Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Vandaag begonnen aan de tomatenkas die een jungle was… ik had nog keurig gediefd voor we weggingen. Er was amper plek om te lopen en maar 1 rijpe tomaat. Aan de tomaten zal het niet liggen. Er is genoeg. Alleen onrijp.
Veel blad en dieven weggehaald. Had ook 2 verbrande bladeren die tegen de nok aangroeiden. Die heb ik ook weggehaald. Ik hoop dat we nog een flink zonnige maand gaan krijgen en alles netjes afrijpt. Vorig jaar had ik zo weinig tomaten. Dat wil ik niet nog een x.

420255d3ba3670c687674fffc5077ada.jpg

b9944268ea4bbae753cff94c4d8a33ba.jpg

54e44512b8977a1d46dd60317abfa0e5.jpg

f69fdf2d1f7a30af0b467a6f19d48831.jpg

0436f8991af614a10b679fd8a42b5090.jpg

c072d5a1f65d4b9c0bc059f80e155a02.jpg

• Like 6
Geplaatst:

Een paar andere soorten zijn nu ook rijp,

Belgian yellow giant, die had ik groter verwacht met "giant" in de naam (maar lees dat ze normaal tussen 150 en 400 gr zitten)

IMG_20220728_164231.jpg.7e0de6298f51827f4b7b05a627e684f4.jpg

Dan is voor de CDB geel appelvrouw die naam "giant" meer terecht :

IMG_20220728_164223.jpg.d74012210a1ab2ff6a1c9a3b7aab60d1.jpg

de eerste Brutus, 

IMG_20220728_164209.jpg.f7957cbc959200bbf64b1417ff110410.jpg

en de eerste Couilles de Taureau direct ook de eerste tomaat hier over de kilo.

Ze is wat bleker vanbuiten maar heel mooi en veel donker vruchtvlees binnenin

IMG_20220728_141237.jpg.db5966a72c9ebd5304ddde4c1964f275.jpg

• Like 11
Geplaatst:

Beste moestuinders, 

Ik kweek al een aantal jaar tomaten in de tuin op kleine schaal. Plantje of 5. Gaat meestal vrij redelijk, maar dit jaar wil het niet zo. Vermoed dat het koude voorjaar wat in de weg zit en misschien heb ik wat te kleine potten gekozen. 

Hoe dan ook, 2 van de 5 planten zien er niet uit! Ze verwelken en de bladeren worden grauw en blauw. De bloemtrossen verdrogen voor ze vrucht maken. Opbrengst is nu 3 tomaten per plant. Het zijn 2 verschillende rassen trouwens. Pomedori en Heinz. Maar de kwaal is identiek. 

Willen jullie zo vriendelijk zijn en even meekijken? Te weinig voeding door de kleine pot? Of heb ik ze juist over bemest? Of toch een andere oorzaak? 

Ze zijn binnen opgekweekt en daarna naar buiten gegaan (op een redelijk beschutte) zonnige plek. 

Bij voorbaat dank voor de reacties. 

Groet, Vincent. 

IMG_20220803_191245.jpg

IMG_20220803_191144.jpg

IMG_20220803_191120.jpg

IMG_20220803_191052.jpg

Geplaatst:

Ik kreeg wat tomaten van mijn vader. Zitten twee rare exemplaren bij waarvan de onderkant helemaal groen is en sroog, stug aanvoelt. 

20220731_190601.thumb.jpg.f4a6a62d7267dba9006680ce2da62a58.jpg

• Like 1
Geplaatst:

Oké. My bad. Ik dacht dat groen en rood overal op de vrucht konden voorkomen bij Groenkragen. Kennelijk niet. Excuus voor het dwaalspoor. Ik probeerde mee te denken. 

Groenbooty? 

• Like 2
Geplaatst: (aangepast)

Zou het niet verbranding kunnen zijn door de zon? In dat geval wel opvallend dat het echt exact aan de onderzijde is en dat die zijde meestal niet in de zon hangt...

aangepast door Liekie
  • Like 1

Dit jaar heb ik geprobeerd om goede steun te geven aan de tomaten, na twee jaar leren. Maar ik ben toch weer overvallen door gewicht en grootte van sommige soorten. Het is ook een beetje mijn eigen schuld, ik besloot sommige meerstammig te laten groeien, na het bericht van Flup dat de oogst dan beter is. 

