Ga naar inhoud

Appelwortel - Yakon Yacon (Smallanthus sonchifolius)

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

De smaak van de Yacon rassen kan behoorlijk verschillen. Ik heb al een paar jaar een ras waarvan ik de naam niet weet maar die erg productief is. Ik vond hem na een week of 4 bewaren al erg lekker. Maar afgelopen jaar heb ik van iemand anders een wat geler ras geproefd en die was nog zoeter.

In 2022 heb ik 5 rassen gezet en over een paar weken gaan we proeven.

• Like 1
  • Thanks 1
Geplaatst:

@Roland dat wordt hopelijk interessant  met vijf rassen 😀

Ik heb in 2010 en 2011 yacon gehad, maar die waren toen naamloos. Dat was in mijn Andesknollen periode 😁.

Ik vond de opslagknollen op zich wel lekker; crunchy en sappig en een beetje zoet. Maar ik wist eigenlijk niet zo goed wat ik er mee moest. Daarbij heb ik een wederhelft die niet zo van experimenteel voedsel houdt. 

Bewaren deed ik vorstvrij op zolder. De broedknollen in een bak met zand en de opslagknol apart in een krant. Opslagknollen wel vaak controleren. Misschien dat inmaken os stroop koken verstandiger is.

Geplaatst:

Ik heb ze ingegraven in de kas. Vorig jaar ook en dat ging prima. De yakons zijn pas na een flinke tijd op smaak vind ik..ik wacht wel een week of 6.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

• 2 maanden later ...
Geplaatst:

Tussen de eet-yacons zat deze. Was blijkbaar geen eetknol, dus ik heb hem net opgepot. Ik neem aan dat die spruiten naar boven gericht moeten, er lijken blaadjes aan het uiteinde te zitten. 

IMG_20230218_153354.jpg

Geplaatst:

Elk van die broedbolletjes wordt een nieuwe plant. Het is nog wel wat vroeg, de planten worden dan wel wat groot voordat ze naar buiten kunnen (vorst is fataal).

Geplaatst:

Ik eet tijdens de oogst altijd al wat op. Ik heb yakin dimi en White Russian en vind ze beiden heerlijk. Ze zijn als je langer laat liggen, wel een stuk zoeter. Maar vind ze meestal (beetje afhankelijk ervan watergift en zo’n) direct al heerlijk knapperig, sappig en zoet.
Ik eet ze graag en heb ze nog steeds niet verwerkt gegeten, omdat we ze rauw zo lekker vinden. Ow wacht, 1 x gekookt. Vond ik geen aanrader.

• Like 1
Geplaatst:

Wat een mooie bloemen komen daaraan! Lijkt me leuk om eens te proberen, alleen al voor het mooi. Heeft iemand die naar de MTFD komt misschien een stekkie of knolletje wat niet goed genoeg is voor consumptie of iets dergelijks over? 

Geplaatst:

Yakon geeft eetknollen (om te eten) en broedknollen (voor nieuwe uitlopers).
Eetknollen geven geen nieuwe planten, maar waarschijnlijk is er aan die eetknol hierboven een stukje broedknol blijven zitten, waardoor die is uitgelopen.

Vorig jaar heb ik yakon plantjes tijdens de MTFD weggegeven, ik heb er toen 3 gehouden.
Deze hebben 9 broedknollen gegeven, 3 ervan stonden tijdens de vorst opgepot in de schuur en 6 heb ik mee binnen in huis genomen, nog niet opgepot. Die 6 zijn gaan uitlopen, en vormen al mooie plantjes. Die wil ik wel graag zelf houden.
Maar als de plantjes zich voorspoedig ontwikkelen kan ik er wel stekken van knippen en oppotten, maar kan nu nog niks beloven.

Ik heb Morado. Dimi was niks bij mij, en vormde ook geen bloemen. Bron Morado en Dimi: Ecohoeve Den Oude Kastanje.

Ik heb 2 weken geleden ook de 3 nieuwe rassen wij De Tuinen van Weldadigheid gekocht, maar na 6 dagen wachten waren ze bijna helemaal uitgedroogd. Nu hopen dat het wat wordt, en anders heeft Lambert gezegd dat ik nieuwe krijg.

• Like 2
  • 3 weeks later...
Geplaatst: (aangepast)
On 2/18/2023 at 4:29 PM, Roland said:

Die onderste knol kun je eten.

Dat wilde ik vandaag alsnog gaan doen. Op 18 februari opgepot, en ik heb de hele bende weer opgegraven om die onderste knol alsnog op te eten. Er waren al veel worteltjes rond de uitlopers gevormd, maar er zaten ook worteltjes onderaan de knol. Daardoor vond ik het 'zielig' om hem op te eten😇. Dus alles weer ingegraven. Het worden twee planten, ook dat laat ik zo . 

