 

Ik heb dit jaar een hele leuke speciale denk ik, de Chibikko! Kan er vrijwel niks over vinden, Japanse soort. 

Hier nog een leuke link:

https://www.tomatofest.com/Dwarf_Tomato_Project_Seeds_s/161.htm

aangepast door Saalk86
Geplaatst:
Op 13-1-2022 om 11:54, Saalk86 zei:

De San Marzano is by far een van de meest ‘moeilijke’ geteelde soorten voor NL. 

Bijna een garantie voor neusrot. Moeilijke plant, zeker in de kas grote kans op neusrot. 

San Marzano types zijn inderdaad gevoelig voor neusrot, net zoals de Coeur de Boeuf en sommige soorten pruimtomaten.

Zelf kweek ik al een flink aantal jaren tomaten op steenwol (hydroponics) in mijn kasje.

Het lukt me vrij redelijk om de hoeveelheid neusrot te beperken. Belangrijk hierbij: geef voldoende (= heel veel...) water op zonnige dagen met een niet te hoge EC, geef juist erg weinig water op regenachtige dagen, zorg voor een goede voeding (relatief veel Calcium en minder Kalium) en pluk voldoende blad.

Van de gevreesde Tomatenziekte Phytophtora heb ik 0,0 last en stengelrot Botrytis heb ik zelfs afgelopen jaar nauwelijks gezien.1217023691_MyGreenhouse01.thumb.JPG.490f66652170edcacebd8d56eb94f1be.JPG

• Like 3

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

Geplaatst:

Daarvoor moet je inderdaad wel goed ingericht zijn. Ik kweek ieder jaar meer dan 20 soorten tomaten plus 10 soorten paprika en pepers plus 2 soorten komk en ook klimmende courgette op deze manier. Familie en vrienden zijn daar ook heel blij mee😀

Je kunt wel een aantal tips toepassen ook als je minder planten en in de grond teelt. Bijvoorbeeld extra water geven op zonnige dagen, als je (kunst) mest geeft in de zomer dan bvk met Ca ipv K.. En voldoende bladplukken. Op de foto is wel erg veel blad weggehaald maar deze was van 20 sept vorig jaar. Richting einde vd teelt haal ik extra blad weg om alles goed te laten afrijpen en schimmelziektes te voorkomen.

En je kunt inderdaad de marzano tomaten met neusrot bijsnijden en in de saus gebruiken, daarvoor zijn ze bij uitstek geschikt,

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

Geplaatst:

Een vraag, misschien staat het antwoord al ergens maar ik vind het niet.

Sedert ik mijn kas gebouwd heb stonden er altijd tomaten en pepers in, ook wel sla en een beetje andere groente maar dus hoofdzakelijk tomaten.

De grond heb ik ooit eens wat vermengd met tuingrond en een keer zelfs in 15 liter zakken, ingegraven.

Moet ik de grond niet volledig uitgraven en vervangen door tuingrond?

Dan moet ik wel hulp vragen want zelf zal ik het niet meer kunnen wegens gezondheid en ouderdom.

Als iemand een goede oplossing weet dan hoor ik het graag.

Alvast mijn dank daarvoor.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Geplaatst:

Voor de tomaten in de kas, graaf ik altijd een gat in de grond en stort die vol met gekochte potgrond of compost. Werkt prima. Neusrot heb ik weleens, maar dan vooral in natte periodes. Verder doe ik niet veel aan de grond in de kas. Aan het einde van het seizoen gooi ik er houtas over en giet alles flink met water. 

Geplaatst:

Hier ook nog nooit de grond gewisseld uit de serre . Enkel jaarlijks de grond heel goed spoelen en dan compost toevoegen en wat houtas . . Probeer ook maar 1/2 tomaten op 1 zelfde plek te zetten en dit jaar voor het eerst een deel lupine en erwten in de serre gezet als groenbemesting . 

De tomaten staan hier eerst in 3litter potten met potgrond of dat echt veel uitmaakt geen idee maar voor grond te vervangen spreekt me ook maar over een 20 cm de hoogte van de potten waar ze instaan voor ze uitgeplant worden .

