Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

In welke pot/ bak/ tray/ yoghurtbeker zaaien


appelvrouw

Aanbevolen berichten

Overal op het forum verspreid vind je wel tips over het ( voor) zaaien in…tomaten in yoghurtbekers, tuinbonen in platte kistjes, prei in plantenbakken, pepers in melkpannen enzovoorts

Hier zou ik al jullie tips willen verzamelen, wat vind jij handig, gebruik je ieder jaar voor welk soort zaad?

Met foto’s lijkt me een goed idee!

Dank je wel alvast voor jullie tips.

 

DB2E82D4-28AF-4EE5-B88D-C24EE130095B.thumb.jpeg.5a4b0a3db480ef7e9236fe460a82e086.jpeg

 

 

  • Like 1

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb er 31 december na lovende recensies ook in totaal 10 gekocht, 2* 40 cellen diep, 4* 40 laag, en 4* 77 laag.
Moeten nog binnen komen.
Als onderbak zal ik de propagator van Action gebruiken, heeft dezelfde maat. Moet er alleen nog wat meer van kopen als ze in het voorjaar weer in het assortiment komen.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Yoghurtbekers voor de tomaten, pompoen, courgette, vijgen en paprikaplanten, al zaai ik voor in kleinere potjes. De reden dat ik yoghurtbekers gebruik, is dat ik heel veel planten weggeef en dat kan prima met yoghurtbekers. Zo worden ze ook nog goed herbruikt ook, in plaats van dat alles bij het afval belandt. Het enige nadeel; de bakken zijn rond waardoor je minder bakken kwijt kunt op de vensterbank.

 

1.thumb.jpg.fb3dcdc17474855eac4f0273f8993d71.jpg

 

Doperwten, bonen en bloemen zaai ik voor in vensterbankbakken en kistjes. Daar kan veel in en die zijn effici"enter.

 

1_capucijners.thumb.jpg.acf9bf4702a9e5e54fa695318d4bd2fc.jpg

 

Voor het bewortelen van vijgenstekken, gebruik ik doorzichtige plasticbekers. Dan zie je tenminste of de plant wortelt en of het water nog schoon is, al vind ik het geen milieuvriendelijke methode. Kan ik beter ook yoghurtbekers voor gaan gebruiken.

 

1_Vijgenkraamkamer.thumb.jpg.5c9b20629e01786d8fd1c5a886a137cb.jpg

 

 

 

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zaaitrays heb ik ook, hele oude van de buurvrouw gekregen. Het plastic daarvan is zo brokkelig, dat ik die niet vaak gebruik. Ook vind ik het lastig om daar de plantjes zonder al teveel beschadigingen uit te krijgen. Ook de vochthuishouding vind ik lastig te regelen in deze trays. Maar weggooien doe ik ze nog niet, al vallen sommige wel erg uitelkaar.

 

26_bonen.thumb.jpg.7e3e5172538829e7dc562d7e6e903d39.jpg

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik sinds kort trays met gaten van bovenaan 45mm in het vierkant en 77mm diep. Ook heb ik laatst een keer trays gebruikt met gaten van 60x53 en 160mm diep. Ik ben sowieso voorstander van diepere potten om in te zaaien, dat beetje extra grond zorgt ervoor dat ik ze iets langer kunnen blijven staan in de aarde en een beetje extra stabiliteit. Beide erg handig voor personen zoals ik die af en toe teveel tegelijk willen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago, Nielsmeboer said:

The farm dream gebruikt gerecycled materiaal

Dat weet ik, en meer met hen. Maar ik hanteer het principe reduce>reuse>recycle en daarna komt koop recycled pas ;) . Ik geloof dat ik theoretisch gezien voor de rest van mijn leven genoeg zaaibakjes heb. Dit jaar maar eens evalueren :)

Link naar reactie
Delen op andere sites



@acpronk, hoe zien die propagators van action eruit? 


