knetterbekie Posted January 5, 2022 Share Posted January 5, 2022 Hallo allemaal! Mijn naam is Mirjam en ik kweek nu een jaar enkele tomaten, bonen en bietjes in de achtertuin en las ik af en toe mee op dit forum. Nu ik vanaf 1 januari een volkstuintje huur van 100m2 (10x10m) met kas en appelboompje heb ik besloten een account aan te maken. Inmiddels ben ik druk bezig met plannen, zaden kopen en inlezen ( ik ben een echte planner). Ik zal een foto van de tuin en mijn eerste opzetje/idee van de indeling toevoegen, aangezien ik het zelf ook heel leuk vind als anderen dit doen. foto van de tuin: Opzetje indeling: In de indeling heb ik alle bedden 120 cm gemaakt met paden van 30 cm, de bredere grijze stukken zijn 60cm breed. Ik moet nog kijken of ik wel echt een 'pad' en 'bedden' ga aanleggen of dat ik bv gewoon een stokje in de grond steek om voor mezelf aan te geven waar de bedden en paden zich bevinden. Op het plaatje lijkt het haalbaar (ik ben zelf ook klein dus heb geen grote paden nodig) maar wie weet vind ik het in de praktijk niet handig en doe ik het helemaal anders. Enige wat ik erg lastig blijf vinden is de wisselteelt. Vanuit de vereniging wordt elk jaar een kwart van het perceel aangegeven als plaats waar dat jaar aardappels geteeld mogen worden. Zoals te zien op de plattegrond is het voor mij dus niet elk jaar mogelijk om aardappels te telen. Hoe ik dit moet opvangen in het teelt schema zonder het in de war te gooien is mij nog een raadsel, hahaha. Groetjes, Mirjam 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karietje Posted January 5, 2022 Share Posted January 5, 2022 welkom op het forum! 1 Quote Levensmotto : Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd. 😀 Link to comment Share on other sites More sharing options...
fre3ke Posted January 5, 2022 Share Posted January 5, 2022 Hoi. Welkom en veel plezier. Houd er bij de breedte van de bedden rekening mee dat je tot halverwege moet kunnen reiken met je armen. Bijvoorbeeld om onkruid te verwijderen. En op het pad met een kruiwagen kunnen lopen is wel zo fijn. Ook is het fijn als je ruimte hebt om even op je knieën te kunnen zitten op het pad. Het zijn maar suggesties. In de composthoop kan nog een pompoen. Heb ik vorig jaar ook gedaan, het ging heel goed. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted January 5, 2022 Share Posted January 5, 2022 (edited) Welkom. 8 uren geleden, knetterbekie zei: Vanuit de vereniging wordt elk jaar een kwart van het perceel aangegeven als plaats waar dat jaar aardappels geteeld mogen worden. Zoals te zien op de plattegrond is het voor mij dus niet elk jaar mogelijk om aardappels te telen. Hoe ik dit moet opvangen in het teelt schema zonder het in de war te gooien is mij nog een raadsel, hahaha. Misschien even overleggen dat je met de vakken die je hebt ook wisselteelt van de aardappels meeneemt? Overigens, mijn vakken zijn 3x6 meter, hoe lang moeten mijn armen dan zijn? 🤣 Je gaat bij deze indeling zeker 25% kwijt zijn aan pad, bijv. rondom en tussen de aardappels is echt geen pad nodig, die redden het ook zonder pad. Je zal nog veel gaan aanpassen schat ik zo. Succes en vergeet niet om alvast te beginnen in je kas. 👍 Edited January 5, 2022 by Patrijs Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
mdubbelm Posted January 5, 2022 Share Posted January 5, 2022 “Zoals te zien op de plattegrond is het voor mij dus niet elk jaar mogelijk om aardappels te telen.” @knetterbekie ik heb er op mijn huidige tuin geen plek voor, maar ga ze na het lezen van succesverhalen hier op het forum dit jaar in zakken telen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
