mdubbelm Geplaatst: 23 maart 2022 Geplaatst: 23 maart 2022 Herkenbaar! Ik weet niet wat ik dacht toen ik alle pepers en paprika’s zaaide. in ieder geval niet aan de tomaten. Zo eens nadenken wat ik beslist wil opkweken. Nu al keuzestress hahaha 1 Quote
Lsjr33 Geplaatst: 23 maart 2022 Geplaatst: 23 maart 2022 Ik heb alle 49 soorten doorgroeiers (oef..) twee tot vier keer gezaaid dit jaar. Normaal gooi ik alles wat ik niet hou weg, maar wat zonde! Vorig jaar kon ik iemand van hier blij maken met wat aubergine planten die ik teveel had. Dus wie weet! Mocht je in Nijmegen of omstreken wonen en interesse hebben, laat het vooral weten. Dan hou ik een zaailing voor je over in plaats van een enkeltje kliko. Volgens mij is het meeste wel opgekomen, niet alles dubbel. Maar ik heb nog niet precies helder wat er op is gekomen en in welke hoeveelheid. Bijgevoegd de lijst van dit jaar. Nog niet honderd procent gegarandeerd dat ik alles dubbel heb dus, maar het overgrote deel wel. big cheef stripes black krim Blue chocolate dad barber paste Evil olive Fruit punch gigante del re grandma viney yellow and pink Hahms gelbe topftomate Hillbilly Flame Honey giant Kaleidoscopic jewel lithium sunset lovers lunch marizol gold Northern ligts peaches and cream plan 9 from outerspace red belly striped sweetheart tasmanian chocolate tennessee suprise wild thyme purple willard wynn Pineapple Beauty King X P20 Marsha's Starfighter Beefsteak Pitanga Marche de Samarkande Amazon Chocolate Gold medal Mushroom striped basket Black elephant Mar Azul Lucid Gem Orange & Black copa Rose de berne Big Zebra Blush Porc chop 3 Quote
mdubbelm Geplaatst: 24 maart 2022 Geplaatst: 24 maart 2022 (aangepast) Vandaag de volgende soorten/aantallen gezaaid. Totaal 49 plantjes, 15 soorten. Dat wordt evengoed weer filteren als alles opkomt. Ik kan er 16 kwijt in mijn kasje. Er gaan er 3-4 op het balkon. Dan heb ik er nog 29 over. Die passen niet allemaal in de volle grond buiten, maar ik ga vast ook nog wel wat weggeven. Andine 7 Barry’s Crazy cherry 3 Black & red boar 4 Bleu Cherry (van Jet) 2 Dad’s sun(set) heirloom 2 Gestreepte Russische 2 Green zebra 3 Millefleur geel 7 Quedlinburger Früheliebe 3 Ruthje 4 Thorburns terracotta 1893 2 Tomaat Noir Crimee uit Frankrijk 3 Tomaat St. Pierre 2 Tomaat 'Zwarte Krim' (van Simone) 3 Vleestomaat geel (van Jet) 2 24 maart 2022 aangepast door mdubbelm Er misten er een paar ;) 1 Quote
Karietje Geplaatst: 26 maart 2022 Geplaatst: 26 maart 2022 Op 23-3-2022 om 20:13, Lsjr33 zei: Ik heb alle 49 soorten doorgroeiers (oef..) twee tot vier keer gezaaid dit jaar. Normaal gooi ik alles wat ik niet hou weg, maar wat zonde! Vorig jaar kon ik iemand van hier blij maken met wat aubergine planten die ik teveel had. Dus wie weet! Mocht je in Nijmegen of omstreken wonen en interesse hebben, laat het vooral weten. Dan hou ik een zaailing voor je over in plaats van een enkeltje kliko. Volgens mij is het meeste wel opgekomen, niet alles dubbel. Maar ik heb nog niet precies helder wat er op is gekomen en in welke hoeveelheid. Bijgevoegd de lijst van dit jaar. Nog niet honderd procent gegarandeerd dat ik alles dubbel heb dus, maar het overgrote deel wel. big cheef stripes black krim Blue chocolate dad barber paste Evil olive Fruit punch gigante del re grandma viney yellow and pink Hahms gelbe topftomate Hillbilly Flame Honey giant Kaleidoscopic jewel lithium sunset lovers lunch marizol gold Northern ligts peaches and cream plan 9 from outerspace red belly striped sweetheart tasmanian chocolate tennessee suprise wild thyme purple willard wynn Pineapple Beauty King X P20 Marsha's Starfighter Beefsteak Pitanga Marche de Samarkande Amazon Chocolate Gold medal Mushroom striped basket Black elephant Mar Azul Lucid Gem Orange & Black copa Rose de berne Big Zebra Blush Porc chop Mijn 'overschotjes' gaan of op de vensterbank, of op de weggeefgroep of naar familie, of in potten, maar nooit naar de kliko! Ik woon te ver weg, jammer, want ik leer altijd graag nieuwe tomatenrassen kennen !! Quote Levensmotto : Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd. 😀