https://www.google.com/search?q=green+boots+propagator&oq=ggreen+boots+pro&aqs=chrome.1.69i57j0i22i30l3j0i10i22i30j0i22i30j0i8i13i30l3.6578j0j16&client=ms-android-xiaomi-rvo3&sourceid=chrome-mobile&ie=UTF-8#imgrc=uQBYb6xUvynzEM


Verder gebruik ik vierkante 9cm (0,5L) en 11cm (1L) potjes voor de opkweek van wat grotere gewassen, of planten die wat langer binnen moeten staan, zoals paprika, tomaat, komkommer. Als onderbak meestal van die grote, platte onderbakken, maar die zijn van zacht plastic, dus dat is niet handig verplaatsen.. en ze scheuren best snel.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik in huis ook van die transparante kratten van ikea of hema als omgekeerde kas. Makkelijk te transporteren, ook als planten boven het deksel uitkomen. 

 

Ik vind mijn Pluggboxen (vroeger heetten ze anders, maar daar kan ik niet meer opkomen) perfect voor zaaien van tomaten.

 

D68BE473-9270-4811-AF33-19C54131E15C.thumb.jpeg.f2f361fa54708e3d9b6499edda4fccd9.jpeg

 

Hieronder de plastic kratten, maar inmiddels zonder deksel.

A4B38C41-6707-4790-9549-F3D14B28487A.thumb.jpeg.272dd3f2ebe6a8ff2a0c742c74479c07.jpeg

 

Ik heb ook nog wat groene 'propagator' trays. Die gebruik ik als watergeef/verplaatsbak voor P9 potjes. Daarvan zijn al veel (hardplastic) deksels gesneuveld. De trays gebruik ik op totdat ze echt kapot zijn, maar worden niet vervangen. 

Die bak buiten heeft een wat hardere plastic tray met ca, 40 vakken die ik had gevuld met perliet en bloemenzaden, maar dat werkte voor mij niet. Het deksel gebruik hem nu op de tuin als extra bescherming over planten heen in het vroege voorjaar.

5D4D8737-42A0-4990-9440-AAB3209D6BBD.thumb.jpeg.d15305a4c3f17010d41a92aa5cd7b387.jpeg

 

Poes Cleo is overigens niet echt een goede hulp bij het opkweken van zaailingen. Ze speelt met de jonge plantjes en kauwt van een aantal soorten de kiemblaadjes op....

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik beperk me nu even tot het spul dat op de verwarming moet en/of onder LED-licht moet. Alles wat tot 1 april moet worden gezaaid wordt hier voorgezaaid. Denk ook aan vroege lichtkiemers zoals knolselderij.

 

Vereisten hiervoor:

- Waterdichte onderkant, dus geen gaten maken. Het risico op lekken in de modem/router of ander warmtegevend elektrisch apparaat is te groot.

- Niet te hoog: 6 a 8 cm). Direct na opkomst gaat dezelfde bak onder de LED's om verder te groeien. Bij mij: in de boekenkast,  totale hoogte van een vak is ca. 30 cm. (Als ze hun kop beginnen te stoten, dan verspeen ik naar P9, en verhuis ze naar de vensterbank.) 

 

Dus geen grote trays, die passen niet op mijn bodemverwarming, en niet in mijn boekenkast.

 

Mijn favorieten:

 

20220109_ijsbakje_AH.jpg

^ Deze ijsbakjes. Gaan jaren mee, als je ze niet maanden lang in de zon laat staan.

(Gisteren gezaaid. Kiemtest eigen zaadoogst 2020 & 2021, peper Mdme Jeanette).

Deze bakjes hebben een goed deksel, zodat ze ook te gebruiken zijn als koelkast- vriezerdoos. En om klein spul (b.v. schroeven) in op te bergen.

