Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Dag forumleden,

In de tuin van ons aangekochte huis staat een prachtige oude appelboom. We weten niet welke soort het is en de oude bewoner kon ons het ook niet vertellen. 

De appels blijven vrij klein en friszuur. Oogst in de loop van september geloof ik. Tenminste, daarna valt alles op de grond. 
Kleine appels kan ook komen door hoeveelheid hout. Snoeien gaat aankomende winter gebeuren. 

Dank voor alle tips!

2CF1A52C-AC26-4A4C-A273-7DC352C79726.jpeg

818BFA9B-76EF-4A70-B2EA-11E004C8ECDB.jpeg

06BAC85D-F181-4132-A6AA-CE31412D1F10.jpeg

29F0409E-71C7-4EE5-B305-5395F8912B13.jpeg

aangepast door Leonnimo
Geplaatst: (aangepast)

Geen idee. Je kunt contact zoeken met de pomologische vereniging in de buurt. Die hebben meestal determinatiedagen in het najaar. Bewaar een appel een takje met blad en neem dat mee. In welke regio woon je?

aangepast door mdubbelm
  • Like 1
Geplaatst:

Mooie boom inderdaad. Vooral laten staan en niet door de eerste de beste hobbyist laten snoeien. Ik zou nog even wachten. Het seizoen is dit jaar wel vroeg, maar desondanks zijn je appels nog verre van rijp.  Afgaande op het steeltje is het een vrij oud ras. Tegen de tijd dat je appels rijp zijn, graag nieuwe foto's posten. Ik weet niet waar je woont, maar in den lande worden in de maanden augustus-september-oktober determineerdagen georganiseerd. Als je wilt kan ik wel een overzicht posten.

• Thanks 1
Geplaatst:

Dit zijn de determineerdagen in het noorden/oosten van het land (met dank aan de  2e secretaris van de Noordelijke pomologische vereniging):

Za 24 sept.      Fruitshow met fruitdeterminatie. Plaats: Openluchtmuseum Themapark De Spitkeet, De Dunen 3, Harkema (Fr.). Tijd: 11.00-16.00 uur. Toegang gratis. Informatie: Griet Bergsma, tel. 0513-529357. E-mail: [email protected]

Zo 25 sept.      Open tuin dag met mogelijkheid tot determineren van fruit. Plaats: de Overtuin van buitenplaats Welgelegen, tegenover de dorpskerk. Adres: Molenstraat 6, 7231 KN Warnsveld. Website: https://www.deovertuin.nl/. Tijd: 12.00-17.00 uur. Informatie: Hennie Rossel, e-mail: [email protected]

Za 1 okt.          Kleine fruitshow met fruitdeterminatie bij vruchtboomkwekerij De Baggelhof, Baggelveld 2, 9312 VE Terheyl (Nietap). Tijd: 10.00-17.00 uur. Informatie: Jan Woltema, tel. 06 13988744, Lubbert Dijk, tel. 06-11518397. Toegang gratis.

Za 8 okt.          Kleine fruitshow en fruitdeterminatie op de appelmarkt en streekmarkt bij de Tropische kas te Beetsterzwaag, Hoofdstraat 80 9244 CP. Tijd: 10.00-16.00 uur. Informatie: Griet Bergsma, tel. 0513-529357. E-mail [email protected]

Op dit moment zijn er nog geen determinatiedagen van de NPV bekend. U kunt wel een afspraak maken voor een bezoek aan de Fruithof, Majoor van Swietenlaan 1a,

8382 CE Frederiksoord. Alleen op woensdag van 10.00-14.00 uur. Mail voor een afspraak naar [email protected] of [email protected]

En dit zijn ze bij de Pomologische vereniging Noord Holland (met dank aan een van de fruitdetermineerders van de POMVNH):

Zaterdag 3 en zondag 4 september 2022
Open dagen Collectieboomgaard aan de Volgerweg 26 (hoek Middenweg) te 1462 HR Middenbeemster van 10.00 tot 16.00 uur.
Ook mbv openbaar vervoer bereikbaar met buslijn 129.

Zaterdag 10 september 2022
Open dag Abdijtuin aan de Vennewatersweg 27a te 1935 AR Egmond Binnen van 10.00 tot 16.00 uur.

Dinsdagavond 13 september 2022
Determinatieavond Van 18.00 tot 20.00 uur in de Collectieboomgaard aan de Volgerweg 26 in Middenbeemster.

Zondag 9 oktober 2022 (Onder voorbehoud)
Oogstfeest Wieringer Eilandmuseum Stroeërweg 39, 1777 NE Hippolytushoef vanaf 09.00 uur

Woensdagavond 19 oktober 2022
Determinatieavond van 18.00 tot 20.00 uur in het gebouw ’Onder de Linden’, Middenweg 150 te Middenbeemster naast de NH-kerk.

Dan is er op 28 augustus nog een fruitdag bij het het Brabants Landschap, steunpunt Groot Duijfhuis, Hoevedreef, Liempde. Van 10:00 tot 16:00, als ik het goed heb. Ik ga daar in elk geval ook heen. Er wordt op kleine schaal fruit gedetermineerd.

Succes,

Marcel
  • Like 3
Geplaatst:

Heb vandaag weer een nieuw woord geleerd. En dat we in België ook pomologen hebben. En toen ik dat verder googelde is er voor mij een heel nieuwe wereld open gegaan. Aan al die nieuwe informatie ga ik snel een paar uur zoet zijn...

• Like 1
Geplaatst:

Maandelijkse digitale nieuwsbrief van Guy De Kinder, waar je je op kunt abonneren, geeft naast veel informatie ook steeds een agenda met diit soort informatie voor Belgie en Nederland. Kan ik je zeer aanbevelen vanwege hoge kwaliteit van informatie. 

Hier is de link naar de informatieve websitehttps://www.fruitabc.be/

Hier is de link om je in te schrijven voor de nieuwsbrief in PDF: https://www.fruitabc.be/nieuws/fruitnieuwsbrief

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...