Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Zoals ik al zei:

On 3/14/2022 at 7:15 PM, marcelru said:

(niet dat ik nog heel hard op zoek ben).

Ik kom zowiezo weinig bij een groenteboer, heb het hele jaar door wel iets op m'n tuin staan.

Geplaatst:
46 minutes ago, Mellie said:

Ook in restaurants zie ik dan snotterige hoopjes sla.

Die stuur ik altijd terug. Vind ik echt niet kunnen. Bah. 

Geplaatst:

Een supermarkt waar ik van de week was had bakjes raapstelen, 250 gram voor €2,99! Toch wel één van de belachelijkste aanbiedingen die ik gezien heb. Als er nou iets makkelijk groeit is het dat wel

Geplaatst:

wat een leuk topic,! ik ga dit even volgen.. Ik dacht / denk zo nog niet na over mijn moestuin.. Ik vind het gewoon veel lekkerder zelf geteeld & vers, & leer zo mijn zoontje van 3 jaar ook meer over eten.  (voor mij een belangrijker aspect) 

Levensmotto Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd. 😀

Geplaatst:

Bv snijbiet. Niet heel bijzonder om te telen. 1 x zaaien en het komt de rest van je leven overal op, maar vind maar eens ergens snijbiet! Onze Turkse winkel verkoopt zomers regenboogsnijbiet. Verder ben ik het nergens anders tegengekomen. Palmkool ook zoiets.

Dus gewoon lekker telen wat je smakelijk vindt en helemaal los laten wat goedkoop of duur zou moeten zijn.

Geplaatst:

Voor mij ook dat laatste hoor. Die schorseneren laat ik lekker aan anderen over, maar raapstelen en snijbiet en pastinaken teel ik graag zelf, omdat ik ze superlekker vind.

Geplaatst:

@ArjaDenk je dat mest duurder wordt? We hebben een enorm overschot. Dacht ik. Of denk ik nu te simpel? 

o.a. dit  en is een groot probleem in Vlaanderen voor vervuiling waterlopen en ik schat ook in Nederland. In België  wordt  nu gevraagd voor wetswijziging om alsnog meer dierlijke meststoffen op het land te kunnen gebruiken i.p.v.  minerale i.v.m. de oorlog. Vaak werd er ook teveel mest uitgereden over het land omdat men gewoon de dierlijke meststoffen moet kwijtraken. Of het nu mineraal of dierlijk is, teveel is beide ecologisch niet verantwoord, economisch spelen natuurlijk andere voorkeuren. De reden in het volgend stukje wordt nog eenvoudig voorgesteld, over het algemeen worden teveel meststoffen gebruikt die ofwel uitspoelen of op een andere manier inwerken op onze omgeving bv grondwater. Langs de andere kant, de landbouwers willen in deze crisis ook overleven en ons economisch model dwingt hen in maximale opbrengst per hectare of vlees/melk productie tegen zo'n laag mogelijke prijs en hebben vaak enorme investeringen en leningen aangegaan om de wetgeving te volgen. Consumenten die nu terecht de knip op de beugel houden gaan voor de laagste prijs en houden dit systeem in gang via druk op discount/warenhuizen welke op zich weer minimaal willen betalen aan leveranciers. Moeilijke tijden nu.

De achterliggende reden waarom dierlijke mest beperkt gebruikt mag worden, is omdat het een organische meststof is waarbij de waardevolle stoffen gebonden zijn. Dit heeft als gevolg dat die stoffen niet direct vrijkomen wanneer ze toegedient worden. Er moet eerst een afbraakproces plaatsvinden. Dit kan als gevolg hebben dat de waardevolle stoffen vrijkomen op het moment dat de plant ze niet kan opnemen. Bijvoorbeeld in de winter of na de oogst. De niet opgenomen stoffen worden uitgespoeld en kunnen zo terecht komen op plekken waar ze niet gewenst zijn. Minerale meststoffen, zoals kunstmest bevat veel vrije waardevolle stoffen die wel direct kunnen worden opgenomen. Mits deze op het juiste moment worden toegediend.

Om het eenvoudig te houden heeft de EU een generieke norm (voor heel Europa) voor dierlijke mest in de Nitraatrichtlijn opgenomen. Nederland vraagt in Brussel aandacht voor de verwerking en toepassing van dierlijke meststoffen, die kunstmest kunnen vervangen.

