Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

In welke pot/ bak/ tray/ yoghurtbeker zaaien


appelvrouw

Aanbevolen berichten

Helaas is de dichtbijzijnde Emmaus nog een flink eind weg. Geeft niks ik kom er wel..potten genoeg, maar het is wel zo dat om te zaaien alle bovengenoemde fruit- etc bakken best handig zijn. Ik had zo’n paper potty ding voor het maken van potjes van kranten maar ik heb het toch weggegeven. Ook wc rolletjes ben ik geen fan van. 
Een pottenpers heb ik nooit gehad en geen ervaring mee..hier zie ik er ook nooit iemand mee. Ik zou het eens moeten zien/voelen.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier hergebruik ik ook dingen die bij de supermarkt of chinees vandaan komen. 

Kleine bakjes van onderkant van 2liter melk. 

DSC_0732.JPG

Bbq / gourmet bakken, gebruik ik als lek bakken voor grotere zaailingen in het raam kozijn.

DSC_0733.JPG

De bakjes van de chinees. Ook om in te zaaien, of klein spul in op te bergen. 

DSC_0734.JPG

 

 

aangepast door rorror
  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...
Op 11-1-2022 om 22:01, appelvrouw zei:

naar die bak gezocht en niet gevonden..

Toch gevonden. En ook nog een druivenbak. Wat een feest haha.

in beide bakken sla gezaaid..de druivenbak staat al in de kas want de sla soorten kwamen al op, de ecover container houd ik binnen totdat de eerste plantjes boven komen..of eigenlijk nog ietsje langer.

 

693D75A7-9C11-4991-A9BD-E5690B6CA6D2.thumb.jpeg.43bb2d18a04e14beee3b1b65aa831bf1.jpeg

 

75629E3F-92F5-426E-8B44-8A4FFC1CCF4B.thumb.jpeg.d86feab8f29f9d9a4d5b37e24da123ca.jpeg
 

wat trouwens ook heel goed gaat in de kas is planten opkweken in een melk pak..zo een van twee liter. Deze was gebruikt als water geef fles voor de tomaten en in het najaar heb ik er een stokroos in gezet met aarde. De plant is prima geworteld en ik kon fles met plant zo uit de aarde trekken. 
Het lastige is alleen dat je hem niet echt neer kan zetten😂

 

AADC9D5B-E760-4B19-BE8E-929126D2E7BB.thumb.jpeg.eeba818f30a4cf0043b39e17bd719174.jpeg

aangepast door appelvrouw
  • Like 2

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 11-1-2022 om 23:22, Oudholland zei:

Ik gebruik stukjes pvc-buis (drukbuis van 40 mm diameter, en zo'n 5 cm lang).

Deze staan in een waterdichte tray (voor ze zijn gekiemd in een grote propagator van 60 x 40 cm met een verwarmingsmat eronder) en een stukje bevloeiingsmat in de tray om te zorgen dat ze vochtig kunnen blijven maar er geen water onderin de bak blijft staan.

Bij het vullen, druk ik de onderste helft van de grond stevig aan en vul ik de 'pot' daarna aan met losse grond. Zo heb je toch een losse voedingsbodem voor het kiemen en valt de kluit er niet zomaar uit als je deze moet verplaatsen.

Bij het verspenen druk ik het hele kluitje van onderaf omhoog eruit (omdat er dus geen bodem in zit) en heb ik zonder moeite het kluitje in m'n handen (en is het ook heel makkelijk uit elkaar te halen doordat de grond toch redelijk los blijft).

Eigenlijk de ideale combi tussen zaaien in een potje (losse grond voor makkelijke doorworteling) en een perspotkluitje (het gemak dat je geen wortels beschadigt bij het los moeten halen uit een potje of zaaitray zoals @Flup ook schrijft). En als de plantjes een beetje onregelmatig kiemen (pepers, tomaten) dan kan ik heel makkelijk per potje de gekiemde planten verplaatsen naar een tray met meer licht en minder warmte zonder een hele tray in 1x te moeten overhuizen.

 

Het is ook ideaal voor planten met een gevoeliger worteltje of planten die per stuk worden uitgeplant later (zoals bonen/erwten). En voor plantjes met een langere wortel heb ik een serie iets langere stukjes buis (= hogere potjes).

 

Ik heb een stuk buis overgehouden bij het aanleggen van de grondwaterleiding/pomp en daar stukken van gezaagd (op het idee gekomen toen ik m'n zaagafval met allemaal korte stukjes buis zag liggen), en later bij de pvc-boer nog een paar reststukken meegenomen. (of te koop bij bijvoorbeeld Van Cranenbroek voor een paar euro voor 6 meter buis).

Oerdegelijk en zeer duurzaam, gaat niet kapot onder invloed van zonlicht/UV.

 

Bij het verspenen gebruik ik soms een grotere maat pvc volgens hetzelfde principe, maar meestal gebruik ik daar hergebruikte potjes van violen en andere zomerbloeiers voor, die jaarlijks bij ons op het complex massaal bij de weggeef-hoek staan.