Karietje Geplaatst: 26 maart 2022 Geplaatst: 26 maart 2022 @mdubbelm jij hebt er ook veel & een paar leuke soorten, hoe groot is jou kas? Quote Levensmotto : Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd. 😀
Swa Geplaatst: 27 maart 2022 Geplaatst: 27 maart 2022 On 3/22/2022 at 6:26 PM, Waaslander said: Heb je de zaden gefermenteerd zo nee zou dit een logische verklaring kunnen zijn . Ik had geen idee wat je hiermee bedoelde eer ik het de zoekrobot vroeg. Blijkt dat ik die zaadjes fermenteer ja. Een aantal soorten tomaten gaan hier al jaren mee op die manier. Ga dit groter-dan-de-eerdere-generatie fenomeen in het oog houden. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 28 maart 2022 Geplaatst: 28 maart 2022 @Karietje een tip voor het reageren op iemand: een quote van het hele bericht (zoals je hier een paar berichten terug deed) is niet nodig. Als je iemand echt aan wilt spreken dan typ je een '@' en zijn/haar naam, en dan je antwoord. Of je pakt een stukje uit iemand zijn bericht, als dat bericht bijv. lang was en je zo duidelijk antwoordt op dat stukje uit het bericht. 1 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
SuusdeSteur Geplaatst: 28 maart 2022 Geplaatst: 28 maart 2022 Hi, de tomaten plantjes zijn helaas dood gegaan, maar toen ik de kans kreeg heb ik nieuwe gezaaid en die doen het gelukkig erg goed. Ze zijn mooi groen en staan mooi rechtop. Ook hebben de jonge plantjes gisteren hun 2e stel bladeren gehad! Groetjes sUuS Quote
Bietjeboni Geplaatst: 28 maart 2022 Geplaatst: 28 maart 2022 Hier nu slechts een 4 tal verschillende tomaten gezaaid, die net zijn verspeend, waar ik voorheen een 10 tal verschillende had staan. Nog niet erg veel, maar weet ook niet waar ik moet beginnen als ik iets nieuws wil proberen. Wie heeft de gouden tips? Quote
Waaslander Geplaatst: 29 maart 2022 Geplaatst: 29 maart 2022 @Swa Had het zelf ook moeten opzoeken hoe ik het moest noemen . Omdat hierdoor het buitenste laagje word verwijderd zouden de zaden iets groter zijn bij deze die deze behandeling niet hebben ondergaan . Daarom mijn vraag dat dit niet de oorzaak was. Quote
Lsjr33 Geplaatst: 29 maart 2022 Geplaatst: 29 maart 2022 (aangepast) 14 uren geleden, Bietjeboni zei: Wie heeft de gouden tips? Badskin garden uit België heeft geweldige keus! Niet duur en super snel geleverd. 29 maart 2022 aangepast door Lsjr33 Quote
Mellie Geplaatst: 29 maart 2022 Geplaatst: 29 maart 2022 Op 23-3-2022 om 20:13, Lsjr33 zei: Mocht je in Nijmegen of omstreken wonen en interesse hebben, laat het vooral weten. Dan hou ik een zaailing voor je over in plaats van een enkeltje kliko. Mijn schoonzus komt elke week in Nijmegen. Als je tzt over hebt, kan ik alles in de schooltuin doen. En heeeeeeel misschien dat ik een enkeling voor mezelf houd ik ben nl heel goed in nee zeggen. Quote
Lsjr33 Geplaatst: 29 maart 2022 Geplaatst: 29 maart 2022 Ik hoop dat ik dit weekend door het slechte weer tijd heb om te verspenen! Dan zal ik een update geven over wat er over is. Quote
MSDG Geplaatst: 29 maart 2022 Geplaatst: 29 maart 2022 16 rassen vorige week gezaaid, tot nu toe 15 opgekomen! Heel erg blij mee en straks dus van iedere soort ook een plantje om weg te geven of te ruilen tegen wat verse groenten. 😄 Nu de volgende stap, daadwerkelijk tomaten oogsten 🤣 Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
redzebra Geplaatst: 29 maart 2022 Geplaatst: 29 maart 2022 (aangepast) Hier 21 + 7 testrassen, zal het lijstje later nog meegeven. onderstammen zijn ondertussen al verspeend, ik denk binnen anderhalf weekje te kunnen enten. De vroeg gezaaide minibels dragen redelijk wat tomaatjes, de beide artics, Ik had drie weken geleden ook 3 van die planten al in de serre gezet als fun test, 1 heeft het maar overleeft en vrees ook voor de laatste met de komende vorst dit weekend. 29 maart 2022 aangepast door redzebra 1 Quote
