Sarpo Mira Geplaatst: 12 februari 2022 Geplaatst: 12 februari 2022 (aangepast) Hoi, Ik ben Cees, 40, vader van een jong gezinnetje. Koningskoppel, dochter 5 en zoon 3. Werkzaam bij een groenteveredelaar in onderzoek tomaat aardappel paprika. Dit jaar een 1/2 volkstuint (~150m2) kunnen bemachtigen. Zware kleigrond, geen elektra op de tuin, dus veel handwerk. Zowel mijn vrouw als ik bestieren de volkstuin. Na wat ingelezen te hebben, willen we voor "no dig" gaan, en dat onderhouden, volledig biologisch. Ik ga eerst karton leggen, 10-15 cm compost storten, bedden maken en daarin onze groente, fruit en bloemen laten groeien. Tevens watervat geplaatst om de planten van water te kunnen voorzien. en ik zal een grote composthoek maken. Wat komt erop: bieten, kool (spits, rode, witte, en sprouting broccoli), aardappelen, tomaat, wortelen (peen en amsterdamse bak), knoflook, uiten, diverse zomerbloeiers, kruiden, medicinale kruiden, knolselderij, aardbei, framboos braam Locatie Start. niet onderhouden volkstuin Start bodemverbeteren. Karton en Comost Paden met houtsnippers 14 februari 2022 aangepast door Sarpo Mira 6 Quote
fre3ke Geplaatst: 12 februari 2022 Geplaatst: 12 februari 2022 Welkom. Een hele verbetering al, zo te zien. Zet je geen tomaten? Quote
redzebra Geplaatst: 12 februari 2022 Geplaatst: 12 februari 2022 welkom! , dat komt nog @fre3ke 😃 het bloed kruipt waar het niet gaan kan (onderzoek tomaat, paprika, aardappel,..) ik kijk er naar uit wat je met ons kan delen. Quote
fre3ke Geplaatst: 12 februari 2022 Geplaatst: 12 februari 2022 (aangepast) Onderzoek naar zaden voor kastomaten. Daarom vraag ik me af of er hier dapper buitentomaten worden gezet. En of @Sarpo Mira dan op het werk wordt uitgelachen wanneer alles door phytophthora etc. sneuvelt 😁 12 februari 2022 aangepast door fre3ke Quote
redzebra Geplaatst: 12 februari 2022 Geplaatst: 12 februari 2022 @fre3ke ??, hij zet geen buitentomaten, mooie hond trouwens. En het ziet er goed uit uit wat je doet @Sarpo Mira , ik ben best geïnteresseerd naar de veredelingen die ze doen. Quote
Jane Doe Geplaatst: 13 februari 2022 Geplaatst: 13 februari 2022 Welkom leuke voorstelling, super dat jullie als jong gezin moestuin actief zijn. Mooie hond, fijn dat die mee kan. Opvallend is wel aardappels, geen tomaten en paprika. Kijk uit naar meer info over je werk, ontwikkelen van nieuwe soorten gaat niet zonder vermeerderen en behouden van oude soorten wat wij en zo meer hier doen. Werken jullie ook samen met Wageningen? Quote
fre3ke Geplaatst: 13 februari 2022 Geplaatst: 13 februari 2022 @redzebra, waarom beantwoord je vragen die niet aan jou gesteld worden? Je weet het antwoord niet. @Sarpo Mira, ik vraag me gewoon af waarom iemand die zich professioneel met tomatenveredeling bezighoudt, zelf geen tomaten zet. Ik ben zelf vorig jaar enorm de mist ingegaan met mijn tomatenplanten, zonder kas, en twijfel of ik dit jaar weer tijd en energie erin ga steken. Ik snap dat je geheimhouding hebt en niets over je werk mag vertellen. Ik vraag het meer als een algemene vraag, aan een medemoestuiner. Quote
Sarpo Mira Geplaatst: 14 februari 2022 Auteur Geplaatst: 14 februari 2022 Op 12-2-2022 om 21:16, fre3ke zei: Welkom. Een hele verbetering al, zo te zien. Zet je geen tomaten? Die ontbrak nog :). Bericht gewijzigd 1 Quote
Sarpo Mira Geplaatst: 14 februari 2022 Auteur Geplaatst: 14 februari 2022 Op 13-2-2022 om 00:23, fre3ke zei: Onderzoek naar zaden voor kastomaten. Daarom vraag ik me af of er hier dapper buitentomaten worden gezet. En of @Sarpo Mira dan op het werk wordt uitgelachen wanneer alles door phytophthora etc. sneuvelt 😁 Ik weet, net als bij aardappel, wat rassen met phytophthora resistentie. Of wat uit onze eigen keuken, maar die zijn voor hier minder geschikt / smaakvol 1 Quote
Sarpo Mira Geplaatst: 14 februari 2022 Auteur Geplaatst: 14 februari 2022 Op 13-2-2022 om 10:51, fre3ke zei: @redzebra, waarom beantwoord je vragen die niet aan jou gesteld worden? Je weet het antwoord niet. @Sarpo Mira, ik vraag me gewoon af waarom iemand die zich professioneel met tomatenveredeling bezighoudt, zelf geen tomaten zet. Ik ben zelf vorig jaar enorm de mist ingegaan met mijn tomatenplanten, zonder kas, en twijfel of ik dit jaar weer tijd en energie erin ga steken. Ik snap dat je geheimhouding hebt en niets over je werk mag vertellen. Ik vraag het meer als een algemene vraag, aan een medemoestuiner. Joh, is niet zo spannend allemaal hoor. De informatie kwam resistentie staat gewoon bij de rassen genoemd. Quote
