Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Appelwortel - Yakon Yacon (Smallanthus sonchifolius)


Addie

Aanbevolen berichten

Ik had 4 Yakon planten op verschillende plekken: twee in de moestuin, eentje in een heel grote ton op de oprit en eentje op een niet zo zonnige, misschien niet helemaal geschikte, plaats die nog over was in de tuin. Eind oktober/begin november heb ik geoogst. Dat was wel even een karweitje zo diep als je moet graven om de wortels er heel uit te krijgen. Je graaft zo maar een heel groot gat in je moestuin. Een grote ton (130 liter) is dan in verhouding wel gemakkelijker. Die kun je gewoon omkieperen. Het kweken is wat eenvoudiger dan het oogsten. Oogsten vraagt wel wat mankracht en behendigheid. Bij de oogst tref je ook snel scheuren aan, al dan niet beschadigd bij de oogst. Nog geen bloemen gezien.

 

191104-6487yakon500-257251575213165.jpg

 

De oogst was niet bijzonder groot, maar wel heel verschillend per plant. In de zon in de moestuin en in de grote ton

had ik de beste oogst. De plant met de slechtste plaats, ook nog gekweld door slakken aan de start, gaf een heel magere, maar toch dappere oogst.

 

Zowel grote als heel lange, dunne exemplaren. En veel aanzetten tot knolvorming. De broedbolletjes heb ik in een grote pot met aarde gemengd met cocopeat in de garage gezet. Als het goed is overleven die het daar wel. Ik geef ze dit jaar geen water om rotting te voorkomen. Dat had ik vorig jaar.

 

Aanvankelijk was ik niet tevreden over de smaak, maar na een paar weken in de garage gelegen te hebben werd de smaak beter en zoeter. Inmiddels heb ik ze in een ton wat onder aarde gemengd met cocopeat gestopt en vorstvrij gezet. De wortels die aanvankelijk niet onder aarde bewaard werden werden na enige weken slap, in de ton blijven ze tot nu stevig. We kunnen er nog even van eten.

met groene groet,

 

koolrabi

https://zolekkergezond.nl/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier nog een paar foto's van de oogst 3 weken geleden van de yacon die ik in kuip in de kas had staan. Hij ontstond in mei na het nemen van een kopstek van een andere plant. Hij heeft het goed gedaan en ook de oogst was wel aardig maar toch is dit de eerste en laatste keer geweest van een yacon in de kas. De plant neemt teveel ruimte in en je sleept je suf met water. Ook kreeg hij op het eind last van luis dat over ging naar de zoete aardappels al was dat in een zo laat stadium dat die er geen last meer van hadden.

 

yacon1424641575480347.JPGyacon1582881575480349.JPGyacon1619501575480350.JPGyacon1770241575480351.JPG

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later ...
  • 5 maanden later ...

Mijn yakon staat ook in bloei, tenminste de yakon die in de ton (300 liter staat). De yakon die in de volle grond staat doet het een stuk slechter. Ook vanwege de woelmuizen zal ik yakon alleen nog maar in grote tonnen planten. Als de smaak mij tenminste bevalt, dat is nog even afwachten. Mijn yakon in de pot krijgt niet zoveel zon, alleen 's ochtends en in de late namiddag. Toch groeit die goed en ziet er gezond uit.

 

1168164804_23_Yakonbloei.thumb.jpg.f68e8924af3ff9e3487603358534f8d7.jpg

 

24_Yakon.thumb.jpg.eec34c9cb0e9ff82d7e1e85610cbf1c0.jpg

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een beetje late reactie, maar ik was vorig jaar op bezoek bij een Yacon kweker in de buurt van Petten. Hij demonstreerde de knollengroei aan de wortels, maar zei ook dat je de plant tot een blijvende plant kunt maken door de wortels (zonder knollen!) weer te planten, vorstvrij te laten overwinteren en dan groeit er het volgend jaar weer een plant uit met volop knolvorming aan de wortels die je vervolgens weer kunt oogsten, etc. Ik heb van hem een wortelbundel meegekregen, geplant en ik beschik nu over een forse 1,5 meter hoge plant en verwacht dit najaar een grote knollenoogst van de Appelwortel.

