Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Zwarte randen aan nieuwe bladeren.

Nieuw

Recommended Posts

Website reageert heel traag (tijden inloggen en topic openen) waardoor inloggen en topic openen niet lukt.

Na paar keer proberen heb ik nu geen tijd om weer lange teksten te plaatsen.

Het is nu te laat om foto van te maken en ik was ook laat vrij, zonder foto`s is moeilijk om te oordelen maar als nog wilde ik het begin maken.

De plant is abrikozen, zit in de pot en gezond ziet die er uit dus geen beestjes of verkleuringen, verder groeit het rustig met nieuwe bladeren (verder zijn er geen oude bladeren).

Sinds paar dagen geleden zag ik zwarte puntje aan de rand van de blad en vandaag kreeg tweede blad het zelfde probleem, nu ben ik bang dat de zwarte stuk steeds verder loopt naar binnen. Afgelopen dag was lekker zonnig dus had ik in de zon geplaatst, daarna zag ik zwarte puntje op de rand dus gelijk van de zon weggehaald en vandaag in het schaduw kreeg tweede blad het zelfde probleem. Heb het opgezocht maar kon niks vinden buiten verkleuringen, er zit ook geen beestjes of wat dan ook aan de onderkant of bovenkant.

Zwarte rand aan de punt moet vast wel algemene probleem zijn denk ik.

Adviezen zijn welkom! 

Vooralsnog lijkt het me niets om je zorgen om te maken. Zwarte bladranden op dit jonge blad is dikwijls veroorzaakt door de wind die de blaadjes met windscheuten beschadigen. Kijk het nog even aan, als de aantasting verder vordert dan opnieuw analyseren. Wortelverbranding heb ik vorig jaar gehad bij mijn jonge peren, die lieten daardoor het blad ook zwart kleuren en vallen. Daar heb je vooral met planten in pot risico op omdat de wortels tegen de zijkant van de pot aangroeien en de pot natuurlijk erg op kan warmen. Tegelijkertijd denk ik dat het daar nog echt te koel voor is.

Zulke zwarte puntjes op jong blad, krijg je bij vorst of contactschade. (Blad wat met de wind b.v. constant tegen de steunstok of muur wrijft of andere takken, kan het er ook zo uit gaan zien.)

Het ziet er niet mooi uit, maar de plant overleefd dit wel, en maakt nog veel meer nieuw blad aan van de zomer.

Het groeit heel traag en de schade gaat sneller dan groeien. Er staat niks in de weg dat de bladeren tegen aanstoot maar als alle bladeren van af vallen en weer nieuwe aangroeien in plaats van uitdrogen dan maak ik mij geen zorgen om.

Ik had niet door dat het om een stekje ging. 
Heb je de stek binnen of buiten staan?

Staat deze in water, of in potgrond/substraat?

Bladeren die de plant zelf laat vallen, daarvan heeft de plant besloten dat dat blad niet meer nodig was. Een van de redenen kan zijn dat deze wat bladeren laat vallen omdat het wortelgestel/stekwond niet voldoende water op kan nemen om alle bladeren van vocht te voorzien. Kan dus wel geweest zijn dat de keer dat deze in de zon hebt gestaan, dat deze niet genoeg water opnam, en dus de puntjes van het blad afsteven.

Inderdaad. Dat had de topicstarter wel direct mogen vermelden, dat is echt essentiele informatie. Bij "plant" ga ik toch uit van een volledige plant met wortels.

Stekken van abrikozen is trouwens niet gebruikelijk, betwijfel of dit wel zo gemakkelijk gaat.

Ze worden meestal op een onderstam gezet door enten of chipbudden.

Edited by Mai Pensato
Aanvullende info
  • Like 1

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

• 2 weeks later...