speets Geplaatst: 5 juni 2022 Geplaatst: 5 juni 2022 You can't have your cake and eat it 🙃 Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
FruitLent Geplaatst: 5 juni 2022 Geplaatst: 5 juni 2022 1 uur geleden, redzebra zei: tja maar dan heb je ook geen cdb meer staan of andere leuke rassen. Ik heb heel veel leuke rassen. Het doel van de buitenproef is echter alleen het vaststellen van de Phytophthora-resistentie van de in de proef opgenomen rassen. Quote FruitLent: Exclusieve vruchtentuin op de rand van de stad.
FruitLent Geplaatst: 5 juni 2022 Geplaatst: 5 juni 2022 9 uren geleden, fre3ke zei: @FruitLent, welk roulatieschema houden jullie aan voor de tomaten? De linkerrij op de foto staat op dezelfde plek als de proef van vorig jaar. Voor bepaalde bodemziekten kan dat relevant zijn, maar voor de Phytophthora is dat niet echt relevant (in tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht / geschreven), dus ik vond dat voor mijn proef van dit jaar geen bezwaar. 1 1 Quote FruitLent: Exclusieve vruchtentuin op de rand van de stad.
redzebra Geplaatst: 5 juni 2022 Geplaatst: 5 juni 2022 (aangepast) @FruitLent weet ik wel, ik heb er ook van Roland staan om die reden, maar je mag elkaar toch een beetje plagen. 😀 Je tweede bericht is wat simpel voorgesteld, phyto kan geslachtelijk overleven in de bodem maar die kans is inderdaad voorlopig klein. Wat echter vaker voorkomt zijn besmette aardappels, pytho overleeft dan in de mini aardappeltjes die in de grond zijn achtergelaten, de levenswijze bij die is op een andere manier. Zij vormen vroeg in het seizoen voor een besmettings bron, maar hier voor jouw teelt niet van toepassing bij jou. Dit is echter vaak het geval in moestuincomplexen, vandaar de snelle infectie daar. Ik hoop echter op een goede zomer voor tomaten, dat kunnen we wel hebben na vorig jaar. Niks weerhoud je echter om besmettingsbronnen naast je tomaten te leggen om de resistentie te testen, ergens ter lande zal er altijd wel een pytho besmetting zijn. Als je echt een tomaat als resistent wil aantonen moet je eigenlijk die in die omgeving zetten of de omgeving simuleren (bv aardappelen erlangs/ bij jou staan ze redelijk apart), anders is het een random gegeven of het via lucht bij jou terechtkomt en niet representatief . 6 juni 2022 aangepast door redzebra Quote
Lia56 Geplaatst: 5 juni 2022 Geplaatst: 5 juni 2022 Mijn tomaat die buiten staat is echt niet blij met de vele regen..😒 Quote
fre3ke Geplaatst: 5 juni 2022 Geplaatst: 5 juni 2022 Die informatie over phyt komt mooi op tijd, want ik wil wat kwijnende tomaten uit pot halen en in de vollegrond zetten. Blijkbaar kan dat toch op dezelfde (zonnige) plaats als vorig jaar. @Lia56, mijn tomaten die buiten staan, hebben geen last van de vele regen. Maar ik zit ook op zand, regen trekt snel weer weg hier. Quote
Lia56 Geplaatst: 5 juni 2022 Geplaatst: 5 juni 2022 Dat is fijn... hier op klei... ze zag er heel erg sneu uit net...heb de plant maar even onder t afdak gezet, hoop dat die nog een beetje bijkomt Quote
redzebra Geplaatst: 5 juni 2022 Geplaatst: 5 juni 2022 @fre3ke zeker doen als je nog plaats hebt in volle grond en het kan zeker op dezelfde plaats pas na x aantal jaren kan je eventueel problemen ondervinden maar ik zie evengoed een aantal al 25 jaar op dezelfde plaats telen mits voldoende compost (probleem is aaltjes en kurkwortel maar dat is op verschillende manieren te verhelpen) 1 Quote
FruitLent Geplaatst: 6 juni 2022 Geplaatst: 6 juni 2022 11 uren geleden, fre3ke zei: Die informatie over phyt komt mooi op tijd, want ik wil wat kwijnende tomaten uit pot halen en in de vollegrond zetten. Blijkbaar kan dat toch op dezelfde (zonnige) plaats als vorig jaar. Op onze hobby-website heb ik een pagina geschreven over de omstandigheden waaronder Phytophthora optreedt in tomaten, wat je ertegen kunt doen en hoe de resistentie van de nieuwe rassen is opgebouwd. Je kunt deze pagina hier vinden: informatie over Phytophthora-resistentie in tomaat Op die pagina staat beschreven: - dat Phytophthora gewoonlijk niet achter blijft in de bodem - dat het onmogelijk is dat Phytophthora overleeft op dood plantmateriaal - hoe Phytophthora dan wel overleeft 6 Quote FruitLent: Exclusieve vruchtentuin op de rand van de stad.