De kweker vertelde me trouwens ook dat de plant ook wel het 'Waterflesje van Peru' wordt genoemd. Ik kan me dat voorstellen, maar heb het nog nergens kunnen verifiëren...

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 minutes ago, Mellie said:

@Flup wat is jouw plant mooi zeg! Ik heb ze nooit zo groot gehad. Leuk ook dat ie bloeit.

Deze plant durf ik wel te laten zien, de plant die in de volle grond staat is wat treurig. Die is hooguit een halve meter hoog en heeft maar 1 stengel. Nou moet ik wel eerlijk zeggen dat die ook erg ongunstig staat, krap tussen de bonen, aardbei en bloemen. De yakon in de regenton heeft ook betere grond, daar zitten 4 zakken potgrond in en schapenwol tegen het uitdrogen van de grond.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Wauw... :P mijn Yakon heeft nog nooit gebloeid.

 

Yakon kan niet tegen vorst dus bij de eerste nachtvorst zal de plant bruin worden. Dan oogst ik de knollen ook.

Of het moet enorm gaan regenen zodat de grond té nat wordt (zeik en zeiknat dus), dan ga ik ze ook oogsten want daar worden de knollen blauw/zwart van).

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

Ohw ja, dat was afgelopen weken zo. Kwam erachter toen ik de eerste zoete aardappels eruit wilde halen vorige week. De kleigrond was helemaal verzadigd. Yacon staat er nog steeds in (zoete aardappels ook, op 3 planten na, erg matige opbrengst, hoop dat ze nog groeien).

Vandaag 3 kopstekken genomen, totaal dus nu 4. Is een test, maar ik heb op internet gelezen dat wel meerdere mensen het doen. In de winter wil ik ze kort houden, zolang de wortelmassa maar toeneemt zodat ik een snelle start in het voorjaar heb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

Nou, weinig oogst dit jaar. De planten waren ook lang niet zo groot als ze hier wel eens geweest zijn. Maar goed ook hoor, want ik had 3 planten staan en geen idee wat ik met zoveel yakon zou moeten. Maar nu valt het wel een beetje tegen... ik zal eens even wegen hoeveel het was nog. Er was dan weer vrij weinig schade van engerlingen. Een enkele knol was aangevreten. Ze hebben vast te weinig vocht gehad dit seizoen. Dat wat ze kregen ging naar de plant en niet de knollen? Net als bij de zoete aardappels denk ik. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn yakon had zwarte bladeren...toch wat vorst op de tuin dus. 
Dus maar geoogst. Een plant was na dat hij bevroren was geweest in  het voorjaar  best klein gebleven...zat ook amper wat aan, en wat eraan zat daar zaten mega veel witte luizen? Op...yuk. De andere plant, de roze yakon heeft nog wat knolletjes gegeven, maar ook daar zoveel vieze beestjes op. Alles goed afgespoeld, en schoongemaakt. 
Vind ze er nog niet smakelijk uitzien....F6847C94-4CF8-4D51-AFF5-FA3B0D977AE9.thumb.jpeg.aa09ce1ab3becb1044b443e6e43ee069.jpegD65075A5-4F78-4FB2-8CBF-4B44E90AC2D0.thumb.jpeg.676e8ad955be5355a73a77af2d2df1cf.jpegFAC5AFDB-D342-474B-85D0-A7165D3285EF.thumb.jpeg.5cb10a3f70b19e8bc0fcd68f9a3437dd.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook de yakon in de pot geoogst, de plant was door de nachtvorst bovengronds praktisch afgestorven. Zaten mooie knollen aan.

De broedknollen waren een grote klomp, die kreeg ik niet uitelkaar gehaald. Dus heb nu die ene grote klomp (hele wortelbol) in een grote pot met aarde geplant. En ook in de winterstalling gezet, voor volgend jaar. Had eigenlijk wel gehoopt dat ik van die wortelklomp meerdere broedknollen af kon halen, maar dat zou zonder beschadiging van de bollen niet lukken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Jorieke123 changed the title to Appelwortel - Yakon Yacon (Smallanthus sonchifolius)

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...