Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Kiwi zaaien


Missmass

Aanbevolen berichten

Als je kiwizaadjes laat opkomen, krijg je dan wel goede kiwi's? Of is dat niet zoals bij kersen of enig ander fruit dat het altijd een vraagteken is wat de kwaliteit wordt?

De kans dat je bij een kiwi ooit fruit eraan gaat zien is klein. De kans dat het zespri gold is, is nog kleiner. Maar het is natuurlijk gewoon leuk om een plantje uit zaad op te kweken!

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

Link naar reactie
Delen op andere sites

Onze overbuur heeft er zo eentje tegen zijn voorgevel geleid, op het zuiden. Draagt sinds een jaar of drie bloemen en kiwi's, toen hij nog kleiner was niet. Maar het moet al een heel mooie en warme zomer zijn om die kiwi's een beetje te laten afrijpen. Ze zijn ook vrij klein (helft van een doorsnee kiwi in de winkel).

Hij zegt dat het een plant is die veel voeding wil en kapt er elke lente een lading koemestkorrels bij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn kraamverzorgster had het jaren geleden op dezelfde manier gedaan als ik, en dan hebben we het over een ruim 15 jaar terug en die heeft enorme hoeveelheden gele kiwi's. Ze had zaden destijds uit NZ meegenomen waar al veel langer de gele versie verkrijgbaar was. Ik heb dus goede hoop dat ik OOIT iets kan oogsten..

Heb de grootste 15 plantjes nu verspeend en heb gelezen elke 3 weken licht bemesten tot aan October dus ga gewoon mijn best doen

 

Zag trouwens op Ebay ook een roze variant..zucht..

Heb nu rood/paars, gewone groene en een kiwibes ach what's a few more!

Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb gewoon een gele kiwi gekocht, daar de zaadjes uit gehaald, deze een dag of 5 gedroogd en in gewone potgrond gestrooid. Na een week of 3 kwamen ze op. Ik schat nu ongeveer een 50/60 kleine plantjes van 3/4 cm hoog met 4 tot 6 harige blaadjes rijker te zijn! Ik heb de grootste plantjes verspeend en ze groeien tot nu toe prima.

 

Ik zal komende week een paar foto's plaatsen zodat het wat meer "tastbaar" word

Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh oke, hou ze eerst even in de zon op de vensterbank. het is een schuin raam op te zon en daar word het al snel lekker warm

 

Maar nu lees ik op internet dat je de zaden/vrucht eerst een paar weken een koude behandeling moet geven. De een zegt in de vriezer en volgens de andere moeten ze in de koelkast. maar het lijkt me niet dat het in nieuw zeeland -18 word dus in de vriezer is denk wel een beetje te koud

Ik laat het bakje gewoon maar op een warm plekje staan, en als er over een maand nog niks te zien is gaat het een paar weken de koelkast in

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de zaden in de vensterbank gedroogd, tegen de tijd dat die dingen in NL zijn aangekomen hebben ze echt al enige tijd in een koelcel gelegen om bederf tegen te gaan, lijkt mij afdoende!

Ik had de mijne in een klein hobby kasje van de Action gezaaid in gewone potgrond en ik kan me niet voorstellen dat er ook maar 1 zaadje is die NIET is opgekomen.. Het zijn er echt belachelijk veel nu dus ga kijken welke 15/20 het het beste doen en de rest ehh hmm denk ik dat ze op de composthoop verdwijnen, tenzij er iemand in de omgeving Enschede nog mini gele kiwi plantjes wil?

Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een korte koudeperiode is vlgns mij al voldoende, eigenlijk hebben ze dit al achter de rug want het moment vanaf pluk tot hier in de winkels hebben ze heel wat uurtjes in een koeling gelegen bij zo'n 1 C

 

Heel ondiep zaaien, met een verstuiver bepuiten, indien ze opkomen zijn de zaailingen bijzonder gevoelig voor direkt zonlicht!!!

Jonge plantjes verspenen en op een lichte plek zetten, uit de zon want ze verbranden erg snel. Kunnen ook niet tegen natte voeten ! Pas op met kunstmest, geeft ook snel verbranding.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel ondiep zaaien, met een verstuiver bepuiten, indien ze opkomen zijn de zaailingen bijzonder gevoelig voor direkt zonlicht!!!

Jonge plantjes verspenen en op een lichte plek zetten, uit de zon want ze verbranden erg snel. Kunnen ook niet tegen natte voeten ! Pas op met kunstmest, geeft ook snel verbranding.

 

Ze staan bij mij al die tijd al in de vensterbank tot 13.00 in de zon, en hebben ook mest gehad, opgeloste korrels van de action speciaal voor de moestuin. Gaat echt prima, ik giet enkel in de hoeken zodat de onderkant nat word en er een wat snellere wortelgroei is. (althans dat lijkt zo..)

De verspeende kiwi's staan in 11cm dm potjes. Gewoon niet op de bladeren gieten is het devies op de verschillende sites, verder valt het allemaal wel mee so far. Ik ga als de planten groter zijn ze wel proberen te enten op bestaande kiwi's, heb er meer dan genoeg dus wie niet waagt wie niet wint!

Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...