Lsjr33 Geplaatst: 6 juni 2022 Geplaatst: 6 juni 2022 Ohh de tomaten gaan hier lekker! De eerste trossen zijn zichtbaar. Dit jaar is mijn grootste uitdaging knippen knippen en nog eens knippen. Aangezien ze 35 x 50 staan (soort verzamelwoede) moet ik wel. Dus hoe mooi de takken onderin er ook bij hangen met vrucht en al, ze gaan er dit jaar echt af. Vorige jaren kon ik het niet over mijn hart verkrijgen, wat resulteerde in een totale jungle met minder tomaat 😂 Quote
MSDG Geplaatst: 6 juni 2022 Geplaatst: 6 juni 2022 @FruitLent, dus als ik het even plat sla is het phyto materiaal op de composthoop geen probleem? Wat ik overigens niet zo snel lees, maar wat ik meen wel eens in een artikel van de WUR gelezen te hebben, is dat phyto ook snel muteert. Dus resistentie wordt dan weer ongedaan gemaakt omdat er een nieuwe variant de kop op duikt. Ondertussen zit de groei trouwens flink in de tomaten, de struiktomaten hebben de primeur met de eerste bloemetjes, green sausage is de winnaar. En de brandywine yellow vleestomaat is de eerste niet-struiktomaat die een bloemetje heeft. Helaas heb ik nog niet alle touwtjes aangebracht, dat moet nu snel gebeuren zodat ze kunnen gaan groeien. Heb er nog wat afrikaantjes, basilicum en stamboontjes bij gezet, deze week nog wat extra basilicum rechtstreeks zaaien. Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
redzebra Geplaatst: 6 juni 2022 Geplaatst: 6 juni 2022 (aangepast) Nee best niet op je composthoop gooien (bij wijze van voorzichtigheid), professioneel moet bij besmetting ook alles vernield worden (verbranden) oosporen zijn wel degelijk aanwezig in Nederland en Belgie. Microsoft Word - Nota_216_binnenwerk.doc (kennisakker.nl) ,mutatie is er continu, daarom worden proefvelden ook afgeschermd zodat tegen dat een resistente aardappel op de markt komt, deze nog voldoende resistent is. quote uit het rapport: "Het gedogen van aantasting en het niet adequaat vernietigen van aangetast plantmateriaal (in het gewas, op de afvalhoop of als opslag) zijn garanties voor toekomstige problemen met oösporen in de bodem" Er is een hardnekkige misvatting onder hobbytuinders dat de aardappelziekte in de bodem achter blijft. ik denk het dus niet, de kans is gewoon klein als je besmet materiaal op een degelijke manier afvoert. Ik heb veel respect voor jou @FruitLent en @Roland en andere, dat jullie ons de mogelijkheid geven om met rassen te kunnen werken die enige resistentie hebben, maar voorzichtigheid langs onze kant speelt ook een rol, (resistente rassen geven juist meer kans tot vorming van oosporen). En die resistentie willen we zolang mogelijk houden, commercieel op dat gebied is er weinig te vinden in Europa. ik snap ook niet @Mai Pensato dat je dat liked zonder een opmerking, je hebt een gedegen achtergrond. Hobby websites zijn vaak heel informatief maar foutieve informatie kan leiden tot problemen. Al de rest is heel correct ik heb al vaker doorgewezen naar de site van fruitlent. 6 juni 2022 aangepast door redzebra Quote
