Jump to content

Textuur aardpeer

LisaBella

Recommended Posts

Ik heb wat aardperen voor het eerst kunnen proeven, en dat is nogal een aparte ervaring. Ik heb ze tot nu toe rauw en gebakken gehad.

Rauw: wel lekker, knapperig, zoetig, een beetje zoals een rauwe aardappel smaakt maar dan droger en harder. 

Gebakken: 🤮 wat een verschrikkelijke textuur. Slijmerig van buiten, knapperig van binnen. Een beetje zoals half rauwe ui, of half verrotte appel. De smaak is prima, daar niet van, maar ik kan door die textuur geen hap door m'n keel krijgen. 

Gekookt/gestoomd/etc??? Graag hoor ik jullie bevindingen over hoe je aardpeer nog meer klaar kan maken, en hoe de textuur dan uiteindelijk wordt. Zou jammer zijn als ik op goed geluk nog een portie klaarmaak en het weer niet op kan eten. 

Oh jawel, ik heb ze in de voortuin en in de achtertuin. Al wil ik die plek wel deels voor andere planten benutten. Dus dat wordt uitgraven. Mooi klusje voor komend weekend. 

Ik maak er altijd soep van, zooooo lekker! De stukken aardpeer in de soep pureer ik met de staafmixer. 

• Like 2

• 2 years later...

Ik had vorig jaar een aardpeerplantje in pot gekregen en in de grond gezet. Op een gegeven moment waren er 2 stelen zo'n 2 meter lang en toen zijn ze door de wind helaas geknakt en heb ik de stelen afgehakt met de schoffel,en de knol laten zitten. Het schijnt nogal te woekeren dus ik ga er vanuit dat ze in het voorjaar weer opnieuw uitlopen.

En eigenlijk had ik ze alleen voor decoratie, en zo lekker lijken de knolletjes me niet, het is niet voor niks een "vergeten groente" denk ik dan ook 😇. Ik zie me nog niet zo snel knabbelen aan een rauwe aardpeer , Gebakken aardappelen vind ik heerlijk maar van gekookte aardappels word ik niet echt vrolijk. Laat staan van gekookte aardperen. Ik ben eenmoeilijke eter, zo´n boer die niet alleen niet eet wat ie niet kent, maar veel dingen die die wel kent ook al niet eet.

Maar ik  wil toch wat gezonder gaan leven, en wat gevarieerder eten. En aardpeer schijnt voor diabetici heel erg veel beter te zijn dan aardappelen.

Dus aardperen pureren en er een soepje van maken lijkt me goed idee, Ik ga het dit jaar gewoon eens proberen , en niks geen zaakje honig, maar het dan op smaak maken met kruidjes,vlees, gehaktballen of wat dan ook.

• Like 1

Ze zijn best lekker, ik deed ze wel eens door de stamppot, dus een deel van de aardappelen vervangen door aardpeer. Tegenwoordig eet ik ze niet meer, ik krijg er buikpijn van. Daar hebben meer mensen last van, dus even uitproberen. Ik heb ze nu alleen voor het mooi staan. En wat betreft het omwaaien/knakken: als je een zootje aardperen bij elkaar hebt staan, waaien ze niet zo gauw kapot. 

• Like 2

Ik heb ze ook al een paar jaar niet meer. Mijn vierkante meter waaide altijd ergens in de zomer om tijdens een storm. En altijd liggen ze dan in de tuin van de buren. Dus ik heb ze gerooid.

Ik vind ze trouwens wel lekker in stamppotten enzo en krijg er ook geen buikpijn van, maar produceer wel wat meer lucht. 

Ik heb ze nog steeds, maar niet meer in de volle grond. De muizen vinden die namelijk ook lekker, dus dat schiet dan niet op. Ik ben dol op aardpeersoep, zo romig en zacht!

Buikpijn krijg ik niet, maar wat meer lucht geeft het wel. Maar dat is bij mij alleen bij de eerste keer eten in het jaar. 

Lekker is natuurlijk persoonlijk. Ik heb jaren geleden een recept van de buren gekregen en doe nu wat op gevoel en wat ik in huis heb.

Recept van de buren:

8 tot 10  aardpeerknollen

1 eetlepel citroensap (tegen de verkleuring, gebruik ik nooit)

1 ui

75 gram boter

400ml melk

400ml Groentefond 

200 ml Slagroom (gebruik ik ook nooit, is ook zonder dat romig)

Zout, peper, Muskaatnoot naar smaak

Majoraanbladeren

30 gram gemalen hazelnoot

Aardpeer schillen en in blokjes snijden. Ui ook kleinsnijden en samen met de aardpeer in de boter fruiten.

Melk en Gemüsefond (Groentefond) toevoegen en naar smaak kruiden met Zout, peper en Muskaatnoot. 

Alles koken totdat de aardpeerblokjes zacht zijn. Dan alles pureren en eventueel door een zeef gieten en weer aan de kook brengen. Slagroom toevoegen en dan opdienen met een blaadje Majoraan en wat gemalen hazelnoot.

In Duitsland wordt er Zuurdesembrood bij gegeten, dat doen wij ook al niet.

• Like 5