 

mosselbak_AH.png

^ Deze mosselbakken, gaan ook jaren mee, als je ze niet maanden lang in de zon laat staan. Ook die stevige PET-vleesbakjes (mits niet te laag) vind ik prima bruikbaar.

 

Al deze bakjes/bakken zijn bedoeld als eenmalige verpakking. Ik spaar ze op, en her-gebruik ze, vele malen.

 

 

  • Like 3

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja hergebruiken van supermarktverpakkingen zeker. Hoewel wij veel op de markt kopen, dat is meestal niet voorverpakt. 
ik gebruik in dat kader ook wel de druivenbakjes , hier nu in gebruik als zadenvoorsorteercentrum. Maar handig voor oa lathyrus, erwten, tuinbonen. Kortom alles met wat langere wortels. En er zitten al afwateringsgaatjes in!

image.thumb.jpg.52be5c21ef76552acbfbe0d15199f1e0.jpg

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

In de Chinese supermarkt (wij gaan naar Amazing Oriental) kun je ook zulke "onderbakken" kopen, kosten iets van 7,95 maar daar krijg je ook wel een beetje eten voor terug.
Daar passen 6 P9 of 4 P11 (vierkante) in.
Ondertussen heb ik al een redelijke collectie verzameld. Redelijk stevig, maar met volle potten wel met 2 handen vasthouden.82ba4c86ccfe544ea9482865e844bbc6.jpg

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

5 hours ago, acpronk said:

In de Chinese supermarkt (wij gaan naar Amazing Oriental) kun je ook zulke "onderbakken" kopen, kosten iets van 7,95 maar daar krijg je ook wel een beetje eten voor terug.
Daar passen 6 P9 of 4 P11 (vierkante) in.
Ondertussen heb ik al een redelijke collectie verzameld. Redelijk stevig, maar met volle potten wel met 2 handen vasthouden.82ba4c86ccfe544ea9482865e844bbc6.jpg

 

Chinees eten, dat mis ik hier! Eigenlijk maar goed ook, heb al genoeg onderbakken en zaaipotjes. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanaf half december bewaar ik allerlei plastic (voedsel)bakken.

Die gebruik ik om in voor te zaaien. Ook oeroude, gammele zaaitrays worden nog steeds gebruikt, desnoods 2 inelkaar voor extra stabiliteit. Zo kunnen ze nog een tijdje mee.

Ik heb een pottenpers gekocht, en die blokjes gebruik ik in diverse plastic zaaibakken.

Verspenen, verpotten doe ik in ooit gekochte P9 en geschooide P11 potjes. Worden steeds opnieuw gebruikt.

(Die lagen in een hoekje in een nieuw aangelegde tuin. Gevraagd, gekregen!)

Goten voor aircobuizen zijn prima om erwten/peulen in te zaaien.

Ik hoef niets nieuws te kopen, want het is er al, of komt via de boodschappen in huis.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat zie ik inderdaad bij veel van jullie het hergebruik van alle met de boodschappen in huis gekomen plastic bakken en potten. Ik doe dat zelf ook graag, zoals bv met de eerste foto een container voor twee liter afwasmiddel aan de zijkant opengesneden. Daar ging mijn sla vorig jaar heel goed in! Vanmiddag heb ik naar die bak gezocht en niet gevonden..waarschijnlijk weggegeven met de laatste plantje erin. Omdat ik hier op het platteland woon en weinig klaargemaakt eten haal en ook geen fruit meer koop bij de grootgrutter mis ik wel bakken ja, die in de loop van de jaren onder invloed van weer en wind zijn vergaan. En wat yoghurtbekers heb ik wel maar die zijn allemaal in gebruik voor soep en bottenbouillon in de vriezer. Enfin maar eens even vragen aan komende gasten of die wat voor me kunnen verzamelen..vooral voor het zaaien vind ik dat soort bakken wel fijn. Wel nog een oude druivenbak gevonden, met gaatjes, dat ga ik morgen maar sla in zaaien.

