Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Bloemkoolzaadjes gekiemt, hoe verder?


Yola

Aanbevolen berichten

Nu mijn bloemkoolzaadjes sprietjes geworden zijn van een kleine 5 cm vraag ik me af wat ik er nu verder mee aan moet.

Ze staan in de keukenvensterbank, en groeien als kool. Basilicum op dezelfde dag gezaaid komt nog maar net boven de grond kijken.

 

Dacht ergens gelezen te hebben dat bloemkool koel moet staan, klopt dit?

Verder zijn er meerdere plantjes per bakje omhoog gekomen, moet ik die gaan verspenen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Proberen nog even te wachten met verspenen tot de plantjes enkele echte blaadjes hebben, die zien er duidelijk anders uit dan de kiemblaadjes. Dat doe je om er voor te zorgen dat de plantjes al een wat beter wortelgestel hebben en zo de stress door het verspenen wat beter kunnen opvangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Verslavend hoor dit forum, kom net terug van mijn werk en gelijk moet ik ff kijken

 

Denk dat ik ze beter vroeger dan later kan verspenen, ze staan nogal dicht op elkaar.

Ondertussen komt mijn sla ook bovenpiepen, merk wel dat je heel spaarzaam met water moet zijn ivm schimmelvorming.

De bloemkool kan straks na ijsheiligen naar buiten, heb pas een tunnelkas gekocht, moeten ze daaronder of gewoon zo in de moestuin zonder bescherming?

De bloemkool die ik gezaaid heb is Erfurter Zwerg /PG3 staat erachter geen idee wat dat betekent.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de loop van de weken kun je weer gaan zaaien inderdaad. Het is de moeite waard om gewoon voor jezelf een lijstje te maken wanneer je welke zaadjes kunt zaaien (bijv op basis van de zaadzakjes). Maar dit topic gaat over bloemkool zaadjes dus laten we hier in dit topic niet verder offtopic gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met een koele kamer alleen ben je er nog niet vrees ik, stevige plantjes krijg pas wanneer ze ook (voldoende) veel licht krijgen, bij een raam is ok maar je zal toch moeten bijverlichten want de daglengte is té kort, 18 uur licht is optimaal.

 

Alles wat vroeg gezaaid moet worden o.a paprika's, pepers aubergines etc. Ja zelfs fruit gaan bij mij onder een plank waarop ik 3 TL buisverlichting heb geplaatst, met een tijdschakelaar bepaal je de daglengte, dit gaat al heel wat jaartjes erg goed zo!

 

tl13891329064770.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...