• Like 1
Geplaatst:

Ik post net wat over mijn anjers en bedacht me dat bloemen misschien ook wel in dit topic thuis horen. Bloemen zijn behoorlijk prijzig. Ik heb zomer en winter, altijd bloemen in huis. Bloemen zelf kweken is dus ook wel erg lucratief.

63f27a19c256a87e4b7a40d4492125a6.jpg

Ik heb sowieso elk jaar zonnebloemen, korenbloemen, gladiolen, hydrangea-hoe heet dat gewoon in nl ook al weer?-, ijzerhard, anjers, lathyrus, duizendschoon, dahlia, pioenrozen en gewone rozen. Deze bloemen knip ik voor de vaas. Ik stop er vaak ook druiventakken, rozemarijn, salie, laurier en/of kamperfoelie bij als vulling. Aangezien we toch kilo’s druiven hebben, vind ik het ook leuk om onrijpe druiventrosjes er tussen te hebben.

Voor mij is het dan ook zeer lonend in de zomermaanden om bloemen te kweken, want dat scheelt me qua uitgaven nog wel meer dan groente kweken.

b8dc414ffaef695f098ee6b97c5d2b97.jpg

e367ab44b71ae7e1cdb6e90d86d1bad3.jpg

• Like 7
Geplaatst:
Op 29-3-2022 om 20:40, Arja zei:

Denk je dat mest duurder wordt? We hebben een enorm overschot. Dacht ik. Of denk ik nu te simpel? 

Dat tekort gaat over kunstmest. Komt bij mij persoonlijk niet op de tuin. Maar volgens mij is er inderdaad meer dan genoeg mest in nederland aangezien we ook erg veel vlees kweken voor de export. 

• 3 weeks later...
Geplaatst: (aangepast)

Je hoeft het ook niet altijd zelf op te starten zeker in de koudere maanden, zelf heb ik altijd sla en kruiden etc staan, maar koop ze soms ook aan in de supermarkt  wanneer er niks meer is in de tuin,  je kan vrij lang oogsten van die plantjes (inclusief sla) als je ze een beetje onderhoudt en vooral vaak niet de instructies volgt 😄

Veel te duur/langzaam om zelf op te kweken in de winter, maar redelijk gemakkelijk om na aankoop meerdere malen te oogsten en lang te houden, en ze nadien eventueel verder te laten groeien in de tuin.

https://www.vrt.be/vrtnu/a-z/factcheckers/3/factcheckers-s3a7/ deze link verwijst naar een reportage (vanaf 8:55, ik weet wel niet of je vanuit Nederland toegang hebt tot vrt) waarbij ze de instructies op de verpakking voor plantjes basilicum hebben gevolgd voor al de verschillende grootwarenhuizen o.a. Albert Heyn, Aldi etc.  Het ging van in koelkast zetten, geen water geven, folie niet verwijderen etc. en tips om het wel op een goede manier te doen + resultaten na 14 dagen

Of iets lonend is om zelf te doen heeft ook vaak te maken met de periode van het jaar.

aangepast door redzebra
  • Like 2
Geplaatst: (aangepast)

Ik vind een simpele komkommer erg duur met 95 cent. 

Die waren op z'n duurst 75 cent en in de zomer 50.

Ik heb 5 komkommerplntjes staan, de Sonja, en nog een andere. Dus zodra de eerste komkommers uitkomen kan ik veel mensen blij maken met een komkommer.

aangepast door Plotiemoos
Geplaatst:

Ik denk ook dat komkommers en veel andere groenten/vruchten veel goedkoper worden in 'hun' seizoen omdat ze dan van dicht bij kunnen komen.
Dus misschien is een komkommer in de winter wel 1 euro maar daar heb je zelf niet zo veel aan als je ze dan niet kunt laten groeien.

Geplaatst:

1 euro? Hier in France betaal ik gemakkelijk 1,99 buiten het seizoen. Groenten zijn sowieso erg duur hier in deze uithoek behalve venkel gek genoeg dat blijft meestal het zal zat..en wortels. Appels haal ik ook liever uit eigen boom die zijn nooit onder de 3 zoveel per kilo.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Vandaag bij de supermarkt een bakje aalbessen gezien voor 3,98!!!
Hier hebben wij van 1 plant in een pot ( 3x meer dan de hoeveelheid in de winkel) al 4 dagen van gegeten... 

Geplaatst:

Kun je nagaan als er straks struiken in de volle grond staan..
Jullie hebben er vast heel veel meer.

Toch straks maar een 2e vriezer aanschaffen 😃

aalbes1.jpg

• Like 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...