Anna s Multiflora en Mountain Magic zijn, zoals te verwachten, samen opzij gezakt. Met touw aan de pergola en muur heb ik ze een beetje opgetrokken. Het is nu ernstig chaotisch, sommige tomaten zitten echt vastgeperst tussen drie stokken 😬. En een soort open uitnodiging voor phyt.

IMG_20220806_110030.thumb.jpg.7eaf8d344696e5d057cf7b32f6e2af09.jpg

Ander exemplaar mountain Magic was ook met wigwag en al omgevallen, is nu vastgemaakt aan de abrikoos.

IMG_20220806_111531.thumb.jpg.004ba7b3f420f7d38a1e059e7fd3c7b0.jpg

Zelfde verhaal naast de moerbei. De bruine blaadjes zijn van een omgezaagd boompje dat ik eerst als steun probeerde te gebruiken. 

IMG_20220806_110537.thumb.jpg.89b45eab5d349a5ebb8f567daae6ca6e.jpg

Op de achtergrond een van de (heerlijke) tomaatjes van Lsjr33, die plant hing heel lang als een soort vis aan een hengel maar de hengel stond steeds krommer. Vandaag een stok dwars ertegenin geplant.

IMG_20220806_110552.thumb.jpg.1b15c760315843b0d5f5ff2bdb5bb4bd.jpg

Spontane groeier kreeg een dikke en lange bamboestok, dat werkt dus wel.

IMG_20220806_104934.thumb.jpg.829bc685a54ad6b5ed7f50bd0df516a7.jpg

O, @Arja, een deel van die onderste tros groeit met de kont omhoog, dus zonnebrand aan de onderkant van een tomaat kan zo misschien ontstaan? De aanzet van de tros is geknakt, vandaar.

aangepast door fre3ke
  • Like 3
Geplaatst:

@Vincent76 ik denk een fosfaatgebrek, dan krijg mauve/kleine bladeren, verwelking, necrose, vaak door een onvoldoende wortelontwikkeling. Maar de oorzaken zijn zeer verschillend en niet eenvoudig te verhelpen  als je de oorzaak niet kent. Als je ziet dat je plant op die manier  achterblijft in een pot is het gemakkelijkste om hem zo vlug mogelijk groter te zetten en een andere (betere) potgrond toe te voegen en dat is een beetje laat nu.

https://www.yara.nl/gewasvoeding/tomaat/gebreksverschijnselen-tomaten/fosfaatgebrek-tomaten/

@Arja het is zoals @Mai Pensato zegt groenkraag zit vanboven (hoeft niet groen te zijn kan ook gelig worden)  , binnenin zie je ook wit/groen wat wat  harder is en soms verder doorloopt, gewoon wegsnijden en de rest van de tomaat is goed, het zijn vooral de heirlooms die er last van hebben en vaak in combinatie met hoge temperaturen.

Het onderscheid met zonnebrand is soms moeilijk te maken, daar is geen verschil tussen heirlooms en andere. Het kan zich uiten als een gele/groene plek, maar indien erger wit en nadien zoals bij neusrot een ingangspoort voor andere schimmels (kan dus ook nadien zwart worden); Vaak is dit ook de bovenkant, aangezien die meestal het meest in de zon hangt, echter niet zo uniform verdeeld rond het kroontje zoals groenkraag, binnenin is alleen lokaal de vrucht aangetast.

Bij jou @Arja gok ik gewoon op neusrot, er zijn wel ziektes die lokaal de vrucht groen houden maar dat is meer random over de vrucht, het is gewoon de onderkant en uniformiteit  hier, foto's op het internet van neusrot zijn meestal in een vergevorderd stadium en op het moment dat de vruchten nog niet volgroeid zijn. Initieel kan soms alleen het onderste topje of een halve tomaat aangetast zijn over 24h en het hangt ook van de soort af hoe dit verder evolueert.

voorbeeldje hier, maar je kan er nog vinden die meer op jouw situatie gelijken even rond en groen. Bij een minieme nachtvorst krijg je soms een gelijkaardig beeld op de beschadiging van een tomaat.

blossom-end-rot.jpg.797d14ab1ef15f335d11699c4250ef85.jpg

En vooral het zijn maar een paar  tomaatjes en in alle gevallen geen ziekte dus geen pretbederver dit jaar 😄

fotootje hier van groenkraag en zonnebrand, alle zijn rijpe tomaten dus het groen/geel gaat niet meer veranderen

IMG_20220807_150302.thumb.jpg.fa9478adda25fe4d54bb70374c7b5f20.jpg

• Like 1
  • Thanks 1
Geplaatst:

Ik lig er sowieso niet van wakker, want de twee rare tomaten kwamen uit de tuin van mijn vader. Hij kweekt ze binnen in een kas. Heb al gevraagd wat hij denkt dat het is, maar nog geen antwoord. Ik vind het vooral opvallend dat het zo'n scherpe lijn is tussen rood en groen. Op de foto's die jij plaatst is die grens veel rommeliger. Blijft dus een leuk mysterie, al vind ik neusrot best plausibel.