loes Posted January 5, 2022 Share Posted January 5, 2022 Ik zou net wat Patrijs zegt bij de vereniging vragen of je met dit nette schema aan de wisselteelt voldoet. Idee van die kwarten is waarschijnlijk dat er een sociale controle is op wisselteelt dus kan zijn dat ze het schema niet goed genoeg vinden. In dat geval zou ik het rechter gedeelte niet meetellen bij de kwarten maar alleen het gedeelte met je teeltbedden. Dat is dan alsnog even puzzelen maar dan kan je tenminste elk jaar aardappels neerzetten. In tegenstelling tot Patrijs vind ik de vakverdeling dan weer heel prettig ogen maar ik ben in mijn kleine tuintje ook gewend om met vakken te werken en vind de traditionele moestuin van mijn ouders onoverzichtelijk. Maar als je gewoon begint met het uitmeten van de teeltbedden en de de hoeken markeren met stokken dan merk je vanzelf of deze indeling goed werkt en alles wat je mist kan je in de loop van de tijd toevoegen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fre3ke Posted January 5, 2022 Share Posted January 5, 2022 Hm, ik begin te denken dat er een verschil is tussen bedden en vakken ☺️. Was allemaal goed bedoeld van mijn kant, maar Patrijs is veel deskundiger dus luister vooral naar Patrijs. Maar die pompoen op de composthoop, dat was wel een goede tip. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted January 5, 2022 Share Posted January 5, 2022 Het maakt toch allemaal niet uit? De plantjes zullen niet in de gaten hebben of er paden zijn of niet, zolang ze maar genoeg ruimte hebben. En T.S geeft aan dat ze een planner is, en dan is het wel lekker om over gebaande paden te gaan. 😉 Ik maakte maar een grapje over de vakken, maar ik heb makkelijk praten met mijn schoffel met lange steel en wat planken om tussen de rijen te leggen voor het fijne werk. En nu ga ik mijn vak in. 😁 Welterusten. 2 Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
knetterbekie Posted January 6, 2022 Author Share Posted January 6, 2022 14 uren geleden, fre3ke zei: In de composthoop kan nog een pompoen. Heb ik vorig jaar ook gedaan, het ging heel goed. Goede tip, die ga ik onthouden! 13 uren geleden, Patrijs zei: Je gaat bij deze indeling zeker 25% kwijt zijn aan pad, bijv. rondom en tussen de aardappels is echt geen pad nodig, die redden het ook zonder pad. Je zal nog veel gaan aanpassen schat ik zo. Succes en vergeet niet om alvast te beginnen in je kas. 👍 Bedankt. Ik zal zeker nog veel gaan aanpassen, was een leuk projectje om de winter mee door te komen. Maar ik weet al dat als ik eenmaal bezig ga ik vast nog dingen zal veranderen. 13 uren geleden, mdubbelm zei: @knetterbekie ik heb er op mijn huidige tuin geen plek voor, maar ga ze na het lezen van succesverhalen hier op het forum dit jaar in zakken telen. Zou leuk zijn om een volgend jaar te proberen, ga ik onthouden! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
knetterbekie Posted January 6, 2022 Author Share Posted January 6, 2022 12 uren geleden, loes zei: Maar als je gewoon begint met het uitmeten van de teeltbedden en de de hoeken markeren met stokken dan merk je vanzelf of deze indeling goed werkt en alles wat je mist kan je in de loop van de tijd toevoegen. Dit is dus precies mijn instelling. Bedankt allemaal voor de leuke tips en reacties. De grootste reden voor het indelen in kleine vakken is om het overzichtelijker te maken. Toen ik voor de lege tuin stond kreeg ik een beetje een gevoel van 'help!'. Ik kan altijd nog van alles veranderen maar nu heb ik in elk geval het gevoel dat het behapbaar is ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
loes Posted January 7, 2022 Share Posted January 7, 2022 (edited) Op 6-1-2022 om 00:03, Patrijs zei: Ik maakte maar een grapje over de vakken, maar ik heb makkelijk praten met mijn schoffel met lange steel en wat planken om tussen de rijen te leggen voor het fijne werk. Schoffel en plankjes, mijn vader doet precies hetzelfde en voor hem werkt dat perfect. Voor mij niet dus ik doe het anders. Het mooie van moestuinieren is dat er heel veel verschillende manieren zijn die allemaal werken dus er is voor ieder wat wils. Edited January 7, 2022 by loes Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted January 8, 2022 Share Posted January 8, 2022 Welkom! Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jane Doe Posted January 8, 2022 Share Posted January 8, 2022 Welkom mooie moestuin en al die mogelijkheden! De andern hebben al goede tips gegeven zoals gewoonlijk. Veel plezier en kijk uit naar al je topics en blogs. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts