Jump to content

Duur oogstperiode slabonen

FAMjonkers

Recommended Posts

Stefan,

Bij stokbonen is de oogstperiode gespreid over de gehele zomer. Naast dat ze steeds hoger zullen groeien bevordert regelmatig oogsten (2-3x per week) de aanmaak van nieuwe bloemen en peulen(bonen). De oogstperiode gaat bij stokbonen dus langer door dan bij stamboontjes. Je zaait de bonen dus niet in etappes maar allemaal in een keer. Bij stamboontjes (de struikjes) doe je dat wel, maar stokbonen geven veel meer oogst. Ik zaai zelf rond einde mei/begin juni 4/5 zaden per staak (alle staken zaai ik in een keer). Gespreid zaaien is dus naar mijn mening niet nodig, en ook onhandig, bij stok-bonen.

Is hiermee je vraag beantwoord? (en is het duidelijk? - vraag maar raak hoor )

Oke dat is dan duidelijk!

-En om ongeveer voor 1x eten(ongeveer 500gram) te plukken hoeveel stokken zou ik dan ongeveer neer moeten zetten?

En als ik wat bonen voor de zaden wil laten hangen,is dan het beste om gelijk een aantal aan 1 plant te laten hangen, of kan dat beter later in de zomer?

Stefan

• 2 years later...

ik heb dat afgelopen jaar wel gedaan. Één rij stambonen, die ik eigenlijk te vroeg gezaaid had, deed het minder goed dan de rijen, die ik later gezaaid had. Nog wel eerst bonen van geoogst en daarna de planten gerooid en opnieuw gezaaid. Ik heb daar nog wel weer bonen van geoogst. Ik denk dat het gescheeld heeft dat het lang warm weer is gebleven afgelopen jaar.

Met vriendelijke groet,

Wim.