Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Appelwortel - Yakon Yacon (Smallanthus sonchifolius)


Addie

Aanbevolen berichten

mmm...ik mag toch aannemen dat als je een gewoon goed bemest veldje je hebt (winter. Paardemest ondergespit) dat extra mest niet nodig is?

 

@appelvrouw: weet je wat de verschillen zijn tussen diegene die er wel in slagen om 'm over te houden en jouw aanpak? Ben toch weel benieuwd...

 

gr Cees

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later ...

Het wordt de komende nachten flink koud. Meerdere graden onder 0. De knollen zelf kunnen wel wat hebben, maar ik zit er toch aan te denken om ze vandaag te rooien. De plant is al 2 keer lichtjes bevroren, dus ziet er niet meer uit, maar is nog niet helemaal afgestorven. Wat doen jullie? Ik zag van de week dat er 1 knol iets boven de grond uit komt, hij staat sowieso aardig op een bultje door de omhoog geduwde wortels...?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, ik ben inderdaad maar meteen gaan graven. Heb er helaas wel wat gebroken, ik zal straks eens wegen/foto's maken. Aangezien er aan de pas geoogste wortels nog niet veel smaak zit, en die gebroken exemplaren niet lang houdbaar zijn, zit ik ook te denken om er stroop van te maken.

Ik vond deze site nog, https://www.cultivariable.com/instructions/how-to-grow-yacon/ errug veel tekst die erg handig is. Vooral het stuk over oogsten:

 

"Unless you treat it like an archaeological dig, you can’t harvest a yacon without breaking a few roots. They are very brittle and snap easily when you pull the plant. I used to be more cautious about harvesting, but experience has taught us that we might as well man handle the plants since we break just about the same number of roots either way. I work around the base of the plant with a shovel, inserting it about 15 inches (45 cm) from the stem at a 30 degree angle and levering up. Once I have worked around the base of the plant, we pull it up by the stems. It is a good idea to have a helper, since there can easily be twenty to thirty pounds (9 to 14 kg) of tubers, plus the weight of the soil clinging to the root ball."

 

En dit over gebroken wortels:

"Broken tubers don’t store as well. The simple solution is to eat those first. Even a badly broken tuber will typically last a couple of weeks before the broken end starts to mold badly. I have never found a moldy end to be a problem. Just cut back to clean flesh and eat the rest of the tuber. If you have a lot of broken tubers, you can preserve them for longer storage by dipping the broken end in beeswax or other food safe wax. They will then store just as well as unbroken tubers."

 

Ook: "since tubers can be stored for up to a year in the refrigerator."

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 1 maand later ...

Ik heb wat yakon knollen in de koelkast bewaard, maar die verschrompelen toch langzaam. En er komt wat schimmel op, al is dat makkelijk weg te snijden.

De yacon die ik in een ingegraven isoleerkist met zand heb gelegd, zijn wel mooi stevig. Daar bewaar ik ook wat bieten, winterwortels, en witlofwortels. Ideaal hoor!

 

Ze zijn ook nog wat zoeter geworden, als een watermeloen... als ik het zou moeten omschrijven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had alleen wat miniknolletjes aan oogst die ik in een krant gewikkeld heb bewaard. Geen succes, alles is verdroogd. Gelukkig had ik net na het rooien vast een (nog niet zo zoet) knolletje geproefd.

 

De knollen die ik had opgepot en bij geen vorst buiten had staan staan nu al een poosje binnen op een koele plek. Ze zijn al driftig aan het uitlopen.. 't Is er toch echt maar 10-12 graden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb Yacon twee jaar geteeld. Ik vind ze ook super mooi (zowel het blad als de bloemen). Het laatste jaar had ik rond de 10 planten en als ik ze overgehouden had dan had ik er 30 van kunnen maken (ze groeien net als aardperen via een verdikt rhizoom / stengelknol), omdat ze zo gemakkelijk te vermeerderen zijn.