appelvrouw Geplaatst: 6 juni 2022 Geplaatst: 6 juni 2022 De meeste tomaten staan in de kas maar buiten heb ik 4 x Mountain Magic staan. De start van deze tomaten was langzaam maar nu komen er bloemen. In de kas groeien de tomaten in potten rustig door, sommige zijn wat onhandig geplaatst, zoals de green tiger van @Goldfish die eigenlijk een green zebra zou zijn. Als lage struiken staat die achter de grote stam Coeur de Bœufs. De Ida Golds groeien mooi en geven al aardige vruchten, nog niet geel. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Mai Pensato Geplaatst: 6 juni 2022 Geplaatst: 6 juni 2022 9 uren geleden, redzebra zei: ik snap ook niet @Mai Pensato dat je dat liked zonder een opmerking, je hebt een gedegen achtergrond Ik heb het inderdaad geliked en voelde geen behoefte om hier een opmerking bij te plaatsen. Er staat niets in het stuk van @FruitLent dat mijns inziens niet waar is. Ze noemen ook het voorkomen (in uitzonderlijke gevallen) van oosporen. Ik vind het ook wel iets meer dan een "hobbysite" . Ze doen goed werk en niet alleen bij tomaten. Dat neemt niet weg dat je ALLES moet doen om de ziekte te voorkomen en verder te verspreiden als je het toch hebt. Het telen van resistente rassen die niet volledig resistent zijn volgens de definitie daar schuilt ook een groot gevaar in. Tenslotte ben ik geen ervaringsdeskundige, zoals al eerder gemeld teel ik in een kas en ook op substraat, mijn gewas wordt dus nooit nat en ik teel ook heel open (generatief) dus netjes dieven en veel bladplukken. De tomatenziekte ken ik dus zelf totaal niet. En tijdens mijn studie in Wageningen lag niet de focus op Fytopathologie (plantenziektekunde), daarvan alleen de basis gehad. 1 Quote gefascineerd door alles wat groeit en bloeit 3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit moderne kweektechnieken - hydroponics https://www.instagram.com/maipensatogardening/
redzebra Geplaatst: 6 juni 2022 Geplaatst: 6 juni 2022 in uitzonderlijke gevallen ? Dit was uit een studie in 2002 misschien dat iemand hier een recentere heeft. Quote
Processorkoeler Geplaatst: 7 juni 2022 Geplaatst: 7 juni 2022 Dag allemaal, Ik ben sinds kort begonnen met een 'moestuin' en heb kropsla en tomaten in de vensterbank staan groeien sinds maart. Nu denk ik dat het wel tijd is om de tomaten naar buiten te doen. Hier wat foto's ter illustratie. Daarbij heb ik wat vragen. - Moet ik iets van de plant tussentijds snoeien of knippen? Ik heb gelezen over het 'dieven 'van de planten. Moet ik de onderste bladeren weghalen? - Zet ik de tomatenplant met kluit, wortels en al zo naar buiten? - Ik geef de tomaten nu water via de bak waar ze in staan. Is dat juist? - Wat dien ik verder te doen zodra de tomaten buiten zijn? (voor zover bekend; water geven en aan een stok binden). Quote
redzebra Geplaatst: 7 juni 2022 Geplaatst: 7 juni 2022 Vooreerst, waar wil je ze zetten buiten, in pot of grond ? Indien in pot, heeft die best wat volume nodig, dit kan je zoeken op deze site, die vraag is hier al verschillende keren bediscussieerd. Sowieso in beide kan je ze dieper zetten, waarbij je bv de onderste 2 bladeren verwijderd en plant tot vlak onder het derde blad, de stengel gaat dan nieuwe wortels aanmaken. Ook, ze hebben lang binnen gestaan dus kan je best afharden, idem hoe je dat moet doen vind je hier ook. Op water alleen kunnen ze niet leven, een tomaat is een gulzige plant dus ofwel plant je ze in een voedingsrijke bodem ofwel voeg je af en toe wat voeding toe. Qua onderhoud/dieven kan je ofwel zoeken op deze site ofwel vind je een goede uitleg hier https://www.mooiemoestuin.nl/groenteteelt/vruchtgewassen/tomaat/tomaten-teeltzorgen/ veel succes ! Quote
