Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

schade bast appelboom

Femke26

Recommended Posts

4 uren geleden, KleineTuinen.nl zei:

(maar als er nu een boomsoort veel stamschade kan hebben, dan is het wel de appel)

Ja, een appel en nog andere soorten kunnen veel hebben soms. 

Maar als de bast rondom-rond weg is, zelfs op een stukje van enkele centimeters, kan een boom de essentiele levensfuncties niet meer uitoefenen: geen voedsel opnemen via de bodem en geen reststoffen meer afvoeren naar de wortels. Vergelijk het met een zoogdier die geen voedsel kan opnemen en niet kan poepen en plassen. Dat lijkt hier zo te zijn en dan is die boom snel dood....nu kan door de voorraden die in het nog levend hout zijn opgeslagen de boom nog uitlopen....maar langer dan mei of juni zal ze niet meer halen. 

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

1 uur terug, Ton D zei:

maar mss kan je nog wat stekken maken?

ik weet niet of dat in deze tijd lukt?

Appel stekken kan bijna niet. Er zijn enkele soorten die als onderstam gebruikt worden, waarmee dat uitzonderlijk  gaat. Maar de genetische informatie van bijna alle appelrassen bepaalt dat het bijna onmogelijk is om deze als stek te vermeerderen.

Wat wel zou kunnen is enten. Maar dat is een techniek die je moet kunnen en die zou ik aangeraden hebben als het om een heel bijzonder en zeldzaam ras appel zou gaan. Dan kun je dat eventueel tegen betaling door een kweker laten doen. Die kans dat het hier om zo een super/speciale soort gaat is heel klein. Een nieuw boompje kost 12,50 a 17,50 bij een goede kweker en met wat zoeken kun je bijna alle goede rassen wel ergens kopen. Daarom heb ik dat niet aangeraden.

Als stekken al zou gekund hebben, zijn er nog een paar problemen. Dat het vele jaren langer kan en hoogst waarschijnlijk ook zal  duren voordat een gestekte of gezaaide boom vruchten draagt.  Bovendien zal een gestekte boom, tenzij het toevallig een ras zou zijn met zeer weinig groei van nature...dat zijn er niet zo veel....behoorlijk groot tot zeer groot kunnen worden, terwijl ik op de foto denk een klein boompje te zien.....waarschijnlijk geent op een zwakgroeiende onderstam waardoor de boom geen 5 x 5 tot 8 x 8 meter ruimte nodig heeft, maar behoorlijk wat minder. En door snoei hou je een te hard groeiende boom echt niet klein....integendeel!

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Nog ter aanvulling, de bast dient zeker niet om afvalstoffen naar de wortels af te voeren, maar juist om voedingstoffen in de vorm van met name suikers en hormonen naar de wortels ofwel naar beneden te sturen. Deze voedingsstoffen en hormonen worden onderweg afgezet in het onderliggende spinthout en voor een groot deel ook uitgewisseld via de wortels met bodemschimmels die daarmee worden gevoed. Bij de ene soort is dit sterker ontwikkeld dan bij de ander. Het onderliggende spinthout is puur bedoeld voor het transport van water en opgeloste voedingselementen vanuit de bodem naar boven toe. Veel soorten zijn zonder het bodemleven niet eens in staat om voedingselementen in de juiste verhoudingen uit de bodem op te nemen zonder dit bodemleven. Het is een goede ruil: voedingsstoffen uit de bodem voor suikers vanuit de boom. Bovendien zorgen dergelijk bodemleven voor een goede bescherming van de boomwortels. Mycorhiza's zijn hier het belangrijkste voorbeeld van. 

Door het wegvallen van de bast worden de wortels dus niet meer verzorgd. En zullen deze steeds minder goed hun werk kunnen doen lees vocht opnemen. Vaak zie je dat de boom in het voorjaar nog wel goed uitloopt, maar dat al snel de groei stagneert. Het jaar er op of soms pas in het derde jaar sterft de boom dan uiteindelijk. Dat komt omdat door uitdroging de buitenste jaarringen van het spinthout afsterven en elk jaar de binnenste sowieso afsterft/buiten functie raakt. Elk jaar neemt de transportcapaciteit dus af. 

Nog even over de schade, het is het proberen waard, hoewel ik bang ben dat er teveel is weggeknaagd. En dat is de stam afdekken met wit landbouwplastic (niet zwart, dat wordt te heet als de zon er op schijnt en dan gaat het mis). Door dit plastic voorkom je dat het nu blootliggende spinthout uitdroogt en afsterft. Wat er mogelijk gaat gebeuren in de komende weken is dat vanuit de mergstralen callus wordt afgezet aan het oppervlak. Dit callus transformeert onder gunstige omstandigheden weer tot cambium en bastweefsel. En als dit maar op voldoende lekken plaatsvindt, kan er weer een verbinding ontstaan tussen de boven- en onderkant. Zoals al aangegeven, appels kunnen een hoop. Het is het proberen waard, maar om eerlijk te zijn, acht ik de kans niet groot dat dit slaagt omdat het lijkt dat ook het onderliggende spinthout is aangeknaagd. Maar wellicht helpt dit advies anderen als er zich zoiets dergelijks voordoet. Let op: medio juni moet je het er wel weer afhalen. Alleen mag het verse weefsel, als je dat ziet, niet meteen door zon worden beschenen. Dus zet er een plank tegen waardoor de stam in de schaduw blijft. Houdt dat zo tot er ook weer schors wordt afgezet. Dan is de bescherming weer ok.

• Like 1

@D_SDennis, afgaand op de foto gaat het om een goede 30cm die rondom weg is geknaagd, de kans dat het boompje dat overleefd met jouw voorgestelde methode is toch miniem? Kan me niet voorstellen dat de boom dat in zich heeft, het is ook nog eens een jong boompje. Niet voor niets ringen ze bomen om ze te laten afsterven. Kortom, gewoon vervangen en nu de geschikte planttijd nog meepakken in plaats van wachten tot het voorjaar!

MSDG, zoals ik al aangaf acht ik de kans ook niet groot. Maar baat het niet dan schaadt het niet. Ringen van bomen is idd hetzelfde, maar met deze methode kun je dat herstellen, mits je er op tijd bij bent. Ik zou er ook een nieuw boompje naast zetten, just in case.