Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Verkoop witschimmel-kaas

Jorieke123

Recommended Posts

Van de week maak ik een flinke witschimmelkaas, die ik daarna in punten verdeel en laat schimmelen en rijpen. Ik wil niet opscheppen ofzo, maar sinds we een nieuwe (koelere...) kelder hebben ben ik er nog beter in :cool:

Ik gebruik een recept voor brie, het is dus een milde soort. 

Ik moet even wegen hoeveel zo'n punt weegt straks. Maar ga er maar van uit dat het rond de 200 gram zal zijn. Vergelijkbaar met een gemiddelde punt brie uit de super.

Hij zal op/na 23 april goed rijp moeten zijn, dus je kunt er meteen aan beginnen, maar hij kan ook echt nog even in de koelkast liggen. 

Gemaakt van gepasteuriseerde melk.

Ik vraag 2 euro voor zo'n punt, alleen al voor de melk die ik koop bij de buurman. En daar dan wat bovenop om weer een een flesje stremsel, pakje kaasferment, of dat soort zaken te kopen. Ik verdien er dus niets aan. 

Het is wel handig om te reserveren, ik maak liever niets teveel want dan zit ik straks met een boel kaas. Omdat deze MTFD een stuk minder druk zal zijn, maak ik misschien niet 1 hele grote maar liever een aantal kleinere. De vorm is dan iets anders maar dat maakt verder weinig uit :) 

• Like 2

Ik heb erg mijn best gedaan er een dikke brie van te maken. Deze kaasvorm is niet al te hoog en het zakt altijd nog een eind in dus daar had ik al rekening mee gehouden en er na een tijdje nog wat wrongel bovenop gedaan. En dat heeft gewerkt, het zijn mooie dikke punten! Er zijn er nog wat te koop. 

IMG_2522.jpg

• Like 4

• 2 weeks later...
  • 4 months later...
  • 2 weeks later...

Ik ga er morgen mee aan de slag! Ik maak gewoon weer zo'n hele grote waar ik dus aardig wat punten van kan snijden. Hopelijk zijn er nog wat mensen met interesse die het nog niet gemeld hebben ;) 

Deze kaasjes zullen in de week na de mtfd rijp worden, en ook die week daarna nog heerlijk zijn. Je bewaart ze gewoon in de koelkast. 

• Like 1

• 2 weeks later...

De kaasjes voelen al wat zachter, ik denk dat je em wel aan kunt snijden als je van de wat stevige brie bent. Laat je ze langer liggen dan worden ze zachter en lopen ze op een gegeven moment bijna zelf weg ;) 

We hebben zelf die ronde daar bovenin de hoek van de foto al aangesneden maar die is wat dunner dus die rijpt anders.