French Geplaatst: 7 juni 2022 Geplaatst: 7 juni 2022 Op 3-6-2022 om 22:16, Vlavlip zei: Ik had een paar weken terug tzelfde, had ze na de eerste echte blaadjes verpot in een mix van moestuingrond en kokos en er gebeurde 3 weken lang helemaal niets! Op advies hier een deel extra voeding gegeten en een ander deel verpot in nieuwe grond, en het overgrote deel is de afgelopen 2 weken bijna verdubbeld in grootte en ze hebben nu allemaal 6-8 bladeren ook al stond een deel buiten de kas. Bij mij lijkt t dus groeistop geweest te zijn tgv om de een of andere reden voedingstekort in de moestuingrond. Kan dat bij jou t geval zijn? Heb je al extra voeding of nieuwe grond geprobeerd? Nee, dat heb ik nog niet, maar ga ik morgen meteen even uitproberen met de helft ( 1/4 verpotten en een deel voeding) om te kijken of dat enig soelaas bied. Dank voor de tip en ik laat weten of het dat was. De zaaigrond was overigens van een bio kwaliteit van een tuinder in de buurt. Quote
Processorkoeler Geplaatst: 7 juni 2022 Geplaatst: 7 juni 2022 (aangepast) 5 hours ago, redzebra said: Vooreerst, waar wil je ze zetten buiten, in pot of grond ? Indien in pot, heeft die best wat volume nodig, dit kan je zoeken op deze site, die vraag is hier al verschillende keren bediscussieerd. Sowieso in beide kan je ze dieper zetten, waarbij je bv de onderste 2 bladeren verwijderd en plant tot vlak onder het derde blad, de stengel gaat dan nieuwe wortels aanmaken. Ook, ze hebben lang binnen gestaan dus kan je best afharden, idem hoe je dat moet doen vind je hier ook. Op water alleen kunnen ze niet leven, een tomaat is een gulzige plant dus ofwel plant je ze in een voedingsrijke bodem ofwel voeg je af en toe wat voeding toe. Qua onderhoud/dieven kan je ofwel zoeken op deze site ofwel vind je een goede uitleg hier https://www.mooiemoestuin.nl/groenteteelt/vruchtgewassen/tomaat/tomaten-teeltzorgen/ veel succes ! Ze komen buiten in deze bak, hebben van april - september van 12 tot 7 wel volop zon. Afharden; hoe lang moet dat? Heb e.e.a. opgezocht, een uurtje buiten bij 15-18c. Wanneer gaan ze dan 'volledig' de grond in? Ik ga nog bodemvoeding kopen voor moestuinen, dat vermeng ik dan in de grond. Er ligt nu een mix van 3/4 tuinaarde en 1/4 potgrond (halfjaartje) dus dat is nog wel voedzaam. Let even niet op het onkruid en de tulpen zonder blad (die vielen er na drie weken af, geen idee of dat normaal is). 7 juni 2022 aangepast door Processorkoeler Quote
redzebra Geplaatst: 8 juni 2022 Geplaatst: 8 juni 2022 Afharden is de plant langzaam laten wennen aan buitenomstandigheden (zon/wind/eventueel lagere temperaturen) zodat bladeren en stengel wat steviger worden en niet verbranden of verdrogen. Je kan je plant langzaam laten wennen door hem telkens een langere tijd buiten te zetten of door hem beschut de eerste week in de schaduw te houden ( over welke periode het gaat kan ik niet zeggen, dat zal jezelf moeten ondervinden, dat hangt van weersomstandigheden af, een plant die binnen weinig licht heeft gehad en wat opgeschoten is, is er veel gevoeliger voor) . Een beetje schade/ verkleuring aan bladeren kan er altijd zijn maar dat is niet erg. Quote
FruitLent Geplaatst: 8 juni 2022 Geplaatst: 8 juni 2022 Op 6-6-2022 om 12:51, MSDG zei: @FruitLent, dus als ik het even plat sla is het phyto materiaal op de composthoop geen probleem? Wat ik overigens niet zo snel lees, maar wat ik meen wel eens in een artikel van de WUR gelezen te hebben, is dat phyto ook snel muteert. Dus resistentie wordt dan weer ongedaan gemaakt omdat er een nieuwe variant de kop op duikt. @MSDG Inderdaad: dood phyto-materiaal op de composthoop is in beginsel geen probleem. Voor het overige begrijp ik jouw bovenstaande reactie niet, want dat over die mutaties en het doorbreken van resistenties, daar heb ik toch juist uitgebreid over geschreven op mijn pagina ? Quote FruitLent: Exclusieve vruchtentuin op de rand van de stad.
