Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Tomatentopic 2022


Goldfish

Aanbevolen berichten

Update! De eerste drie tomaten 'geoogst' en op een hamburger gedaan. Enorm lekker, vergeleken met wat ik verwacht had als ik kijk wat ik allemaal 'fout' heb gedaan. Heb nu namelijk flink wat trossen die zwaar worden en het zou niet de eerste keer zijn dat er eentje omvalt, of zelfs de stok meeneemt.

 

Ik heb er wel een paar met lelijke 'lijntjes' erover, of alsof ze verminkt zijn. Zien er verder niet slecht uit. Een groot deel is ook echt misvormd omdat ze scheef groeien of tegen elkaar aan gaan. Is dit erg? Of hoe voorkom ik dit voortaan (voorbeeldje op 2e foto). Geen flauw idee welk soort dit is, ik heb niet naar de verpakking gekeken toen ik ze ging zaaien. Totale beginner :)

 

 

20220819_174419.thumb.jpg.b1c0b388a47abcd586d7f48bff320aef.jpg

 

20220813_203940.thumb.jpg.78ffae6ce2535813e48bb41469c60075.jpg

 

aangepast door Processorkoeler
  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het hartstikke leuk dat mijn verschillende tomaten eindelijk aan het rijpen zijn. En dan kom je toch tot ontdekkingen waar je niet op zit te wachten. Zoals bv tomaat azteca negra. Mooie tomaat om te zien, maar die smaak vind ik maar meh als ze net iets te rijp zijn. Zo zonde! Je moet ze een stuk harder plukken dan ik gewend ben, wil je een lekkere volle tomatensmaak proeven. De rest pluk ik eerder, want hier baal ik toch wel van.

Ook andere bevindingen zoals de tomaat azoychka die licht citroenig had moeten smaken. Werd toen ie eindelijk in de grond zat, toch wel een beetje nerveus van die omschrijving. Maar vind een zuurtje in de smaak niet per se citroenerig. Haal dat er dan ook niet uit. Alleen maar fijn. Siberski skorospely vind ik wel een voor herhaling. De vorm vind ik mooi. Een beetje grillig, maar het is een kleine vleestomaat. Rijpt net wat sneller wat wel fijn is. Wat de tweede die rijpte bij me. Vind de smaak vol en lekker. Doet me aan Turkse zomer denken.

Auriga/earl of edgecombe vind ik ook een die terug mag komen. German red strawberry was heel melig. Die hoeft van mij niet meer. Alleen die kleur… plaatje! Maar compenseert niet voor de smaak.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Mellie Niks mis mee, dat je sommige tomaten lekkerder vindt dan andere. Zo kun je een aantal selecteren die je gewoon elk jaar weer wilt kweken en hou je wat ruimte over voor de nieuwe experimentjes. Aan de andere kant zijn sommige soorten gewoon veel geschikter om te drogen of als saus te verwerken en zijn ze uit de hand maar zozo. 

Zo zal ik geen groene tomaten meer zaaien. Ik kom er nooit goed achter wanneer ze rijp genoeg zijn. Black Krim en Marmande daarentegen staan elk jaar wel ergens. 

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

De vlekken komen door zonnebrand. Vergelijk het met jou als je te lang in de brandende zon zit. Alleen een plant krijgt geen nieuwe huid,mdie vernieuwd zich niet zoals bij een mens of dier.

De scheuren komen door sterk wisselende hoeveelheden water. Niet erg, tenzij het te lang nat blijft, dan kan het gaan schimmelen.

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

De Roma's beginnen hier nu goed op kleur te komen.

5.jpg

In de kas.

 

4.jpg

Er hangen aan de 3 planten nog veel jonge, kleinere, onrijpe tomaten, maar zoals het eruit ziet gaat dat goed komen.

 

Eén tomaat heeft een plekje, er zit ook schimmel op, zie ik net op de foto. Deze haal ik er maar af vandaag.

1.jpg

Het lijkt op een beschadiging door vraat, of misschien heb ik deze met de snoeischaar geraakt of zo.

 

Buiten had ook er ook 2 gezet, maar 1 is er over. Veel kleiner, minder vruchten, maar die zijn ook mooi aan het kleuren.

3.jpg

 

Van andere soorten is niet veel terecht gekomen. Ik had laat in het voorjaar een snoeptomaatje opengemaakt en uit dat zaad zijn een paar planten gekomen. Of dit nog wat wordt is de vraag.

2.jpg

In de kas.

 

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

8 hours ago, acpronk said:

De vlekken komen door zonnebrand. Vergelijk het met jou als je te lang in de brandende zon zit. Alleen een plant krijgt geen nieuwe huid,mdie vernieuwd zich niet zoals bij een mens of dier.

De scheuren komen door sterk wisselende hoeveelheden water. Niet erg, tenzij het te lang nat blijft, dan kan het gaan schimmelen.

 

Dankje!

Die verbrande plekken dus gewoon wegsnijden en de rest opeten?