Geplaatst:
1 uur geleden, Flup zei:

Voor de tomaten in de kas, graaf ik altijd een gat in de grond en stort die vol met gekochte potgrond of compost. Werkt prima. Neusrot heb ik weleens, maar dan vooral in natte periodes. Verder doe ik niet veel aan de grond in de kas. Aan het einde van het seizoen gooi ik er houtas over en giet alles flink met water. 

Hoe groot maakt u die gaten dan ?

Geplaatst:

Dat topic (kurkwortel, de reden waarom mensen hun grond in de serre vervangen) is hier inderdaad al verschillende keren voorbijgekomen, hier worden een aantal mogelijkheden opgesomd.  Kiezen voor Tomaten op steenwol (hydroponics) zoals Mai Pensato gebruikt  is natuurlijk ook een optie.  Als je nog geen last van hebt, is de serre volledig afgraven zeker niet nodig .

Op 29-3-2021 om 20:47, redzebra zei:

Tegen kurkwortel, als je altijd op dezelfde plaats je tomaten zet, krijg je er last van. Op zich krijg je wel tomaten maar de plant laat het dan vroegtijdig afweten en produceert maar een laag aantal trossen en heeft ook geen goede waterhuishouding (meer kans op bv neusrot, bladeren die geel worden etc). Je kan dat zien als je eind seizoen naar de wortels van je plant kijkt. 

Aangezien in mijn serre de tomaten altijd op dezelfde plaats staan, bestaan daar een aantal oplossingen voor.

Oplossingen zijn o.a. heel veel compost toedienen elk jaar (dat zou kurkwortel verdringen), tomaten in pot en half begraven zodat je niet met de besmette grond in contact komt, om de 4/5 jaar de grond in je serre vervangen, of een onderstam gebruiken die resistent is tegen kurkwortel.

Ik kies voor het laatste en gewoon omdat het ook leuk is om te proberen en de wortelgroei van de onderstam relatief ook beter is, op een ge-ente kan je normaal bij grote tomaten zonder problemen 2 stammen laten uitgroeien.

De ge-ente zijn dus voor in mijn serre, de gewone voor buiten (die staan toch op plaatsen waar voorheen lange tijd geen tomaten stonden)

Geplaatst:
4 hours ago, aalterse-willy said:

Niet overdreven groot, een paar spades breed en diep. En die stort ik vol. Meestal gaat er zo'n 30 liter potgrond in zo'n gat.

Dat is ongeveer hetzelfde wat ik per plantgat gebruik in combinatie dan met enten + nog een kleine toplaag compost 1cm of zo (toplaag blijft dan vochtig in  combi met afdekkking en een druppelslang, wortels palmen dan de hele oppervlakte in), maar ja verschillende wegen leiden naar Rome. Dit is wat voor mij het beste werkt, de planten moeten de week door komen, ik ben alleen in het weekend in de serre, ik merk wel dat de grond jaar na jaar beter wordt, gestart van pure zandgrond, ik probeer wel preventief te werken wat ook niet altijd lukt :)

aangepast door redzebra
Geplaatst:

Er zijn dus wel een paar oplossingen waaronder geënte planten kopen.

Potgrond, die heeft toch maar voor een beperkte tijd voeding geloof ik?

18 uren geleden, Flup zei:

Geplaatst:

Het is inderdaad wel noodzaak om de aarde (in de kas) te vervangen na een bepaald aantal jaren als je geen vruchtwisseling toepast. Aanbevolen word 3 tot 4 jaar. 

Ik zou dit niet onderschatten hoor als je elk jaar een handvol (of minder) dezelfde tomatensoorten hebt. Zeker tegenwoordig met alle ‘monocultuur’. 

Een andere oplossing is om een jaar (seizoen) geen tomaten te kweken in de kas (of de locatie waarop deze geteeld wordt). 

