Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Niet-bittere komkommer soorten?

Liesje

Recommended Posts

Hai allen!

Ook dit jaar wil ik graag komkommers zetten in mijn kas. Twee jaar geleden had ik een hele overvloedige en smaakvolle oogst. Afgelopen jaar waren bijna alle komkommers bitter en hebben mijn kippen alles gekregen.

Ik heb inmiddels gelezen dat dat niet perse aan het soort ligt, maar aan de omstandigheden, zoals water, zonlicht, warmte, voeding, etc. Toch vroeg ik mij af of er rassen zijn die minder gevoelig zijn voor het bitter worden. Weten jullie dit?

Alvast dank voor jullie reacties!

Het is tegen mijn principe, maar ik koop alleen F1 komkommersoorten. Mijn ervaring is dat die veel minder bitter zijn dan de 'gewone" komkommersoorten die je in tuincentra enz. kunt kopen. Ook kijk ik naar de omschrijving op de verpakking.

• Like 1

De beste ervaring heb ik met snoepkomkommertjes telen.

Meestal kregen mijn grote komkommerplanten kurkwortels en enten zou dan een oplossing zijn, maar dat is me nog niet gelukt.

Misschien dat ik dit seizoen een geënte plant koop, óf meedoe aan de teeltwedstrijd, maar dat alleen als er zaden over zijn (dus minder dan 70 deelnemers...). :-)

• 2 weeks later...

Ik teel de laatste vier jaar de geente komkommers die op onze volkstuin aangeboden worden. Geen idee welk ras het is, kan eens navragen. Ze staan binnen, in een koude kas, en groeien verticaal, opgebonden aan een ketting. Nooit iets van bitterheid gemerkt, maar ik pluk ze als ze nog vrij jong zijn, wil geen bijna uitgerijpte zaden in een veel te dikke komkommer hebben. Die wedstrijd laat ik dan ook schieten, ik hecht meer aan smaak dan aan tonnage.

Hetzelfde geldt voor mijn augurken: Ik zaai elk jaar "Kleine groene scherpe", twee zaden in een potje voorkweken, en dan uitplanten. Het is een oud ras, tolerant voor zowat elke ziekte die je kunt bedenken, en niks nie bitter nie. En dat al meer dan 15 jaar. Ze staan gewoon buiten op het Brabantse zand, bemest met een beetje stalmest of compost.

• 3 months later...

Dit topic effe naar boven schoppen want dit jaar zit ik ook met bitterheid in de augurk en komkommer en ik voel aan dat ik niet de enige ben.

De augurk is een 'hokus' en dat zaad komt uit hetzelfde zakje als vorig jaar en toen ging het wel goed. Het jaar daar nog voor kocht ik een paar plantjes van dezelfde soort en dat was ook helemaal ok (vandaar de keuze voor deze hocus soort trouwens). Het grote verschil dit jaar zijn de weersomstandigheden waar het vorig jaar heel nat was moet ik dit jaar zelf gieten en misschien doe ik dat niet voldoende.

Daarnaast kon ik lezen dat het systematisch verwijderen van de mannelijke bloemen ook heel sterk kon helpen om het cucurbitacine gehalte, welk deze bittere smaak geeft, te verminderen. Heeft iemand hier ervaring mee?

34 minuten geleden, Swa zei:

Daarnaast kon ik lezen dat het systematisch verwijderen van de mannelijke bloemen ook heel sterk kon helpen om het cucurbitacine gehalte, welk deze bittere smaak geeft, te verminderen. Heeft iemand hier ervaring mee?

Ik heb dit jaar een parthenocarpe * F1 (Crispy Salat F1 gekocht bij Vreeken) die geen bitterheid zou hebben en alleen vrouwelijke bloemen maakt. Het verschilt sterk per geoogste komkommer, maar er zijn er ook behoorlijk bittere tussen. Ze staan in de kas en ik heb het idee dat de grote warmte daar van de afgelopen dagen weliswaar veel vruchten, maar ook die bitterheid veroorzaakt. 

* Parhthenocarp is een plant als ze vruchten aan kan maken zonder bestuiving (en dus ook zonder zaden of zonder vruchtbare zaden). 

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Het meest vervelende is dat het niet zomaar zichtbaar is, je moet het ding proeven en dan nog is het geen garantie dat die helemaal goed is. Dus wat moeilijk om hem zo op te dienen of in een slaatje te mengen.

Ik wist niet dat een komkommer/augurk bitter kon zijn. Had het nog nooit meegemaakt. Nu begrijp ik opeens waarom mijn ouders de komkommer altijd klaarmaakten geschild in sneetjes gesneden met wat azijn, olie, zout en peper. Op deze manier zou de bitterheid veel minder zijn.

Nog een ander trucje is om één van de uiteinden (dus niet de twee) er af te snijden en die 2 stukken tegen elkaar te wrijven tot er na een 30-tal seconden een witte substantie uitkomt. Die substantie moet afgespoeld worden, want dat is het bittere spul. Daarna herbeginnen met de andere kant. Deze procedure nauw opvolgen zou belangrijk zijn.

Schillen doen we altijd (uit gewoonte 🙃) de rest gaan we allemaal eens proberen.

Komkommers gezaaid:

• Johanna: er staat "Snelgroeiend en bittervrij ras", snelgroeiend is zeker waar, bittervrij geldt niet dit jaar. Klein jong of groot en wat ouder, ze zijn allemaal bitter.
  • Crystal Apple: geplant op 50cm van de bovenstaande dus condities zijn redelijk identiek te noemen. Eén op 5 is beetje bitter. Zaden zijn groot en sterk present, mij geen probleem maar niet iedereen lust dat.