Jump to content

Fytoftora in grond

Ste

Recommended Posts

Hallo, ik ben Stefanie, ik heb vorig jaar aardappels geteeld in een grote bak, maar die kregen te maken met de aardappelziekte. Nu heb ik gehoord dat dat in de grond kan blijven zitten en dus weer effect kan hebben op wat je er weer in zet. Als ik er nou komend jaar geen aardappels plant maar een ander gewas zal dat dan goed gaan? Ik weet bijvoorbeeld dat tomaten ook die ziekte kunnen krijgen. Maar zijn er ook gewassen die er geen last van hebben?

https://beweegt.velt.nu/zadenwerkgroep/2819/houjetomatengezond

Aanvulling: Intussen zijn er wel een aantal rassen die zeer hoge weerbaarheid hebben tegen phytophtera. https://www.velt.be/buitentomaten

Behalve als je - zoals veel boeren helaas nog doen - zieke tomaten op het land laat liggen, wordt phytophtera niet doorgegeven via de grond. Het schimmel kan alleen overleven op niet vergane plantendelen van tomaten en aardappelen die besmet zijn. besmetting gebeurt alleen bij natte omstandigheden als het ruim boven de 20 graden is en gebeurt via sporen in de lucht. Voor arrdappelen zijn er goed weerbare rassen (ik noem het niet resistent, aangezien de werbaarheid op den duur, vele jaren meestal, weer doorbroken wordt.). https://www.velt.nu/tomatenplaag

Over dit onderwerp zijn er veel bakerpraatjes en onterechte angst. Spuiten is niet nodig. 

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Een quote :

" Tot de jaren tachtig was in Europa alleen het zogenaamde A1-type aanwezig. Door de introductie van nieuwe A1- en A2-paringstypen in Europa is nu ook de geslachtelijke fase van de ziekte met oösporen, die in tegenstelling tot de sporangia en zoösporen gedurende een lange periode buiten de waardplant in leven blijven en minstens drie jaar in de grond overleven "

Bron : Wikipedia via de door @Ton D  geplaatste link 

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

5 uren geleden, marcelru zei:

niet alleen voor phytophtora infestans

Hiervoor is het niet nodig! Zorg wel voor niet geinfecteerd plantmateriaal! Of kies voor rassen die resistent zijn (of juister gezegd: hoge weerstand hebben).

Voor ecologisch tuinieren is 6 jarige wisselteelt de standaard. 😉 4 jaar kan misschien, maar is in mijn ogen te weinig. Andere optie is om je groenten door elkaar te planten en dus ook aardappelen daarin te brengen. Maar dat werkt natuurlijk niet als een te groot deel van je aanplant aardappel is, zoals ik bij sommige tuiniers zie die altijd ongeveer 30% a 40% van hun tuin vol aardappels zetten.

8 uren geleden, Frans zei:

Tot de jaren tachtig was in Europa alleen het zogenaamde A1-type aanwezig. Door de introductie van nieuwe A1- en A2-paringstypen in Europa is nu ook de geslachtelijke fase van de ziekte met oösporen, die in tegenstelling tot de sporangia en zoösporen gedurende een lange periode buiten de waardplant in leven blijven en minstens drie jaar in de grond overleven

Tot de jaren 80 bestonden de sterk weerstandbiedende rassen die we tegenwoordig volop hebben ook nog niet. Waarom zou je nog vooral voor de oude en zeer gevoelige rassen blijven kiezen? Die bovendien vaak voor nog veel meer aantastingen bevattelijk zijn en zelfs al met zeer veel gif niet meer fatsoenlijk gekweekt kunnen worden. (Duidelijkste voorbeeld is Bintje) 

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

@weknow het tweede puntje wat je aanhaalt is zeer aan te bevelen, waarom zou je meer risico lopen, zeker die bintjes.

Echter, de nu sterk evoluerende phythopthora  deels door import hadden we in de voorgaande decennia ook niet. En zoals @Frans aanhaalt zorgt o.a. de geslachtelijke voortplanting wat we voorheen niet hadden ook voor meer mutaties en blijft het nu bijzonder moeilijk om een resistent ras resistent te houden, je wil daar ook niet teveel infectiedruk op hebben.

Plantenresten daar is men heel streng over, dat is de eenvoudigste manier om phyto te laten overwinteren.  Sporangia en zoosporen zijn ondertussen wel al aangetoond binnen Europa en blijven inderdaad langer aanwezig  in de grond maar dat veroorzaakt vaak maar een klein deeltje van de initiële infectiebronnen. 

Achterlaten van besmette mini mini aardappeltjes in de grond, die komen goed op en vormen wat klein loof, maar phytophtora werkt daar op een andere manier, het plantje lijkt eerst goed te gaan maar vormt sporen, zij  vormen ook een initiële bron voor infectie van anderen. Dus door elkaar planten lijkt me in deze ook geen goede optie. En als je die ziet opkomen tussen je nieuwe teelt dat zijn de eerste die je wil verwijderen.

Het is dus een combinatie van alles, maar vooral laten we dat niet vergeten de weersomstandigheden (onder goede, heb je met alles een goede teelt), je kan wel je risico proberen te beperken door o.a resistente rassen, wisselteelt en dergelijke.  Vergeet ook niet dat sommige onkruiden ook nachtschadige zijn en phyto kunnen verspreiden. 

@Ste je hebt dus weinig risico dat het via de grond zou gaan. Besmetting via grond gebeurt ook vaak via opspattende regen op het onderste blad als de sporen al aanwezig zouden zijn (bij tomaten kan je de onderste bladeren verwijderen als preventie, bij aardappels ligt dit iets moeilijker), je teelt wel in bak, dus je kan misschien best wat compost /voeding toevoegen en mengen, sommige elementen zullen uitgeput zijn na een jaar teelt. '

@weknow stuiven met basaltmeel zoals in je link van Velt  is zo ook niet echt selectief  en nuttige insect vriendelijk

Edited by redzebra
  • Like 1

@annaelizabeth zoals ik al zei,  dat is het risico dat je neemt, als die mini besmet waren dan vormen zij een mogelijke  bron voor je latere en dit ook afhankelijk van weersomstandigheden. Wil je zeker spelen dan laat je die niet uitgroeien. Had je vorig jaar geen last van pytho, dan laat ze gewoon opgroeien. Blijft het weer goed dan kan je ze gewoon ook laten staan, rekening houdend dat wel sporen kunnen aanwezig zijn, wil je zeker spelen, verwijderen of op tijd oogsten ook al zijn ze nog te klein.

Edited by redzebra
  • Like 1