redzebra Geplaatst: 8 juni 2022 Geplaatst: 8 juni 2022 (aangepast) wat schrijf je nu @FruitLent Is in beginsel geen probleem, dus je raad het aan? Sry hoor @FruitLent maar graag onderbouwd waarom, in jou geval als je resistente rassen kweekt wil je zoveel mogelijk verspreiding van oosporen vermijden., dat zijn de gemuteerde die eventueel later je resistentie doorbreken. Eenmaal in je grond blijven ze 3 tot 4 jaar aanwezig hier in Nederland en België, tenminste als je geen waardeplanten voor die meer zet. Ik weet niet of je voorgaande doorlezen hebt , maar' de kans op oosporen is echt niet zo uitzonderlijk klein als je laat doorschemeren op je website en zeker niet op deels resistente, omdat ze er doorgroeien is de kans juist groter dat je een mating A1 A2 hebt. Die percentages op voorgaande map van Nederland geven aan in hoeveel procent van de bemonsterde bladen oosporen in de geselecteerde velden voorkwamen, weliswaar voor aardappelen maar dat kan je gemakkelijk doortrekken voor tomaten en die zijn best hoog. Dat wil ik niet echt op mijn composthoop gooien. Zeker niet als het algemeen advies is om deze te vernietigen. 8 juni 2022 aangepast door redzebra Quote
weknow Geplaatst: 8 juni 2022 Geplaatst: 8 juni 2022 4 uren geleden, redzebra zei: wat schrijf je nu @FruitLent Is in beginsel geen probleem, dus je raad het aan? 4 uren geleden, redzebra zei: Dat wil ik niet echt op mijn composthoop gooien. Zeker niet als het algemeen advies is om deze te vernietigen. Het advies van Velt is gewoon op de composthoop. Wordt nietadoorgegeven als je correct en zorgvuldig composteert. Kan alleen voortleven en verder besmetten indien genetisch materiaal van vatbare planten aanwezig is. In een goed composteringsproces is dit heel ruim voor een nieuw seizoen volledig omgezet naar geheel andere biochemische verbindingen. Overigens doe ik het al ruim 40 jaar zo met zowel aardappel als tomatenresten en ben daar zeer tevreden over en beveel het als docent ecologisch tuinieren ook aan. Onterechte angst. Maar landbouwers die hun overschot aan aardappels op grote hopen laten liggen (na vele keren gespoten te hebben met gif) gedurende de winter, hetgeen ik zeer vaak waarneem, ....ja die veroorzaken zeker grote problemen. Overigens bevat de website van Fruitlent wel informatie over phytophtera die nogal in tegenspraak is met wat andere wetenschappelijke bronnen aangeven. Namelijk dat phytophtera op zou treden bij nat en koud weer. Dit is niet echt juist en legt een verkeerde klemtoon in het begrjjpen van besmettingskansen. Indien blad-stengel-vrucht nat blijft, zal het schimmel veel sneller besmetten bij hogere temperaturen. Ik zou mijn kennis van ooit opnieuw moeten zoeken, maar het ligt in de orde van grootte dat nat bij een temperatuur van 22 graden of meer gedurende langer dan 8 uur leidt tot zichtbare aantasting. Bij een lagere temperatuur is de periode dat het nat moet zijn al vele malen langer. Vochtig en doef weer is de omstandigheid dat phytophtera snel zal verschijnen. Momenteel is het erg nat, maar zijn de temperaturen onder de 20 graden....nog niet echt uitbraak omstandigheden dus. 1 Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
redzebra Geplaatst: 8 juni 2022 Geplaatst: 8 juni 2022 (aangepast) @weknow we hebben het over oosporen die hebben geen genetisch materiaal van vatbare planten nodig, ze kunnen gewoon 3 a 4 jaar in de grond aanwezig blijven en ik denk niet dat de temperatuur hoog genoeg wordt in de composthoop om deze te vernietigen, tenzij je dit anders via bronnen zou aantonen en vooral ik loop liever niet het risico daarvoor teel ik te graag tomaten. In 2009 was er al eens een vroege uitbraak in mei in Nederland toegeschreven aan de aanwezigheid van die oosporen in sommige velden. Die afvalhopen zijn natuurlijk inderdaad erger, er staan trouwens fikse boetes op als die niet op tijd afgeschermd worden, tevens op het gedogen van besmetting in het veld. (maar langs de andere kant vele hobytuinders laten de besmetting maar hun gang gaan) De verschillende types worden wel inderdaad opgevolgd zoals fruitlent vermeld en zowat elk jaar worden er nieuwe benoemd als ze genoeg voorkomen, ondertussen in de 40 in Europa. Echter bij +/-30% is het genotype niet bekend of benoemd, wat wordt toegeschreven aan vooral de vele mutaties en aanwezigheid van oosporen en zoals altijd is er survival of the fittest, er moet er maar eentje tussen zitten, voorzichtigheid is de moeder van de porseleinwinkel. De types worden trouwens ook altijd agressiever, kortere nat tijden (of luchtvochtigheid >90%), snellere spoorvorming en ontwikkeling 8 juni 2022 aangepast door redzebra Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.