Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Tricolore Sla.

Karietje

Recommended Posts

Ken je ze? 

Ken je ze ? die tricolore sla planten  kroppen met kluit uit de supermarkt?

Ik koop  of kocht ze winter's vaak omdat ik ze zo lekker vind. 
meestal eikenbladsla & krulsla.. 

nu wou ik ze zelf zaaien maar het lijkt niet te lukken.. 
Iemand tips?

Levensmotto Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd. 😀

@Patrijs ja wist ik, ik leg er maar een heel dun laagje op of soms zelfs alleen zand,  maar het wordne gene 'kropjes' zoals je ze koopt, dan komt de ene niet op , de andere niet, ook niet met 'nieuwe zaden' .. 

ik probeer dus dit jaar uit te zoeken wat ik mis doe voor ik een nieuwe poging doe :D

& ik kan wel degelijk sla zaaien, want mijn wonder der 4 jaargetijden staat fantastisch mooi :-)

https://vilt.be/nl/nieuws/agrotopia-krijgt-koninklijk-bezoek

Volgens deze link enkel goed te kweken met hydrocultuur .  Vermoed dat bij vollegrond de planten te ver uit elkaar moeten staan om zijn voedingstoffen te vinden in de grond waardoor de plantjes meer gaan openliggen dan op kleinere afstanden op hydrocultuur . Waar de benodigde voedingstoffen in het water worden gedaan ?

• Like 1

• 3 months later...
Op 31-3-2022 om 19:41, Karietje zei:

ik probeer dus dit jaar uit te zoeken wat ik mis doe voor ik een nieuwe poging doe :D

En al een nieuwe poging gedaan ? 

Ik heb woensdag als test een 30 potjes van een 8cm telkens 4 zaadjes proberen in te zaaien 2 rode en 2 groene krulsla . Is wel een redelijk gepruts om zaadje per zaadje te zaaien en aan te zien toch hier en daar een zaadje te veel . 

Potjes staan op een kweektafel waar ik een 5tal cm kan laten op staan en dan af laten in ton en als het nodig is water terug van vat naar de kweekbak pompen . Dus krijgen langs onder water . Ja 5 cm potje is natuurlijk veel te klein . Moeten uiteindelijk een 14 cm potten worden worden ,als potje doorgroei en plantjes dicht gegroeid is en plaats is op kweektafel . Maar volgens mij zien plantjes er minder van af (minder wortel beschadiging ) dan ze volledig los te maken uit de grond en nieuwe pot te geven gewoon plantjes uit pot en volledige kluit in grotere pot . Wel ook 2 potje van elke kleur 1 meerdere zaden in gezaaid voor eventueel ontbrekende planten bij te planten in potjes of anders gewoon zo uit te planten .

Ander jaren eet ik meerdere keren per week sla in de zomer . Maar omdat ik iets wil doen aan mijn lijn  begonnen met een koolhydraat beperkend dieet . Daardoor eet ik nu gemiddeld dagelijks wel bladgroenten  . Al is de kweektafel zeker een 3m² is deze zeker niet te groot ,zelf  te klein om onmiddellijk in potten te zetten waar ze tot oogst in kunnen blijven staan en dus wat extra werk. En groot aantal potjes gezaaid . 

https://corporate.lidl.nl/duurzaamheid/ketensamenwerkingen/oorsprong/tricolore-sla 

In bovenstaande filmpje spreken ze van 6tal weken van zaad tot oogst . Dit moet ook wel lukken iets kleiner beginnen oogsten eventueel van de plantjes door bladeren te plukken want op dit moment zit ik door oogstbare sla ook mede door tijdsgebrek vorige weken . Ja voor de duidelijkheid kweektafel sta in de serre.

• Like 1

• 3 weeks later...

@Waaslander ik heb ovr jou reactie gelezen, 

ik heb geen nieuwe poging gedaan maar in het algemeen wil mijn sla dit jaar niet lukken 😢 geen idee wat en waarom maar zowel buiten als in de serre schiet hij direct de hoogte in.