Ga naar inhoud

Tips gevraagd wintergroene afscheiding / klimmers

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik wil een stukje wintergroene niet te brede afscheiding halverwege de tuin. Ik zit te denken aan betongaas met een wintergroene klimmer. Bij voorkeur eetbaar en anders met mooie of geurende bloemen. Ik kom uit op toscaanse jasmijn, dat is een groenblijvende en geurende giftige klimmer. Heeft iemand betere tips? Een smal te snoeien eetbare hoge groenblijvende haagplant kan ook. Maar ik heb geen idee wat. 

Geplaatst:

Stautonia Hexaphylla , kan aardig wat schaduw hebben, geeft vruchten in november en is wintergroen (tenzij extreme koude wellicht), wordt wel hoog dus snoeien. 

Geplaatst:

Bijna alle wintergroene (klim)planten die ik ken vormen niet echt een wat dichtere haag, Kibas. Meestal is het beeld dat ze wel her en der wat groene blaadjes hebben....maar er toch zielig en vrij kaal uit zien.

De twee echte uitzonderingen die me zo invallen zijn de overbekende klimop en ....geen klimmer, wel eetbare vruchten en snoeibaar in alle vormen en ook als lei-struik prima in te zetten.....de Eleagnus Ebbingei. Ik moet er wel bijzeggen dat als het om de vruchten gaat er geschiktere olijfwilg soorten zijn (E. multiflora en E. Umbellata....zeker vruchtrassen van die soorten...maar die zijn weer niet echt wintergroen. 

De E. Ebbingei koop je in een tuincentrum

De E. multiflora of E. umbellata koop je eerder in een goed gesorteerde fruitboom-kwekerij of kwekerij voor voedselpark-spullen. 

https://www.haagplanten.net/haagplanten-blog/deze-haagplanten-hebben-eetbare-bessen.html#:~:text=Na de bloei verschijnen er,verwerkt in jams of sauzen.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:
3 minuten geleden, Goldfish zei:

Stautonia Hexaphylla ,

Ja....maar. Heeft de groeikracht van een wingerd en vraagt een zeer grote ruimte aan een zuid- of westmuur om zich te kunnen ontwikkelen. Bovendien twijfelachtig of die in het Noordoosten van Nederland winterhard zal zijn. Vruchten zijn inderdaad heel lekker, maar vol zaden tussen de zoete blup door die je opeet.

(Hoe denk je dat ik aan mijn planten kom...? Een paar vruchten geproefd in de Kruisbessenproeftuin een jaar of 5 geleden en de zaden niet uitgespuwd, maar gezaaid. Nu heb ik een prachtige plant in pot die ik liever niet weg doe, maar die zit te springen om op een geschikte plaats te kunnen uitgroeien...en die ruimte van minstens 15 m2 en een meter of 4 hoogte heb ik nergens.... 🥳🤔)

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Toscaanse jasmijn groeit niet heel snel en moet ook beschermd staan in de winter. Is feitelijk ongeschikt.

Er zijn al veel topics geweest met deze vraag. Ik heb er zelf eentje gestart, al hoefde het niet wintergroen van mij. Gebruik de zoekfunctie.

Wat je zoekt, bestaat niet (volgens mij). 

Geplaatst: (aangepast)

Stautonia hexaphylla is ook nog eens tweehuizig, dus manlijke èn vrouwelijke plant nodig voor vruchten. 

Of in elk geval een vrouwelijke plant, deze zou ook vruchten kunnen vormen zonder man.

aangepast door tielse flipje
Aanvulling
Geplaatst:

Toscaanse jasmijn staat onbeschermd in onze schooltuin en dat al 3 jaar. Doet het prima, zeker als je je bedenkt dat ze alleen maar regenwater krijgen als het regent. In de zomervakantie loop ik er misschien 2 x langs met een tuinslang, maar veel vaker ook niet.

Geplaatst:

Bij mij groeit hij na jaren pas wat omhoog nu hij tegen een zuidschutting staat, en maar één sliert, in de luwte van de schuttingpaal. Voorheen altijd vorstschade.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...