Jump to content

druppelsysteem

hebeentuin

Recommended Posts

Hoi Allemaal,

Ik ben benieuwd of jullie ervaring hebben met een druppelsysteem. Wij overwegen een beukenhaagje van 18 meter aan te leggen en er werd geadviseerd dit direct te doen met een druppelsysteem. Dat leek ons zelf ook wel nodig gezien de vele droge zomers van voorheen.

Maar ik vraag mij af of het niet een prijzige aangelegenheid wordt met dat druppelen. Kunnen jullie daar iets over kwijt?

En ik zie bij de LIDL en ALDI nogal eens die druppelslangen voorbij komen. Zou zoiets niet prima zijn? 

alvast bedankt

Hier liggen die aldi/lidl druppelslangen, werkt en zijn blijven liggen bij de laurierhaag in de keukentuin. Niet eens de moeite genomen, ze naar binnen te halen voor de winter. Liggen gehele jaar door in de tuin op het zuiden, volle zon op de schaduw van de laurier planten na. Maar die zijn nog klein, dit jaar mogen ze lekker groeien en pas weer snoeien in de herfst.

We hebben 2 stuks liggen, dus 18 meter zal geen probleem zijn.

Op 27-2-2022 om 13:21, hebeentuin zei:

Maar ik vraag mij af of het niet een prijzige aangelegenheid wordt met dat druppelen. Kunnen jullie daar iets over kwijt?

En ik zie bij de LIDL en ALDI nogal eens die druppelslangen voorbij komen. Zou zoiets niet prima zijn? 

Beter even bij de Action langs gaan. ;)

https://www.action.com/nl-nl/p/druppelslang/

Het is zo te zien overigens geen druppelslang wat de Action zegt maar een zweetslang. Een druppelslang  geeft water  via gaatjes die om de x cm aangebracht zijn.  Een zweetslang geeft over de hele lengte en rondom  water. Is voor een toepassing langs een beukenhaagje ook nog eens effectiever  dan een druppelslang. 

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Met beide ervaring.

Omdat een druppelslang een aantal gaatjes heeft met een vaste onderlinge afstand verdeeld over de lengte van de slang is deze zeer effectief wanneer je plantjes naast zo'n gaatje in de grond zet.   Een zweetslang, zoals die op de foto van de Action, heeft geen gaatjes maar  'zweet' water over de gehele lengte en  omtrek van de slang. Bruikbaarder als je gelijkmatig over de gehele lengte van de slang water wil geven.  Een zweetslang kun je ook een aantal cm's  'ingraven' en blijft dan zijn werk doen terwijl de gaatjes van een ingegraven druppelslang gauw verstopt raken.

Misschien dat de srcreendump de indruk geeft dat hij alleen in de webshop verkrijgbaar is maar dat is niet zo. Ik heb hem gisteren nog in een filiaal van de Action zien liggen.

Action.thumb.jpg.a0da4da43da9bed7b62c2cebd6edcbf6.jpg

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

• 3 weeks later...