Karietje Geplaatst: 30 maart 2022 Geplaatst: 30 maart 2022 Op 28-3-2022 om 18:42, Jorieke123 zei: @Karietje een tip voor het reageren op iemand: Ja ik weet idd dat je gewoon de naam kunt typen maar iets met vergeten en heel soms ook wel lui om alles te wissen Quote Levensmotto : Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd. 😀
fre3ke Geplaatst: 31 maart 2022 Geplaatst: 31 maart 2022 (aangepast) Ik ben niet zo'n tomatenfan. Vorig jaar werd mijn poging om buiten een lekkere vleestomaat te zaaien ook nog eens geknakt door vuilniszakken vol rottende tomaten(planten). Dus ik moet zorgen dat ik dit jaar niet te veel uitplant. Ik hoop dat ik me daar ook aan kan houden, want ik zou ook nog een paar overtollige plantjes overnemen van Lsjr33. En ik vind dat ik al moet schrappen in het onderstaande. Ik heb nu: Mountain Magic (trostomaat, hoge phyt-weerstand) Tombolino (struiktomaat) Druzba (vleestomaat) Green zebra (trostomaat, redelijke phyt-weerstand) Marmande (vleestomaat) Pineapple (vleestomaat) Onbekende trostomaat Onbekende Bulgaarse roze vleestomaat Bij de vleestomaten had ik vorig jaar buiten als eerste problemen met phytophthora. Zijn vleestomaten kwetsbaarder? Van de Marmande herinner ik me dat de hoofdstam op 40 cm vorkt, waardoor je een te dichte struik krijgt. Ik denk daarom dat ik deze sowieso niet uitplant. Misschien doe ik de Bulgaarse tomaat ook weg. Dat land ligt een flink stuk zuidelijker dan mijn tuin, ik vrees dat ook deze soort niet goed tegen het vocht hier kan. 1 april 2022 aangepast door fre3ke Taalcorrecties Quote
Mai Pensato Geplaatst: 1 april 2022 Geplaatst: 1 april 2022 6 uren geleden, fre3ke zei: Bij de vleestomaten ik vorig jaar buiten als eerste problemen met phytophthora. Zijn vleestomaten kwetsbaarder? Ja, groter blad, groeien meer gedrongen en vegetatiever. 1 Quote gefascineerd door alles wat groeit en bloeit 3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit moderne kweektechnieken - hydroponics https://www.instagram.com/maipensatogardening/
fre3ke Geplaatst: 1 april 2022 Geplaatst: 1 april 2022 (aangepast) Dan gaan ze weg, de vleestomaten. Of ik houd 1 plantje, maar dan wel van de eigen zaadoogst van vorig jaar. De Marmande groeit problematisch, dus Pineapple blijft, in enkelvoud. 1 april 2022 aangepast door fre3ke Quote
Jorieke123 Geplaatst: 1 april 2022 Geplaatst: 1 april 2022 Ik ga vandaag eens even lekker mijn tomaten zaaien Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
mdubbelm Geplaatst: 1 april 2022 Geplaatst: 1 april 2022 Sinds gisteren staan de eerste 4 zaailingen boven de grond. Quote
Waaslander Geplaatst: 1 april 2022 Geplaatst: 1 april 2022 6 uren geleden, Jorieke123 zei: Ik ga vandaag eens even lekker mijn tomaten zaaien Vandaag in tuincentrum geweest en daar verkochten ze al planten . Ik dacht nog wie koopt nu tomatenplanten met dit weer sneeuw, ze zullen er wel de eerste dagen mee blijven zitten . Aan de kassa voor mij hadden ze een 4 tal tomatenplanten mee . Vraag me af welk percentage van de nu verkochten planten gaan het overleven tot dat ze vruchten gaan dragen? 1 Quote
Lsjr33 Geplaatst: 1 april 2022 Geplaatst: 1 april 2022 18 minuten geleden, Waaslander zei: Vraag me af welk percentage van de nu verkochten planten gaan het overleven Ik sprak vanochtend op de tuin iemand die zijn tomaten al in de kas had staan. Hadden de afgelopen vijf nachten prima gestaan zei hij. Misschien doen we toch te moeilijk? Quote
MSDG Geplaatst: 1 april 2022 Geplaatst: 1 april 2022 @Lsjr33onder de 5 graden groeistilstand, richting de 0 gaan ze gewoon dood. Zonder verwarming redden ze het gewoon niet. Dus van mij mag je eigenwijs zijn, maar verwacht geen tomaten. 🤣 Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.