nicholas Geplaatst: 4 november 2015 Geplaatst: 4 november 2015 klein vraagje,ik zou dit ook eens willen proberen maar weet niet hoe ik het verschil moet zien tussen een vrouwelijke en een mannelijke plant weet iemand mij hier raad mee? Quote
AshaiRey Geplaatst: 4 november 2015 Geplaatst: 4 november 2015 Ja hoor. Gewoon zaaien en dan een paar jaar wachten op de bloei. Dan kan je pas zien wat je heb. Quote Groetjes,Bram
nicholas Geplaatst: 4 november 2015 Geplaatst: 4 november 2015 ja maar hoe zie ik dan het verschil Quote
loes Geplaatst: 4 november 2015 Geplaatst: 4 november 2015 hoe is het inmiddels met de planten die in 2012 zijn gezaaid? ik ben van plan om in januari/februari aan de slag te gaan met zaden van de Actinidia polygama. een ander soort kiwi dan tot nu toe is gezaaid in dit topic.volgens de omschrijving moeten de zaden eerst 4-8 weken in de koelkast en daarna zaaien bij kamertemperatuur. Quote
AshaiRey Geplaatst: 4 november 2015 Geplaatst: 4 november 2015 Even googlen toch http://www.actinidia.nl/Default.asp?cid=7093&hid=2126 Quote Groetjes,Bram
loes Geplaatst: 4 november 2015 Geplaatst: 4 november 2015 ja maar hoe zie ik dan het verschil simpel gezegd heeft de mannelijke bloem stuifmeel, de vrouwelijke bloem een stamper.Foto's zeggen meer:http://fruitabc.blogspot.nl/2012/05/mannelijke-en-vrouwelijke-kiwibloemen.htmlhttp://www.actinidia.nl/Default.asp?cid=7093&hid=2126http://www.fruitlent.nl/kiwi.html Quote
nicholas Geplaatst: 6 november 2015 Geplaatst: 6 november 2015 Weet iemand hoelang het duurt voor je een iets grotere plant hebt Quote
AshaiRey Geplaatst: 6 november 2015 Geplaatst: 6 november 2015 Ik heb gele kiwi dit voorjaar gezaaid en die staan nu 40 cm hoog en nog in pot. Quote Groetjes,Bram
weknow Geplaatst: 6 november 2015 Geplaatst: 6 november 2015 Weet iemand hoelang het duurt voor je een iets grotere plant hebt 4 a 5 jaar voor ze echt heel groot worden. 5 a 7 jaar voor de bloei. Temeer omdat je ze ook nog moet snoeien om een bruikbare en vruchtbare plantvorm te creëren in plaats van een oerwoud. (Enten kan dit vervroegen, dan gebruik je je zaailing bijv. als onderstam)En dan zul je ook nog zeker een mannetje nodig hebben voor de vruchten....wat man of vrouw is weet je helaas ook pas na die tijd. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
doro68 Geplaatst: 18 maart 2016 Geplaatst: 18 maart 2016 Hier heb ik zaadjes van mini-kiwi gezaaid en er komt nog niet echt wat op, las nu wel, dat ze in licht beter ontkiemen, dus heb ze nu open gelegd (had er ook een heel stel tussen nat keukenpapier liggen, dus die liggen nu op de aarde in een kasje. Maar na het lezen van de 9 pagina's ben ik wel benieuwd naar de Kiwi planten van 2012... Quote
prettig gestoord Geplaatst: 18 maart 2016 Geplaatst: 18 maart 2016 Ik was een van de mensen die in 2012 zaden uit een zespri gold heeft gezaaid. Ik heb mog geen bloei gehad, maar de planten hebben zich prima ontwikkeld. Her en der op het perceel staan er nu nog een stuk of 6 waarvan de twee bij de kippenren, dicht bij huis, prachtig in de knoppen zitten. Ze kunnen hier hun gang gaan dus voor mij maakt het niet heel erg veel uit of ik er vrucht van krijg. Ik heb ze wel fors gesnoeid om er wat meer vorm in te krijgen. Ze staan om een groene afscheiding te vormen . Mochten ze het spontaan dit jaar in hun kop halen te gaan bloeien zal ik zeker foto's plaatsen. Quote Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!
Jorieke123 Geplaatst: 27 maart 2017 Geplaatst: 27 maart 2017 Ik heb mijn kiwi verpot, hij loopt alweer mooi uit. Ik heb hem niet zelf gezaaid, hij kwam op in een varkensveld waar we vaak fruit voerden. Ik weet dus niet welke soort kiwi er is gezaaid Hij komt nog in de vollegrond, maar ik weet nog even niet waar en hoe. (qua klimmogelijkheid) Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
weknow Geplaatst: 27 maart 2017 Geplaatst: 27 maart 2017 Hier heb ik zaadjes van mini-kiwi gezaaid en er komt nog niet echt wat op, las nu wel, dat ze in licht beter ontkiemen, dus heb ze nu open gelegd (had er ook een heel stel tussen nat keukenpapier liggen, dus die liggen nu op de aarde in een kasje. Minikiwi = kiwibes...daar zijn aparte topics over.....is toch want andere plant. Zoek maar eens met "kiwibes" rechts boven. Ik denk makkelijker en meer succesvol in Nederland.Minikiwi heeft in ieder geval een koude-stratificatie van 2 a 3 maanden nodig om te kunnen kiemen. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
permanatuurtuin Geplaatst: 28 maart 2017 Geplaatst: 28 maart 2017 Bijzonder dat je een zaailing zomaar ergens op gekregen hebt. Ik zou er maar heel zuinig op zijn, want dit kan een bijzondere kiemling zijn. Het is al uniek dat hij in ons klimaat buiten wilde kiemen en dat hij al zo groot is. Ik ben benieuwd of het een vrouwtje, mannetje of hermafrodiet is. Quote
prettig gestoord Geplaatst: 3 april 2017 Geplaatst: 3 april 2017 Nou, ik heb nu een 60 mini yellow zespri stekjes! Bijna alle zaadjes zijn daadwerkelijk opgekomen en staan nu een 1.5cm hoog! Ik ben benieuwd hoe ze verder gaan ontwikkelen de komende maanden. Hopelijk ga ik de luxe hebben dat ik een stuk of 10/15 sterke planten kan overhouden. Blijf het jammer vinden dat je pas kan zien of het een mannelijke of vrouwelijke plant is als ze tot bloei komen Zouden de knappe koppen wat op moeten bedenken gnagnagna Dit was mijn bericht in juni 2012, vandaag tot mijn grote vreugde gezien dat twee van hier aangeplante kiwi's vol in de knop staan! Nu maar hopen dat het vrouwelijke planten zijn Het kan dus daadwerkelijk, van eigenwijs experiment naar hopelijk ook vrucht! Quote Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!