redzebra Geplaatst: 14 februari 2022 Geplaatst: 14 februari 2022 @fre3keTomaten stonden niet in zijn lijstje, dus ik ging er van uit dat er geen buitentomaten werden gezet: ondertussen is dit lijstje aangepast, het was niet bedoeld als antwoord, mijn excuses. Het was een misverstand vanwege mij waarschijnlijk, ik vond de opmerking nog al raar "dapper buitentomaten/uitgelachen". @Sarpo Mira Nogmaals welkom en veel succes met je nieuwe moestuin Quote
Sarpo Mira Geplaatst: 14 februari 2022 Auteur Geplaatst: 14 februari 2022 Op 13-2-2022 om 07:02, Jane Doe zei: Welkom leuke voorstelling, super dat jullie als jong gezin moestuin actief zijn. Mooie hond, fijn dat die mee kan. Opvallend is wel aardappels, geen tomaten en paprika. Kijk uit naar meer info over je werk, ontwikkelen van nieuwe soorten gaat niet zonder vermeerderen en behouden van oude soorten wat wij en zo meer hier doen. Werken jullie ook samen met Wageningen? We zijn graag buiten, in de tuin, maar ook het bos en strand. Moestuin hebben we grotendeels voor ons zelf natuurlijk maar ook om de kinderen te leren waar groente en fruit vandaan komen, en wat er allemaal moet gebeuren om een bloemkooltje op je bord te krijgen tijdens het avondeten. Beetje bewustwording bij te brengen. We werken ook op projectbasis samen met Wageningen inderdaad. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 14 februari 2022 Geplaatst: 14 februari 2022 Welkom! Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Sarpo Mira Geplaatst: 14 februari 2022 Auteur Geplaatst: 14 februari 2022 Kwa tomaten, weliswaar in de kas geteeld, vond ik Black Cherry erg lekker. Helaas niet phytophthora resistent. Ik probeer ook aan het ras Yoom te komen, een ras van Syngenta met ook "paarse" vruchten. Volgens mij worden ze verkocht vanaf voorjaar in België in de supermarkt. Ondanks dat GA zaden uitsplitsing zullen geven wil ik wat zaden van die vruchten laten kiemen en opgroeien. Quote
redzebra Geplaatst: 14 februari 2022 Geplaatst: 14 februari 2022 (aangepast) Deze https://www.denberk-delice.be/yoom-délice o.a. teelt ze blijkbaar in België en werden vorig jaar verdeelt door Delhaize in België. Zelf heb ik ze nog niet geproefd wel de Kumato tomaten (die lagen in carrefour en colruyt : edit: en blijkbaar ook bij Delhaize die van hun). Dit voorjaar ook maar eens langsgaan bij Delhaize. 14 februari 2022 aangepast door redzebra Quote
Sarpo Mira Geplaatst: 15 februari 2022 Auteur Geplaatst: 15 februari 2022 Klopt. In België worden ze geteeld en verkocht. Ik hoop komend seizoen ook in Nederland Quote
Sarpo Mira Geplaatst: 15 februari 2022 Auteur Geplaatst: 15 februari 2022 Op 13-2-2022 om 17:41, Bearded johnie zei: welkom mooie tuin! Dankjewel, ik zal wat voortgangsfoto's posten 1 Quote
Mellie Geplaatst: 20 februari 2022 Geplaatst: 20 februari 2022 Al goed werk!Veel plezier met z’n allen en hier op het forum. Groene groetjes! 1 Quote
Sarpo Mira Geplaatst: 5 maart 2022 Auteur Geplaatst: 5 maart 2022 Hier een update. Verse lading houtsnippers geleverd. 5m3 gedurende afgelopen weekend en dit weekend op de tuin gereden. In de open stukken komt nog compost (oogt nog wat rommelig), bedden worden iets verschoven en verbreed zodat de hele tuin egaal bed-houtsnipper is, aangevuld met een broeikastje. Tevens IBC vat geplaatst voor bewatering 1 Quote
Mellie Geplaatst: 15 maart 2022 Geplaatst: 15 maart 2022 Wat een ruimte zeg. Jaloersmakend hoor! En al super bezig joh. Schiet lekker op. Quote
HuubvG Geplaatst: 16 maart 2022 Geplaatst: 16 maart 2022 Alsnog welkom. Geniet van de moestuin en de weidsheid rondom. Quote
Patrijs Geplaatst: 16 maart 2022 Geplaatst: 16 maart 2022 Welkom, en lekker die ruimte om de tuin. Het lijkt wel West-Friesland. Quote De moestuin van Patrijs
Sarpo Mira Geplaatst: 16 maart 2022 Auteur Geplaatst: 16 maart 2022 4 uren geleden, Patrijs zei: Welkom, en lekker die ruimte om de tuin. Het lijkt wel West-Friesland. Het is WF!! 1 Quote
HuubvG Geplaatst: 17 maart 2022 Geplaatst: 17 maart 2022 Had ik ook al aan gedacht. Heb daar een blauwe maandag gewoond. Altijd harde wind en zware, heel zware klei. Voor echte doorzetters! Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.