Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo allemaal,

Ik ben Aukje en ben bijna 51 jaar.Ik en mijn man wonen in Friesland,en hebben al ettelijke jaren een moestuin.

Het was meer uit nood geboren.Omdat we voorheen Stamboekgeiten fokten,en een steeds grotere mesthoop kregen hebben we op een keer besloten om een moestuin aan te leggen.Zo konden we de mest in iedergeval onder de grond werken.

Ik moet er wel bij zeggen,dat het houden van een moestuin wel erg veel werk geeft.Onze moestuin is zo'n 70 lang en gemiddeld 8 meter breed.

Omdat we maar met z'n tweeën zijn hebben we meestal een fiks overschot aan groenten en aardappelen.Dus beide zuslieven proviteren er dan ook weer van.

De geiten zijn er inmiddels niet meer,maar we hebben nu Stamboekkonijnen,en daar telen we dan ook weer groenten etc. voor.

Ik zou eerst de moestuin aan de kant schuiven,en er een siertuin van maken,maar nu de tijden in mijn ogen een stuk duurder beginnen te worden houdt ik de moestuin toch maar aan,en ik vind het prettig,dat ik s'morgens even naar de tuin kan om groente te halen.Verser dan zo op tafel kan het niet.

Er ligt nu al weer konijnenmest op de tuin die er starks weer ondergewerkt word.dus nu eerst maar even wachten tot de vorst uit de grond is,en dan weer aan de slag.

Straks eerst weer wat voorzaaien,en ik kan niet wachten tot het moestuinseizoen weer aan de gang gaat.

groetjes.

Geplaatst:

Welkom Aukje, sjonge wat een grote moestuin, je maakt me jaloers

De konijnen lusten vast ook wel de overschotten aan groenten, of teel je daar specifiek bepaalde groente voor?

Geplaatst:

Welkom op het moestuin forum Aukje! Heb je een leuke foto van je moestuin in volle glorie (de zomer)? Dat brengt ons vast nog meer in de stemming om te beginnen

Geplaatst:

Welkom op het forum Aukje,

Het is inderdaad een grote moestuin voor twee personen. Maar bij mij is het net zoals bij veel collega-tuinders de kinderen, familie en buren zijn vaak blij met de overschotten.

En met alleen de opmerking stamboekkonijnen ben je er niet, nu heb je me nieusgierig gemaakt. Ik denk dat heel wat forum-bezoekers graag meer willen weten. Welk soort fok je ? En graag ook wat foto's als het kan

gr Jos

Geplaatst:

Dank jullie wel voor het warme welkom.

Ik heb op het ogenblik nog geen foto's van de tuin,maar zal die als de tuin weer beplant is plaatsen.

Ja het is een beetje uit de kluiten gewassen tuin geworden,maar er is altijd een stuk met aardappelen(en 1 seizoen overslaan).

Dat het een beetje aan de grote kant is geworden is uiteindelijk de schuld van het MKZ-jaar 2001.We mochten toen geen mest over de weg afvoeren,en de bult ligt op het einde van de tuin,en daarvoor moeten we over de weg.Dus de mest werd in dat jaar gewoon op de tuin gedeponeerd.En iedere keer als het geitenhok moest worden uitgemest werd er een stukje tuin omgespit.En ja zo eindig je met een beetje te grote moestuin.

Mijn man fokt Vlaamse reuzen (Konijngrijs),en Franse hangoren (Konijngrijs).Ik zelf ben dit jaar weer begonnen met het fokken van dwergrexen in de kleur Castor (is heel donker bruin/rood),en dalmatiner.

Hier voor hebben we verschillende rassen gefokt waaronder Klein Chinchilla,Nederlandse dwerghangoortjes blauw en zwart,Blauwe Weners.

Onze konijnen krijgen niet alle soorten groenten.De echte koolsoorten mogen ze niet hebben i.v.m. gasvorming.Dus het blijft meestal bij wortelen,boerekool,en aardperen als we die verbouwen.

Oh ja en altijd planten we peterselie,maar dit is meer als een konijn niet helemaal happy is,en zijn/haar eten niet wil eten.

In de zomer krijgen de Waterschilpadden,en Baardagamen andijvie.En in de herfst komen voor de Baardagamen de rozebottels aan de beurt.Daar zijn de Baardagamen gek op.

Geplaatst:
Ik moest even opzoeken wat baardagamen waren..

Wat een boel dieren, zeg! Dat zal ook wel een hoop werk zijn..

En??? Heb je ze ook in de tuin lopen?!

Even a broken clock is right twice a day

Geplaatst:

Sorry dat ik nu pas antwoord,want ik ben een paar keer in Zuidlaren geweest op de Noordshow(konijnen/pluimvee tentoonstelling).

Ik had zelf niets ingestuurd,maar heb dus wel weer "nieuw"bloed aangekocht Alleen de prijzen daar werd je niet goed van.

De prijzen varieerden van 15 tot 95 euro Daar zakt toch je broek vanaf.Oke een hobby mag geld kosten,maar dit is echt van de zotte.

Nee de Baardagamen zitten prins heerlijk onder de warmtelampen.Die gasten hebben het gehele jaar dezelfde temperatuur,en zitten niet net als ik in de winter te kou kleumen ondanks dat de kachel op vol staat.

Sommige mensen hebben hun Baardagamen wel eens buiten lopen aan een tuigje,maar ik ben hier niet zo'n fan van.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...