permanatuurtuin Geplaatst: 3 april 2017 Geplaatst: 3 april 2017 Dat is ook bijzonder en je hebt er lang op moeten wachten. Ik hoop dat het een nieuw goed ras wordt. Komt hij de winter gemakkelijk door of heeft hij een speciale behandeling nodig? Quote
prettig gestoord Geplaatst: 3 april 2017 Geplaatst: 3 april 2017 @permacultuurIn mijn huis en tuin geldt survival of the fittest. Als ik er van alles en nog wat voor moet doen gaat het niet goedkomen. Ik vergeet het namelijk gewoon Nu maar hopen dat het vrouwelijke planten zijn Quote Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!
prettig gestoord Geplaatst: 31 mei 2017 Geplaatst: 31 mei 2017 Mijn gezaaide kiwi golds hebben gebloeid. Minimaal na de ernstige vorstschade maar toch.Wat ik wel heb kunnen zien is dat de beide bloeiende mannelijke bloemen hadden helaas. Er staan nog twee zaailingen op het perceel die het redelijk lijken te doen ondanks de vorstschade, maar eens kijken wat die de komende jaren gaan doen. Opvallend was wel dat de bloei maar een dag of twee duurde voordat ze afvielen. Misschien door de vorst of juist gebruikelijk bij deze soort? Quote Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!
AshaiRey Geplaatst: 1 juni 2017 Geplaatst: 1 juni 2017 vandaag tot mijn grote vreugde gezien dat twee van hier aangeplante kiwi's vol in de knop staan! Nu maar hopen dat het vrouwelijke planten zijn Het kan dus daadwerkelijk, van eigenwijs experiment naar hopelijk ook vrucht! En, en, en, wat is het geworden en jong of een meisje? edit: Oh, ik zie het al.. Mannelijk, Quote Groetjes,Bram
angela († maart 2025) Geplaatst: 27 januari 2019 Geplaatst: 27 januari 2019 Ik heb een gezaaide kiwi plant gekregen.Hij is al enkele jaren oud.Ik zit alleen te twijfelen wat ik ermee zal doen?Ik weet niet of hij mannelijk of vrouwelijk is.Ik heb ook nog een gekochte staan die is nog jong en ook kiwibes en een manlijke bestuiver.Maar die dingen laten zo lang op zich wachten Quote
tambri Geplaatst: 25 april 2019 Geplaatst: 25 april 2019 Van een gekocht exemplaar hebben wij nu pak m beet 8 jaar bloemen gekregen. De eerste vijf jaar stond de plant dan wel in een redelijk grote pot op een balkon en is eigenlijk op watergebrek na verwaarloosd. Na drie jaar in een tuin te hebben gestaan kwam deze vol in bloei maar geen vruchten. Misschien een vrouwtje of misschien een mannetje geen idee en we lieten het lekker groeien. Na acht jaar flink gesnoeid en het volgende voorjaar weer heel veel bloemen en heel veel trossen kiwi’s. We hebben het idee dat het een beetje muf ruikt onder de bladerdek en vliegen aantrekt dus wilde de plant verkopen maar nu we een volkstuin hebben is de plant weer een keer verhuist en hopen er weer vruchten aan te krijgen. Quote Volkstuin Vereniging Maasland
SuusdeSteur Geplaatst: 12 april 2022 Geplaatst: 12 april 2022 Hi! Ik vraag me af hoe je een mannelijke kiwi van een vrouwelijke kunt onderscheiden!? Wie beantwoord deze 'brandende vraag'? Quote
acpronk Geplaatst: 12 april 2022 Geplaatst: 12 april 2022 Dat kan je pas zien als deze na vele jaren eindelijk bloeit. Eerder helaas niet. Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
redzebra Geplaatst: 12 april 2022 Geplaatst: 12 april 2022 (aangepast) Dat moet normaal op de beschrijving staan als je de plant koopt, tenzij je ze natuurlijk zelf gezaaid hebt, maar dan nog, ik heb 18 jaar geleden als een eenhuizige aangekocht, staat al ettelijke jaren vol bloei, helaas alleen mannelijk. Later gelezen dat er dus wel eens gesjoemeld wordt bij deze, misschien is dat tegenwoordig beter. 12 april 2022 aangepast door redzebra correctie Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.