IMG_20230310_200649.thumb.jpg.a71fb7acfd02389896de0577aa04da15.jpg

IMG_20230310_200655.thumb.jpg.2afa191af2101cda74eae597883aec3f.jpg

aangepast door fre3ke
  • 7 maanden later ...
Geplaatst:

Mijn ingekuilde broedbolletjes waren verrot, dus ik kreeg wat plantjes op de MTFD deze lente. Ik had een slecht jaar in de tuin door engerlingen, en een aantal planten waren bijna meteen al lunch voor die irritante beesten. 3 planten werden wel aardig groot, zeker 2 stuks. En ik heb net geoogst maar het valt nogal tegen... De wortels die ik normaal aan de varkens zou geven omdat ze me te klein zijn, vormen nu mijn enige oogst. Ik denk dat we er 2 maal van kunnen eten. (als we uit gaan van mijn favo recept met de yakon: de wokschotel die ik er regelmatig van maak)

• Like 1
  • 3 weeks later...
Geplaatst: (aangepast)

Zijn mooie knollen @acpronk Te groot is ook niet lekker, wordt wel erg waterig.

Maar nu de "ham"vraag: heb je ook verschil bespeurd tussen de verschillende soorten?

En verwacht je verschil in smaak/watergehalte/bewaarbaarheid?

Zelf ben ik aan het wachten tot het droog is.... en wacht ik nog steeds tot het droog is.... tot ik naar de tuin kan om de Yakon op te graven. Heb deze laat in de grond gezet en dus zo lang mogelijk laten staan zodat er hopelijk nog wel wat knollen aan gekomen zijn. Maar vooral ook wat broedbolletjes voor volgend jaar. Dus geen hoge verwachtingen. Ondertussen heeft het licht gevroren dus is het groen nu bruin en dus het is tijd.

aangepast door Erny
Geplaatst:

Ik heb gemerkt dat verschillende rassen anders smaken en de bewaarbaarheid ook anders is. Daarnaast hebben sommige geler vruchtvlees en andere witter. Volgens mij kleuren ze allemaal bruin/ zwart als je ze doorsnijd en een paar uur bewaard (deze verkleuring doet niets af aan de smaak).

• Like 1
Geplaatst:

Kan de topictitel worden aangepast? Volgens mij heet het yacon. Er kwam aanvankelijk niets naar boven toen ik zocht naar dit topic. 

Hier geoogst uit 7 kuipen en verhoogde bakken van grindtegels. De laatste blijken heel handig bij de oogst. Koperdraad losmaken,  steen omkiepen, beetje wrikken en het spul valt er vanzelf uit. Ik ga er volgend jaar weer mee werken. 

IMG_20231202_152407.thumb.jpg.9888b297085c5d83d042140e3011d86e.jpg

IMG_20231202_151713.thumb.jpg.e8d0fe1b79d65b4bb9fa1ad909518e8b.jpg

IMG_20231202_152444.thumb.jpg.b09fe630c0ac17d493e45e99df6bed6b.jpg

De oogst was goed. Dit is van één plant.

IMG_20231202_152642.thumb.jpg.194979d53b6d57d65ffd97ef41a9a364.jpg

Ik had de Morado van @acpronken de gele soort van @Goldfish die ik lekkerder vind, maar die meer neigt naar splijten. Sommige knollen zijn half wit, half rood dit jaar, wat ook wel interessant is.

Een paar gebroken exemplaren heb ik al gegeten, maar ze zijn smakeloos en moeten nog narijpen in de keuken in een emmer met zand. Steeds een paar kilo denk ik, want andere staat mijn keuken vol.

Geplaatst:

Vandaag op stekcursus  geweest . En tot me grootte verrassing werd wat er ook gestekt werd yakon . Lesgever zou in het begin planten zo vermenigvuldig hebben . Dus enkele dagen geleden voor vorst de stengels afgeknipt en nu gewoon stekken van snijden . Wel te overwinter op min10 a 15°C. iemand van hier ervaring mee ? En lesgever leek me niet de eerste de beste .

Geplaatst:

Ik heb dat ook wel gedaan. Wel van de onderste nieuwe takken zonder bloemen of knoppen.
Stekt inderdaad zeer makkelijk, mits wel op z'n minst een klein beetje aandacht geven. Dan kun je wel 100% halen.

Mijn voorkeur gaat echter niet (meer) uit naar stekken van planten van dit jaar, want je krijgt 100% bladluizen mee.
Beter de broedbollen oppotten, en daar stekken van knippen. Die zijn schoon van bladluizen.

• Like 1
Geplaatst:
1 hour ago, woldistel said:

Ik kom zowel in het Nederlands als in het niet-nederlands beide schrijfwijzen tegen.  Dus ach, Smallanthus sonchifolius dan maar.

Als ik in mijn zoekmachine 'yakon' invoer, krijg ik 10 hits met 'yacon', waaronder Wikipedia. Pas nummer 11 bevat 'yakon'...én 'yacon'. Lijkt me vrij duidelijk. 

Geplaatst:
Vandaag op stekcursus  geweest . En tot me grootte verrassing werd wat er ook gestekt werd yakon . Lesgever zou in het begin planten zo vermenigvuldig hebben . Dus enkele dagen geleden voor vorst de stengels afgeknipt en nu gewoon stekken van snijden . Wel te overwinter op min10 a 15°C. iemand van hier ervaring mee ? En lesgever leek me niet de eerste de beste .

Ik heb ze ook wel eens gestekt. Gaat heel makkelijk. Ik was kennelijk wat broedbollen/yakon vergeten in de zak, dus heb ze geoogst. Niet bijster veel. Kleinste oogst ooit. Ik had white russian en dimi. Er was er een die ik beduidend lekkerder vond, maar ik heb geen flauw idee meer welke. Volgend jaar weer opnieuw
  • Like 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...