 

Omdat een plaatje mer zegt dan 1000 woorden:

IMG_0538.jpg.99dab34a0e1f070dc7311e17e8539fb3.jpg

 

20180224_173126.thumb.jpg.e7e0459ab6d19a7f19f74cbcebab25d8.jpg

 

Voorzaaien van prei, wat als complete kluiten in zijn geheel wordt uitgeplant om in de kas of vollegrond verder te groeien voordat het wordt verspeend/verplant, doe ik in kleine zaaitraytjes, zoals volgens mij deze  of gewoon in een goed afgewassen verpakking van vlees/vega (niet die soort piepschuimen dingen maar de echte plastic zoals op de foto van acpronk), boterkuipjes of bakjes van de chinees. Wel met gaatjes er onderin geprikt om te voorkomen dat ik m'n zaailingen verzuip.

 

Het grondmengsel is de laatste jaren een mengsel van half/half kokospotgrond en normale potgrond, beiden huismerk van de Welkoop, dat ik door een fijne zeef haal om de grove delen eruit te halen. Voor mij is dat de ideale mix om de kluitjes vast aan te drukken zodat ze er niet meteen uitvallen maar ook niet te vast worden of uitdrogen.

Heel benieuwd waarvan je jou labels gemaakt hebt :-) 

 

Levensmotto Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd. 😀

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik mijn kweekkasjes eigenlijk amper Omdat ik ze niet diep genoeg vind. Ik bewaar bakjes waar bv kaas of vlees in heeft gezeten. Sommige daarvan gebruik ik alweer voor het 4e jaar, dus ze gaan ook best lang mee.

Bij de Turkse slager hebben ze prachtige grote zwarte bakken waar hun vlees inzit. Soms krijg ik daar wat van mee. Die heb ik het liefst. Die zijn lekker diep en nog steviger dan uit de bakjes van de supermarkt. En ik vind dat zwarte er chiquer uitzien.

Ik gebruik ook kartonnen bekertjes waarin ik voorzaai omdat dat praktisch is met weggeven en de laatste plastic bekertjes van vorig jaar van een kinderfeestje die ik voor de 2e x recycle. Ik koop geen plastic wegwerp bestek/borden/bekers meer. Die gaan dus door tot ze kapot zijn en erna geen plastic bekers meer.

Ik vind het ook heel handig in ziplockzakjes voor te zaaien. Blijft de vocht huishouding heel goed in en je kunt ze makkelijk op de vensterbank kwijt. Dit jaar alleen niet gedaan. Had nog veel spul van vorige jaren. Je kunt de zakjes erna minder goed recyclen, want lastiger met wassen en drogen. Elk zakje op z’n kop voor het droogproces is gewoon te veel zooi op mijn al drukbevolkte aanrecht.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, Mellie zei:

Je kunt de zakjes erna minder goed recyclen, want lastiger met wassen en drogen. Elk zakje op z’n kop voor het droogproces is gewoon te veel zooi op mijn al drukbevolkte aanrecht.

Ik was de binnen kant even uit, en dan binneste buiten. En gooi ik hem in een hoek boven op een handdoek. Dag erna gaan ze weer terug in een opberg doosjes. (Doe ik niet met de zakjes waar etenswaren in hebben gezeten, die gooi ik dan weer wel weg.)

De plastic bekertjes die ik vorig jaar voor de pepers heb gebruikt, heb ik ook bewaard om nu weer opnieuw te gebruiken.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 26-1-2022 om 20:55, Karietje zei:

Heel benieuwd waarvan je jou labels gemaakt hebt

Van in reepjes geknipt doorzichtig stevig plastic. Ik geloof dat dit deksels van bakken van de chinees waren.

En dan met een dunne watervaste stift een nummer erop geschreven. In een tabel schrijf ik dan op welk ras er in welk nr gezaaid is, en pas bij het verspenen krijgen ze hun naamkaartje per pot.

Oudholland

 

Hebban olla vogala nestas hagunnan hinase hic anda thu, wat unbidan we nu?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb dit jaar een bamibakje gebruikt voor het zaaien (met keukenpapier ipv grond), dat kan ook makkelijk op de router liggen met de deksel er los op. Daarna gingen ze in een Yoghurt emmertje (500 Gram) per vier. Gaatje er in prikken met een spelt en klaar.

 

Mijn vrouw heeft vorig jaar waterflessen (5 liter flessen) doormidden geknipt en dan het bovenste deel gevuld met grond ondersteboven op het onderste deel gelegd. Het te veel aan water loopt er dan uit door de flessenhals in het onderste deel en dat kun je later opnieuw in de grond gooien. Na een tijdje moet je het water wel weg gooien omdat het steeds groener wordt. Ze had daar kruiden in zitten. Ik denk dat we ze dit jaar weer gaan gebruiken.

IMG_20210704_210352.thumb.jpg.c4f6f83749f6b74ca6dcb11438f11db7.jpg

aangepast door marzman
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is wel een lollige oplossing voor die grote flessen. Ik koop ze eigenlijk niet meer en degene die ik nog heb daar heb ik de bodem uitgeknipt en zo worden gebruikt als een soort kasje op net uitgeplante kooltjes oid. Maar toevallig heb ik gisteren zo’n fles van olijfolie leeg..ook 5 liter. Daar kan ik wel wat in latere groeien op deze manier.

Is dat berg basilicum wat erin staat?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...