Was maar een voorbeeldje, je vind weinig foto's hoe het er initieel uitziet en vaak is dit een perfecte cirkel rond de aangetaste plek die zoals gezegd initieel heel groot kan zijn. Het zwarte/ onregelmatige vormen of ander kleuren zijn indroging of aantasting door andere schimmels. Juist omdat het zo perfect rond is kwam mijn gok op neusrot.

aangepast door redzebra
Geplaatst:

Eindelijk beginnen de Roma tomaten kleur te krijgen. Eerder vroeg ik me al af waarom ze vlekkerig waren, nu gaat het verkleuren ook met vlekken gepaard. Op foto's van eerdere teelt zie ik deze vlekken niet.

t.jpg

Nu

to.jpg

Nu

t1.jpg

2015

Nog een jaar eerder liet ik deze tomaat hieronder zien en hier werd mozaïekvirus (roken in de kas) genoemd.

t2.jpg

Ik vrees dat mijn roma's dat nu weer hebben.

• Like 1
Geplaatst:

@HuubvG jammer om horen, maar ik zou de hoop toch niet opgeven met een beetje geluk kan je die tomaten gewoon verwerken of rijpen ze gewoon helemaal uit.

Er zijn verschillende mozaïek virussen met elk nog verschillende stammen en elk geeft soms ook nog verschillende effecten op rassen en weersomstandigheden. Je verwijst naar het roken omwille van het tabak mozaïek virus, een afgeleide daarvan is het tomaten mozaïek virus, dan heb je het komkommer mozaïek virus, maar wat ook veel voorkomt is het pepino mozaïek virus. Erger is het nieuwe tomaten rugose brown virus en het spotted wilt virus komt hier ook voor en elk van deze kan inspelen op de verkleuring van de vrucht en soms komen ze gecombineerd voor, het is niet altijd eenvoudig zonder analyse vast te stellen over welk virus /combi het gaat als er al 1 inzit. Voedingsgebreken/extreme weersomstandigheden kunnen ook een invloed hebben op verkleuring/rijping. Je vermeldt alleen de vruchten maar die virussen gaan vaak ook gepaard met kenmerken op het blad en groei van de plant, zie je daar iets bijzonders aan ?

Zolang het maar esthetisch blijft en er zijn intern/extern geen bruin/zwart verkleuringen denk ik dat je gewoon die vruchten nog kan verwerken, die virussen zijn niet schadelijk voor de mens (commercieel zijn die natuurlijk niet verkoopbaar, maar voor eigen gebruik speelt dat niet zo'n rol,  deeltjes die eventueel niet echt uitrijpen kan je gewoon wegsnijden).

Als je schrik hebt voor volgend jaar, kan je best een resistente soort zetten, voor tabak mozaïek virus is dat TMV of de letter T voor tomaten mozaïek ToMV.

Tegen pepino is er niet echt een resistentie daar worden planten commercieel gevaccineerd (lees gewild besmet met een inactieve stam) 

• Like 1

Dankjewel voor het uitgebreide antwoord @redzebra.

De planten zelf zien er nog goed uit, behalve wat opkrullen van de bladeren. Misschien heb ik wat teveel bijgemest. De vruchten zijn wel erg groot, maar zo te zien gaat het nog wel goed allemaal. Afwachten maar, meer is er niet.

In 2015 had ik deze ook en werden ze wel mooi egaal rood. Die heb ik - na het plukken - gedroogd in de zon, mijn eigen zongedroogde tomaten.

t4.jpg

9 september 2015, een maand later in het jaar

Dit drogen wil ik graag ditmaal weer doen, hopelijk is de smaak weer net als toen. Volgend seizoen zal ik letten op jouw suggesties, ik verheug me alweer op het vervolg. :-)

aangepast door HuubvG
  • Like 3

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...