Geplaatst:

Hier wordt wat verdere uitleg gegeven 

Bodemmoeheid bij tomaten – GroentenInfo (plantaardig.com)

en een methode met veel compost/plantaardig materiaal (die gebruiken al meer als 25 jaar +/- dezelfde plaats en grond met succes zelfs met monocultuur)

Tomaten en vruchtwisseling? | De Lusthof (wordpress.com)

Ik hou het dus op een combinatie van deze, met liefst geen graafwerk :) en ook al lang

geen problemen, heel veel vroeger ook het systeem met potten geprobeerd maar dat was bij mij niet zo'n succes.

• 4 weeks later...
Geplaatst:

Hoi!

Ik heb sinds 5 weken een paar roma tomaten plantjes en heb die verpot. Nu is het zo dat ik vanmorgen ging kijken en ze hingen helemaal slap.

Ik heb ze wat water gegeven in de hoop dat ze weer rechtop zouden gaan staan. Maar dat hielp niet toen heb ik een stokje ertegenaan te zetten om hem een beetje te motiveren rechtop te gaan staan. Helaas hielp dit ook niet.

Hebben jullie nog tips?

Groetjes sUuS

Wie weet kan iemand hier helpen met mijn onmogelijk lijkende zoektocht. 

Ik ben op zoek naar een webshop met de meest geweldige tomatenzaden. Als ik het me goed herinner Franstalig. Ik weet niet honderd procent zeker of het ook een Franse website is, ze hadden vorig jaar een mededeling op de website staan dat de webshop even dicht was i.v.m een markt waar ze aanwezig waren en deze was volgens mij in Luxemburg. Maar goed, wie weet haal ik wel dingen door elkaar. 

Wat ik wel zeker weet is dat ze echt een geweldige collectie aan heirloom tomaten hadden. En ik kan de website niet meer vinden 😣

Wie oh wie kan er uit de voeten met deze informatie en weet toevallig welke site ik bedoel? :D 

aangepast door Lsjr33
Geplaatst:
On 1/18/2022 at 12:26 PM, aalterse-willy said:

Een vraag, misschien staat het antwoord al ergens maar ik vind het niet.

Sedert ik mijn kas gebouwd heb stonden er altijd tomaten en pepers in, ook wel sla en een beetje andere groente maar dus hoofdzakelijk tomaten.

De grond heb ik ooit eens wat vermengd met tuingrond en een keer zelfs in 15 liter zakken, ingegraven.

Moet ik de grond niet volledig uitgraven en vervangen door tuingrond?

Dan moet ik wel hulp vragen want zelf zal ik het niet meer kunnen wegens gezondheid en ouderdom.

Als iemand een goede oplossing weet dan hoor ik het graag.

Alvast mijn dank daarvoor.

Willy hier doen we de tomaten en paprika in cementkuipen en graven die niet in. 65 tot 95 l of meer afhankelijk van formaat werkt voor ons met potgrond en compost (of welke mix men ook wenst te gebruiken).

In elke kuip komt een 5 liter fles, voor het water geven en gaat ook de door jouw geadviseerde meststoffen in.

De wortels gaan met de tijd ook door de dreinage van de kuip en kunnen zich zo verder ontwikkelen. En we hoeven niet zo te bukken, mini verhoogde bakken.

Geplaatst:
2 minuten geleden, MSDG zei:

toevallig Semailles?

Volgens mij niet, als ik het me goed herinner was het een gelige website? Maar ik twijfel nu aan alles haha. Heb ook al het hele webshop topic nagelezen, ook niet gevonden. Vraag me nu ook echt af hoe ik er ooit terecht ben gekomen vorig jaar 😂 

Geplaatst:

Ja ja, ook hier zijn de tomaten dan eindelijk gezaaid. 9 soorten maar liefst:

- Tomberry, echt een favorietje

- Tiny Tim

- Sweetie

- Black Cherry

- Yellow Pear shaped 

- Berner Rose

- naamloze trostomaat

- Ananas

- Mini Pruim

Het voelt goed dat ze dan eindelijk in de grond zitten, nu alleen even kijken hoe ik water moet geven

• Like 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...