 

Wat zijn goten voor aircobuizen?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik stukjes pvc-buis (drukbuis van 40 mm diameter, en zo'n 5 cm lang).

Deze staan in een waterdichte tray (voor ze zijn gekiemd in een grote propagator van 60 x 40 cm met een verwarmingsmat eronder) en een stukje bevloeiingsmat in de tray om te zorgen dat ze vochtig kunnen blijven maar er geen water onderin de bak blijft staan.

Bij het vullen, druk ik de onderste helft van de grond stevig aan en vul ik de 'pot' daarna aan met losse grond. Zo heb je toch een losse voedingsbodem voor het kiemen en valt de kluit er niet zomaar uit als je deze moet verplaatsen.

Bij het verspenen druk ik het hele kluitje van onderaf omhoog eruit (omdat er dus geen bodem in zit) en heb ik zonder moeite het kluitje in m'n handen (en is het ook heel makkelijk uit elkaar te halen doordat de grond toch redelijk los blijft).

Eigenlijk de ideale combi tussen zaaien in een potje (losse grond voor makkelijke doorworteling) en een perspotkluitje (het gemak dat je geen wortels beschadigt bij het los moeten halen uit een potje of zaaitray zoals @Flup ook schrijft). En als de plantjes een beetje onregelmatig kiemen (pepers, tomaten) dan kan ik heel makkelijk per potje de gekiemde planten verplaatsen naar een tray met meer licht en minder warmte zonder een hele tray in 1x te moeten overhuizen.

 

Het is ook ideaal voor planten met een gevoeliger worteltje of planten die per stuk worden uitgeplant later (zoals bonen/erwten). En voor plantjes met een langere wortel heb ik een serie iets langere stukjes buis (= hogere potjes).

 

Ik heb een stuk buis overgehouden bij het aanleggen van de grondwaterleiding/pomp en daar stukken van gezaagd (op het idee gekomen toen ik m'n zaagafval met allemaal korte stukjes buis zag liggen), en later bij de pvc-boer nog een paar reststukken meegenomen. (of te koop bij bijvoorbeeld Van Cranenbroek voor een paar euro voor 6 meter buis).

Oerdegelijk en zeer duurzaam, gaat niet kapot onder invloed van zonlicht/UV.

 

Bij het verspenen gebruik ik soms een grotere maat pvc volgens hetzelfde principe, maar meestal gebruik ik daar hergebruikte potjes van violen en andere zomerbloeiers voor, die jaarlijks bij ons op het complex massaal bij de weggeef-hoek staan.

 

Omdat een plaatje mer zegt dan 1000 woorden:

IMG_0538.jpg.99dab34a0e1f070dc7311e17e8539fb3.jpg

 

20180224_173126.thumb.jpg.e7e0459ab6d19a7f19f74cbcebab25d8.jpg

 

Voorzaaien van prei, wat als complete kluiten in zijn geheel wordt uitgeplant om in de kas of vollegrond verder te groeien voordat het wordt verspeend/verplant, doe ik in kleine zaaitraytjes, zoals volgens mij deze  of gewoon in een goed afgewassen verpakking van vlees/vega (niet die soort piepschuimen dingen maar de echte plastic zoals op de foto van acpronk), boterkuipjes of bakjes van de chinees. Wel met gaatjes er onderin geprikt om te voorkomen dat ik m'n zaailingen verzuip.

 

Het grondmengsel is de laatste jaren een mengsel van half/half kokospotgrond en normale potgrond, beiden huismerk van de Welkoop, dat ik door een fijne zeef haal om de grove delen eruit te halen. Voor mij is dat de ideale mix om de kluitjes vast aan te drukken zodat ze er niet meteen uitvallen maar ook niet te vast worden of uitdrogen.

aangepast door Oudholland
  • Like 1

Oudholland

 

Hebban olla vogala nestas hagunnan hinase hic anda thu, wat unbidan we nu?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...