Jump to content

Kiemen van zaden

Recommended Posts

Hallo,

Ik ben onlangs met men eigen 'no dig' moestuin begonnen. Ik heb voor elke maand een plan gemaakt waarop ik schrijf wanneer ik wat waar plant en zaai. Het zaai gebeurt in zaaitrays in huis. Nu vroeg ik me iets af. Als er op de zakjes van de zaden staat dat je die begin maart buiten mag zaaien, is het dan een slim idee om half februari de zaden al binnen te zaaien en ergens in begin/midden maart de gekiemde plantjes buiten te zetten? Of is het beter om ze begin maart indoor te zaaien en ze daarna buiten uit te planten? 

Ik zaai  die zaden niet voor, want dan moet je ze daarna ook weer goed afharden. En als het dan koud is in februari  of maart groeien ze ook niet verder, als ze het al goed overleven.

In koude bakken zou je wel voor kunnen zaaien, dat werkt wel wat.

Vroeger voorzaaien doe ik wel met soorten die na IJsheiligen pas naar buiten kunnen (half mei). Paprika en pepers zijn trage groeiers, dan moet je wel voorzaaien om een goede oogst te krijgen. Pompoen, meloen, tomaten, komkommer enz. hebben een lange rijptijd, dus daar kun je ook bij voorzaaien.

Maar groenten die je rechtstreeks kunt zaaien in de tuin, zaai ik het liefst rechtstreeks in de tuin. Of in bakken buiten voor. Peulen bijvoorbeeld, zaai ik in bakken voor die ik 's nachts naar binnen haal (om vogel en muizenvraat te voorkomen). Zodra die goed gegroeid zijn, kunnen die de tuin in. Peterselie (kun je in maart al in de tuin zaaien), zaai ik dan weer rechtstreeks in maart in de tuin. Duurt wel even voordat dat opkomt en groeit, maar dat maakt mij niks uit. 

• Like 1

Voorzaaien is wel een kunst apart heb ik gemerkt, afharden is niet eens zo zeer het probleem, als je de plantjes goed diep poot op plek van bestemming gaat dit in mijn ervaring vrijwel altijd goed in maart en april. Juist het licht, het vochtniveau en voeding geven af en toe uitdagingen bij het binnen opkweken. Ik doe het wel, om mijn eigen zaaiinstinct te kalmeren, maar ook om zo wat gespreider het jaar in te gaan. Nu wat voorzaaien binnen, straks wat zaaien buiten en alles in etappes om zoveel mogelijk tijd te winnen.

Wat ik nu heb voorgezaaid binnen onder een groeilamp die 14 uur aan staat en bij constant 16 graden:

- sla

- rucola

- veldsla

- bieten

- peterselie

- radijs

- koriander

Half januari heb ik het volgende reeds gezaaid:

- lathyrus

- pepers

- paprika's

Voor de komende weken heb ik ieder weekend wel iets staan om te zaaien. Hiermee zoek ik wel naar de vroegst mogelijke zaaidatum en experimenteer ik dus met de groeilamp. Wortels moeten direct buiten in de volle grond.

Niet iedere soort houdt van verplanten, dus controleer dat voordat je gaat voorzaaien. En je moet de juiste kiemtemperatuur weten.

Op de zakjes staat meestal vanaf wanneer je in huis kunt voorzaaien. Als dat er niet op staat, kan het betekenen dat deze soort direct ter plaatse moet worden gezaaid. 

Bij soorten die wel kunnen worden voorgezaaid, is twee-vier weken een nette periode. Dus dan is het ja.

Edited by fre3ke

Wat voor te zaaien is doen we ook, dan hebben we beter controle en is beter bij te houden wat wanneer en hoeveel gezaaid, gekiemd, geplant en geoogst is. Daarbij komt ook dat van sommige soorten maar een paar zaden beschikbaar zijn. Dan kunnen we niet op goed geluk gokken, oude zaden die niet meer zo goed kiemen en nog genieg van is, wordt in de volle grond in de kas gezaaid. Staat nu al wat bloemkool plantjes te wachten op piekieren en dan planten.