Ga naar inhoud

Appelwortel - Yakon Yacon (Smallanthus sonchifolius)

Aanbevolen berichten

• 4 maanden later ...
Geplaatst:
Als ik me goed herinner heeft @Mellie het vroeger toch ook een keer gedaan? Of iemand anders?

Ow ja, stekken werkt hartstikke goed. Kan niet mis gaan mits je de boel vochtig houdt. Sommige dingen willen echt niet lukken, maar yacon stellen is zeker de moeite waard. De winter door helpen is lastiger met luizen..!

Edit: ahahaha zie dat het wel een oude vraag is. Is vast al opgelost, maar stekken blijft handig

Geplaatst:

Vorig jaar waren de eetbare knollen ook snel zacht en rimpeling geworden. Die moet je dus snel eten, of inkuilen in zand. Dat had ik allebei niet gedaan. De broedknollen heb ik vorig jaar in een pot met aarde gedaan en die heb ik af en toe vochtig gemaakt. Mijn yakon is nu ongeveer 1,5 meter hoog en heeft geen bloemen. Ben benieuwd naar de smaak van de knollen. Vond de oogst vorig jaar vies tegenvallen, ondanks dat ik de plant destijds heel erg vertroeteld had en die heel goed groeide. Kon het echter niet over mijn hart verkrijgen om de broedknol op de composthoop te gooien, vandaar dat ik die heb overwinterd. De plant is dit jaar niet zo vertroeteld. Hopelijk iets meer oogst en zo niet, dan komt die echt niet meer terug en gaat de broedknol in de zadendoos voor de liefhebber.

Geplaatst:

Hier staan ze groter dan de voorbije jaren. Anders rond de 1,5m, nu hoger dan 2m. De regen zal hun deugd hebben gedaan. Andere jaren staan ze vaak droog (klapzand op de volkstuintjes). Hopelijk ook veel knollen.

Bewaren van yakon vind ik eigenlijk  gemakkelijk. Bewaar de broedknollen in licht vochtig zand in een ruimte waar het koud is maar niet vriest, ik geef 1 keer een klein beetje water tot februari-maart. Vanaf maart zie je de nieuwe scheuten verschijnen.

Zelfs de eetbare knollen kon ik lang bewaren in de koudste ruimte van het huis (op de gang, los in kistje op koude stenen vloer). Zelfs wanneer ze nog licht geribbeld waren, waren ze nog lekker.

Ik oogst wel pas juist voor het vriezen, dan is het binnen in de gang ook koud genoeg om ze te bewaren. In huis worden ze ook vlug geribbeld en te zacht.

@Mellie Misschien te warm gelegd?

Geplaatst:

@Roland planten doen het prima! Hebben wel wat vochttekort gehad toen we naar Italië waren… maar dat hebben ze me hopelijk vergeven. Halen de 1,5 m ook wel. Misschien hoger. Maar ik weet van eerdere jaren dat dat niet per de wat zegt over wat zich onder de grond bevind… dus hopelijk wel veel knollen.

Waar gebruiken jullie yacon voor?
Of hoe beter gezegd.
Ik eet ze het liefst rauw. ZĂł lekker! Vorig jaar heb ik met een gedeelte siroop proberen te maken op de bonnefooi. Meestal eindigt dat best goed, maar dit ging regelrecht de kliko in.

Geplaatst:

Wat maak je er dan bv mee Jorieke?
Of gewoon als vervanging van aardappel?
Ik heb ze trouwens wel een x gekookt maar kan me de smaak niet echt herinneren… misschien dat ik ze daarom rauw eet. Die smaak vind ik no wel erg bijzonder.

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Post hier je recepten met appelwortel:

Ik heb vandaag alles geoogst, zal zo even wat foto's maken nog. Ik had een mooie oogst. Niet geweldig veel, maar echt wel meer dan genoeg vooral ook omdat ik eigenlijk wat teveel planten had staan. Ik poot altijd wat extra knolletjes in het voorjaar en kan het overschot dan wel kwijt op een MTFD. Die ging uiteraard niet door... en toen er zoete aardappelplantjes verpieterden door vraat van engerlingen, heb ik die gaten opgevuld met yakon. Ik had 6 planten staan. Ik kan nu dus mooi de beste wortels uitkiezen om in te kuilen. De kleintjes/dunnetjes gaan heel decadent naar de varkens :cool: Zo ook de stengels met nog heel wat groen blad er aan. 