Ik heb er toen siroop van gemaakt (had behoorlijk wat kilo's / is echt zwart van kleur). Ik vind ze helaas alleen niet lekker. Ze hebben voor mij een rare bijsmaak, die sterker wordt wanneer ze indrogen en als je er siroop van maakt. Ik vind het wel lekker dat ze knapperig blijven en hele verse jonge penwortels vind ik ook lekker. Verder heb ik helaas last van inuline (heb ik ook bij aardperen, schorseneren...), dan krijg ik toch wel erge krampen, wat niet echt helpt om iets te blijven eten.

Ik hoop eigenlijk dat er een andere ras is die anders smaakt en minder inuline heeft. Bij aardperen en zonnewortels ben ik verschillende rassen aan het proberen. Het rare is dat ik er soms heel veel last van krijg en andere keren heb ik nergens last van.

 

Misschien dat ik Yacon over 1-2 jaar weer ga proberen, zodra het overhouden minder bewerkelijk wordt (als mijn aardkelder af is). Ik heb ze in de kelder gehad (liepen ze al te vroeg uit), in de serre (kreeg ik ongezonde uitgelopen planten) en op de zolder heb ik het geprobeerd (wordt ook te snel warm). Het zijn trouwens net Dahlia's, want ze groeien precies hetzelfde.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later ...

Mag ik de onderste bladeren verwijderen om ze dieper te kunnen planten? Valt om doordat er binnen geen wind is. Had een stekje gekocht op 04 februari op reclaim the seeds maar wordt hier te groot voor de vensterbank.

 

IMG2017042914453930351493471167.jpg

 

Denk dat ik de yakon maandag buiten ga zetten. Voorspellen minstens 6 graden 's nachts.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

@ permanatuurtuin ik gebruik duivelsdrek bij zonnewortels en volgens mij helpt het. De geur is Maar je proeft er niks van. Toevoegen bij het begin van de kooktijd en tegen het moment dat de knollen gaar zijn is de geur grotendeels weg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is wel interessant en overigens een mooie plant (helaas niet 100% winterhard). Hij helpt dus net als Karwij, komijn en venkel bij de vertering. Misschien dat ik het ga proberen (eerst kijken waar ik de gemalen plant kan kopen). Wordt de wortel of het groen gemalen? Als het de wortel is, dan loont het zich niet om de plant zelf aan te schaffen.

 

Ik heb toch maar drie rassen Yacon gezet, maar ben benieuwd. Ze groeien redelijk goed, maar volgend jaar zullen ze sneller gaan (kleine plantjes ontvangen). Ik moet nog kijken wat we ervan oogsten en hoe we ze gaan bereiden of verwerken. Rauw vind ik ze nog het lekkerste (met name de jonge reservewortels). Ik ga er in ieder geval zeker geen siroop van maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh, wat grappig, Asafoetida heb ik (inderdaad bij de meer Indiaas gerichte toko gekocht) maar wist niet dat de plant waar het vanaf komt Duivelsdrek genoemd wordt of dat het goed is bij vertering van andere planten. Weer wat geleerd.

 

Mijn Yakon staat er mooi bij. Heb de knollen opgepot ontvangen in grote emmer met gaten, toen in de kas gezet totdat de vorst weg was en toen er mooi wat groen aan de bovenkant was heb ik hem in de tuin gezet.

Ben benieuwd, buurvrouw had vorig jaar een enorme knollenboel geoogst van 1 plant.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...
  • 2 maanden later ...

Ondertussen is de mijne vorige week geoogst. En dat was niet te vroeg, de diepere knollen waren al aangetast door het water.

Maar wat een prachtige knollen... en wat veel. En dan ook nog eens een grote hoeveelheid broedbolletjes.

Super! Doen we dus komend jaar weer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Jorieke123 changed the title to Appelwortel - Yakon Yacon (Smallanthus sonchifolius)

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...