Is het wijs om nu dan te plukken voor ze echt nog meer scheuren? Of laten zitten tot consumptie?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb gisteren de eerste Purple calabash tomaten geoogst. Een lust voor het oog, maar de eerste die ik proef, is melig.

497752f7406c62948691c86381533f60.jpg

Ook wel duidelijk te zien bij het middelste stuk. Zo jammer altijd. Ow en ik zag dat de German red strawberry een heel andere tomaat is dan die ik had geproefd. Vandaag de juiste geproefd en jum! Niet alleen mooi, maar ook lekker.

Deze misschien iets eerder plukken? Zo jammer altijd die melige dingen.

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Jammer @Mellie, misschien te traag gegroeid door de droogte en vooral warmte?

 

Hier heb ik de beschadigde San Marzano tomaat uit de middelste foto in vorig bericht geplukt, in stukken gesneden - het lelijke stukje weggesneden - en alvast te drogen gelegd. Met zeezout, oregano en rozemarijn vers van de plantjes. Er komen er nog veel meer, maar daar heb ik een mooi groot rooster voor paraat.

d.jpg

  • Like 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Waren mijn paprika's dit jaar niet zo blij met het balkon, de tomaten doen het prima. Allen die van Roland (die in de volkstuin staan) hadden er niet z'on zin in.

 

Vooral de Sungold F1 heeft een grote groeikrachtige plant opgeleverd met een aardig oogst. Je kunt hem prima als open struikvorm laten groeien. Enig nadeel bij mij omdat het buiten op het balkon is, is het watergeven is wat lastig in te schatten als het de ene dag 25 en de andere dag 30 graden is met als gevolg barsten van de vrucht. Alleen het zijn er dan weer lekker veel en dat werd een geel/oranje tomatensaus bij de macaroni :D

 

 

 

 

 

 

 

IMG_7669.jpeg

IMG_7668.jpeg

  • Like 5

[*]

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, willemGN zei:

Sungold F1 heeft een grote groeikrachtige plant opgeleverd met een aardig oogst. Je kunt hem prima als open struikvorm laten groeien. Enig nadeel bij mij omdat het buiten op het balkon is, is het watergeven is wat lastig in te schatten als het de ene dag 25 en de andere dag 30 graden is met als gevolg barsten van de vrucht.

 

Ik heb ook een aantal jaren Sungold F1 gekweekt, in de kas en op steenwol met automatisch water geven. Ook mijn ervaring is dat de vruchtjes erg snel scheuren zelfs nog (vlak) na het oogsten. Maar we veel en een van de lekkerste die ik ooit gehad heb. Als je ze vroeg plukt scheuren ze niet maar zijn ze ook minder lekker.

  • Like 1

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vrijwel alles geplukt. Merkte ook dat er weer nieuwe tomaatjes groeiden op andere bloemen, dus die heb ik maar gelaten. Ben benieuwd of die nog volgroeien.

Verder ben ik bang dat ik sommige tomaten iets te lang heb laten hangen. Dit zijn de wat 'minder mooie'. De laatste gekke groene vieze plek is aan de onderkant van de tomaten. Ik denk dat 1/5 dat wel had, maar die hingen gewoon te lang gok ik?

 

20220825_203434.thumb.jpg.810ddbbb4deb79b0e3637494bfe3a5db.jpg20220825_203430.thumb.jpg.35904d61a1342a596fa4e23c3e8e8906.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Processorkoeler de onderkant van de tomaat ziet er eerder uit als neusrot maar hier laat ik een deskundige over adviseren. Ook zou ik aanraden tomaten liever of juiste moment te plukken of iets onder rijp en dan laten narijpen, over rijp kan wel maar voor sommige tomaten kan dat betekenen dat ze smaak verliezen of heel melig kunnen worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@HuubvG Helaas heb ik de san marzano zelf nog niet gepland dit ga ik volgendjaar wel doen maar dan de porzano die veel aangeraden word. Wat ik online over oogsten kon vinden is dat ze ook nog na rijpen als je ze van de plant haalt en zo 5 dagen goed blijven, advies is dan ook van de plant halen als ze rijp zijn dit kan doormiddel van voelen. Maar er zijn hier gelukkig enkele die ze wel hebben en vanuit meer ervaring kunnen spreken wat de beste tijd is om te oogsten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankjewel @Kevins Moestuin. ik ben ze aan het voelen. Sommige zijn zacht en laten makkelijk los. Die snijd ik in stukken en leg ze op een rooster om te drogen.

 

De San Marzano heb ik in 2013 op een MTFdag gekregen en was wel te spreken over de soort. Niet om zo te eten, daar moet je snoeptomaatjes voor hebben. Meer voor het drogen of sausen.

 

Van porzano heb ik nog nooit gehoord, maar bedoel je misschien Pozzano? Bij Vreeken kwam ik uit met zoeken, de Pozzano F1 als verbeterde San Marzano Roma tomaat. Lijkt me een goed idee om deze volgend jaar te gaan doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...