IMG_4632.JPG

en de broedknolletjes die ik bewaar en in licht vochtig zand bewaar, net als de wortels:

IMG_4645.JPG

• Like 3
  • 3 weeks later...
  • 7 maanden later ...
  • 3 maanden later ...
Geplaatst:

Ik heb die van mij geoogst. Ik had 4 planten en het was echt gortdroog onder de wortels. Misschien had ik ze nog water moeten geven de laatste weken, het regent hier amper. Maar ja, dan waren ze misschien wateriger geweest? Nu zijn ze vast heel intens van smaak ;) 

Ik heb de kleinste en lelijkste (wat aangevreten door engerlingen) exemplaren aan de varkens gevoerd, dit is de uiteindelijke oogst die we in gaan kuilen:

IMG_7070.JPG

De ossen mochten het loof hebben:

IMG_7072.JPG

IMG_7075.JPG

• Like 6
Geplaatst:

Bij mij komen er nu bloemen in. Dit is de soort van @acpronk, ik dacht Morado. Ik heb ook nog twee planten van Goldfish, en een kwakkelende Dimi.

Nog niets geoogst, ik laat ze nog even doorgroeien. 

IMG_20221112_124824.jpg

• Like 1
  • 2 weeks later...
Geplaatst:

Vandaag de Yakon geoogst. Gelukkig zijn de knollen niet aangetast door de vorst.

En best veel opbrengst en mooie knollen erbij.

Genoeg broedbolletjes om volgend jaar weer op te kweken.

Tevreden dus.

Denk dat ik ze weer ga inmaken, dat is me goed bevallen. Het bewaren van de knollen gaat mij helemaal niet goed af hier.

Geplaatst:

20221125_144615.thumb.jpg.1ed53c0320ca08cbb6a9e5cb41b03a63.jpg

20221125_144512(1).thumb.jpg.c095256add2a87bbb3619be7317845a5.jpg

En de foto's.

Boven de knollen, onder de broedbollen.

Knollen zijn echt lekker sappig, heb het idee dat die zich nog even mooi hebben volgezogen.

Had trouwens 5 planten in de grond staan.

Voordeel van zo laat oogsten is ook dat ik de broedbolletjes nu minder lang goed hoef te houden. 3 á 4 maanden zou toch moeten lukken.

Denk dat ik straks (?) eens met de picklepress ga spelen en daar dat Japanse Yakonrecept.

https://mergenmetz.nl/recepten/groente/yacon/

En het Tsukemono boek er natuurlijk bijpakken. :classic_smile:

• Like 3
  • 2 weeks later...
Geplaatst:

Vorig jaar had ik heel veel yakon geoogst, eentje te vroeg gegeten en smaakte naar wortels. De rest in kartonnen dozen gedaan en in een slaapkamer op de vloer bewaard, maar wegens de vloerverwarming gingen ze na een tijdje of schimmelen of rimpelen. Dus verder niets meer gegeten. Vrouw en dochter hadden er al helemaal geen interesse in, want kenden het niet.

Dit jaar heb ik niet zo veel yakon na het fiasco van vorig jaar. Vorige week geoogst en in de schuur bewaard, maar vanochtend uit de schuur gehaald maar de woonkamer. In plastic zak om ze niet uit te laten drogen.
Gisteren toevallig had vrouw een bestelling bij een Chinese internet toko gedaan, en bestelling kwam vanmiddag binnen. Zat ook yakon tussen. Vrouw had ergens gehoord of gelezen dat het wel gezond is.
Die yakon van de winkel was lekker zoet, die van mij vandaag nog niet. Moet nog 2-3 weken wachten.

Hoe bewaren jullie de knollen?

Geplaatst:

Ik heb een keer eentje van de biowinkel gehad en die was ook zoet.

Dit jaar heb ik mijn eerste oogst, vrij waterig nog.

IMG_20221120_150511.thumb.jpg.bc093155245ccdfc9759b1e60a3b0841.jpg

IMG_20221120_131826.thumb.jpg.68c393482170797f1a2dfd013f5ac0c8.jpg

Heb ze in een emmer gedaan met droge aarde. Die staat nu rond 14 graden, maar na twee weken zijn ze niet zoeter geworden. De temperatuur moet hier juist hoger, denk ik.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...