Ga naar inhoud

Knoflook voorkweken in potjes - Goede methode? En wat bij vorst?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb een twintig tal bollen in van die zwarte plastic potjes, maar met deze nachttemperaturen (-10) verplaats ik ze 's avonds toch maar naar de schuur. Op een kistje, zodat ze niet op de koude vloer staan. Eind van de ochtend gaan ze weer naar buiten.

Loof is overigens nog wel mooi groen maar is een beetje gaan hangen, vandaar deze methode.

Kan ik ze gewoon buiten laten staan of is dit een goede manier?

Heilige boontjes, ik eet ze rauw!

Geplaatst:

Ja moeilijk opzich is het niet vaak zo koud, dus ik zou zeggen doe maar voor de zekerheid, die paar x dat je dat moet doen, en als ze nog niet boven de grond zijn kun je ze ook in schuur laten staan tot vorst over is.

Players only love you when they're playing.

Geplaatst:

Ze zijn tussen de 15 en 20 cm, mooi groen loof alleen is het een beetje gaan hangen. Vandaar mijn voorzorg.

Geplaatst:

Dat zou ik maar doen dan, volgende week woensdag dacht ik weer voorbij,

Vooral wind en vorst die combinatie moet je voorkomen daarbij droogt blad gauw uit.

Heb je geen kasje trouwens ?

Players only love you when they're playing.

Geplaatst:

Ik zou ze inderdaad in de koude kas kunnen zetten, maar mijn idee was eigenlijk om ze in de volle grond te planten als de vorstperiode voorbij is. Het idee hier achter is dat de knoflook zo aan de weersinvloeden wordt blootgesteld maar toch nog zelf regelbaar is. Door ze in dit geval 's nachts in de schuur te zetten.

Ik hoop alleen dat de potjes de bolvorming niet in de weg gaan zitten.

Geplaatst:

Heb vorig jaar (2010 feitelijk!) bij wijze van proef look in de grond geplant en iets later in december in potjes binnenshuis, 1 teen per pot.

Die in potjes uitgeplant op 27/2, ze waren mooier en groter dan hun broertjes en zusjes in de volle grond.

De P9 potjes zaten barstensvol wortels.

Bij oogst waren de vollegronds duidelijk groter-dikker dan die uitgeplant waren vanuit pot.

Dus was eenmalig experiment, nu staat er enkel nog vollegronds look.

Geplaatst:

Ok, ik snap je punt, maar zou het verschil tussen de grootte van de bollen niet kunnen komen doordat je de teentjes een maand later in de potjes hebt geplant?

Geplaatst:

Nee want waren warmer opgekweekt en had een vollegronds uitgegraven en die had veel minder wortels, maar wel dieper = langere wortels.

Die in potjes hebben 2.5 maand warmer gestaan en waren dus verder wat groei betreft.

Dus uitplanten heeft groeivertraging opgeleverd, en ze waren uiteraard afgehard.

Of te kleine potjes die P9.

Geplaatst:

Ik heb ze buiten staan, dus dezelfde temperaturen als dat ze in de volle grond zouden staan. Als ik ze na de vorstperiode, half februari, in de volle grond zet hebben de plantjes genoeg tijd om tot bolvorming te komen en de wortels kunnen de diepte inschieten, lijkt me.

Geplaatst:

Ik denk alleen dat nou juist dat verpotten het probleem is. Die knoflook groeit gewoon goed buiten dus met weer en wind. Omdat het een gewas is waar onder de grond het meest moet gebeuren denk ik dus dat dit een probleem geeft. Bieten, radijs en wortels moet je ook ter plaatsen zaaien omdat ze er gewoon niet van houden om verplaatst te worden. Die gewassen groeien ook onder de grond

Geplaatst:

Heb eind 2010 mijn knoflook in de volle grond geplant. Teentjes van een bol uit de supermarkt, 3x nix geworden maar wellicht ook door het rare moestuinseizoen.

Eind vorig jaar 2011 heb ik plantknoflook in p9 potjes geplant en deze in de tuin ingegraven, dit omdat de plek waar ze moeten komen te staan nog niet beschikbaar was. Ik hoop dat ze zo voldoende beschermd zijn tegen de vorst. Ze zijn de afgelopen tijd flink gegroeid dus er steken lange groene sprieten door de sneeuw heen....

Geplaatst:

Hoi, de knoflook mag gewoon in de vorst. Als knoflookteentjes in de herfst buiten wordt gezet en in de winter met vorst buiten staat, is de knoflook zelfs groter als hij in juni/juli geoogst kan worden.

Als je de knoflook in maart buiten zet is de knoflook kleiner als je hem oogst.

Kijk de boeken er op na of google. Alleen, je hebt hem binnen gezet dus denk ik dat je nu moet wachten tot het iets minder koud is om hem buiten te zetten.

Geplaatst:

Knoflook is super winterhard, ik woon in een land waar de winters KOUD zijn, maar je kunt ze gewoon de winter overlaten.

Nu moet ik zeggen dat mijn ervaring ook niet verder strekt dan het teentje uit de supermarkt...en dat werd niets..iets groter teentje kon ik oogsten..dat was het.

Nu was ik laatst met mijn man mee op karwei, hij werkte en ik aan de klets met van die oude Hongaarse en/of Ukranian dame, zo noem ik ze maar ze zijn hier zo'n 100 jaar geleden al gekomen hoor..nou ja haar voorouders dan.

Maar die mevrouw vertelde mij dat ik de knoflook het beste in het najaar kon poten..maar omdat dat niet meer lukt, kan het voorjaar ook zodra de vorst uit de grond is.

Dan gewoon laten staan...zijn ze in het najaar niet groot genoeg...laten staan...zijn ze het volgend jaar nog niet naar mijn zin laten staan.

Zij zei maak een knoflook hoekje..en poot je teentjes knoflook en NOOIT meer verplaatsen...dus dat ga ik dit jaar proberen.

Geplaatst:
Hoi, de knoflook mag gewoon in de vorst. Als knoflookteentjes in de herfst buiten wordt gezet en in de winter met vorst buiten staat, is de knoflook zelfs groter als hij in juni/juli geoogst kan worden.

Als je de knoflook in maart buiten zet is de knoflook kleiner als je hem oogst.

Helemaal juist. Ik koop mijn knoflookbollen om te planten altijd bij Antonie van 'Leven van het Land'. Hij raadt ook aan om knoflook in het najaar al te planten, de kouperiode is juist goed voor de teentjes.

Knoflook uit de winkel kun je op zich wel proberen, maar vaak is dit behandeld met een anti-kiemmiddel zodat het lang(er) houdbaar is. En dan lukt het dus logischerwijs niet.

Ik ben een echte knoflookjunk en heb dit jaar ruim 70 teentjes verdeeld over maar liefst 11 soorten

Vorig jaar had ik 6 soorten, daarvan heb ik van de lekkerste 4 een paar teentjes bewaard en die opnieuw gebruikt met het planten. Ook kocht ik 7 nieuwe soorten erbij. Zo wil ik een mooi assortiment aan smaken krijgen straks, de minst lekkere mogen opstappen en van de lekkerste soorten bewaar ik wat teentjes voor het planten.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...