Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Uit het zinnetje: "kies bij voorkeur ..." maak ik een beetje op dat alle soorten eetbaar zijn, maar dat sommige lekkerder zijn...

Maar hang me er niet aan op Jorieke, ik wil geen voedselvergiftiging op mn geweten hebben

Maar op internet kom ik ook zo snel niet tegen dat je sommige soorten wel, en andere niet kunt eten! Hier zijn de scheuten al te ver uitgelopen denk ik, blad is al zichtbaar

Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!

Geplaatst:

Hosta ook?

Leuk, dan zal ik het blad eens als garnering gebruiken.

Tip: dubbelbloemige primula vulg. bloemen in salades.

En wat viool betreft, cornuta en tricolor

images?q=tbn:ANd9GcQjQa2ia3Vr78I2FBbgGvgxzz9pIiJ0iV1xVDeMNSa64GipxlegmQ

V. cornuta 'Molly Sanderson'

Een favoriet.

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Bedankt voor de tip! Ik heb 3 acacia's in de tuin....ik dacht eerlijk gezegd altijd dat ze giftig waren, maar lees nu dat dat alleen de bast is? Maar de stekels toch zeker ook...? Weet iemand dat toevallig?

Geplaatst:

Ohnee, wacht, stop! Ik heb een 'pseudo-acacia' oftewel een Robinia. Dat is niet hetzelfde, toch....? *twijfelt*

Edit: Oh, wiki geeft al uitsluitsel:

De bloemen van de robinia leveren honing, die op de markt wordt gebracht als acaciahoning. Met de echte acacia heeft deze honing echter niets te maken. Hoewel alle bestanddelen van de robinia als giftig gelden, worden de robiniabloesems toch genuttigd, na ze door meel te halen en licht te bakken
Geplaatst:

De boom die we in NL meestal Acacia noemen heet inderdaad officieel Robinia pseudoacacia.

Deze boom hoort in de familie van de vlinderbloemigen thuis. Dus verwant aan erwtjes, bonen, klaver lupine, etc.. Het hout wordt gewoonlijk verkocht onder de naam Robinia of Europees hardhout, de honing onder de naam Acaciahoning.

Er bestaat ook een plantenfamilie met de wetenschappelijke naam Acacia. Daar hoort "onze" Robinia niet bij. Het zijn honderden soorten bomen uit de (sub-)tropen. Wel vlinderbloemigen, maar ze zien er totaal anders uit. Vergissen lijkt me uitgesloten. Sommige soorten daarvan worden rond de Middellandse Zee geteeld en de bloemen worden in NL in het voorjaar verkocht onder de naam Mimosa.

En nog even doorbijten.

Er bestaat ook een geslacht planten met de wetenschappelijke naam Mimosa. De bekendste daarvan is Mimosa pudica, ofwel Kruidje-roer-me-niet. Ook Vlinderbloemigen. Leuk kamerplantje, maar een gevoelig typetje .

De logica hierachter? Geen denk ik.

• 1 year later...
Geplaatst:

Je zit een beetje in het verkeerde topic. Er is een topic met vraag en aanbod.

Maar rozen zijn eetbaar ja. De bottels zijn zeer vitaminerijk en veelal worden daar de "rugosa's " voor aangeschaft ( een groep rozen die grote vlezige bottels maken )

De bloem is ook eetbaar ja. Van álle rozen. Er zijn geen giftige rozen zover ik weet dan. Misschien is de Viridifolia en enkele baksaii-hybrides de enige niet te eten rozen. Komt het er wél een beetje op aan, dat je de roos schoon mest, en geen zooi er bij gooit.

Moet ik er wél bijzeggen , dat er nogal wat smaak verschillen zijn tussen de soortjes, en nog méér tussen de rozen van een en dezelfde plant , afhankelijk van jaargetijde, standplaats, klimaat en tijdstip van pluk.

Voor aanschaf rozen kun je overal in nederland terecht. Zelf bestel ik ze vaak bij : www.deborder.nl Maar er zijn er echt tig die ze verkopen, ook online.

Geplaatst:

Hoi Bit,

Op internet gekeken en kon niets vinden dus dacht van dan probeer ik het hier.

Bedankt voor de link die je geplaatsd hebt is helaas geen internet verkoopadres geloof ik dus als je een link hebt waar dat wel het geval is dan ontvang ik graag die link,en ik zoek rozen om binnen te zetten in mijn woonkamer.

Geplaatst:

Ze verkopen ook via bestelling. jawel hoor. Perfect verpakt komt de gewenste plant naar je toe. Ik bestel er al jaren.

Verder zie google : type in : rozen verkoop online

Binnen rozen laten groeien wordt echter lastig; kán wel. Zie daar ook andere topics voor.

Geplaatst:

Er staat alleen niet bij of dat de rozen voor consumptiedoeleinden gebruikt mag worden en dat is voor mij als leek(heel plat gezegd zie het verschil niet tussen onkruid of een plant zo iemand ben ik)dus heb je hier nog adviezen voor?en kun je alle bollen of zaden waar daarna een plant uit komt eten of zijn alle bollen en zaden ook gespoten of genetisch-gemanipuleerd?

Geplaatst:

Een handelaar in rozenstruiken vermeldt inderdaad niet dat de bloemen eetbaar zijn nee, dat is waar. Sterker nog, vele planten die je koopt in tuincentra enzo geven aan dat de planten niet voor consumptie zijn. Ook eetbare planten niet. Gek maar waar.

Dat heeft met regelgeving te maken, exportregels, whatever.

Rozen, álle normale rozen zijn eetbaar. Overigens niet in hoeveelheden van kilo's enzo. Maar wat blaadjes rode roos in de salade wordt / werd veel gedaan. Ook allerhand oliën worden er van gemaakt, zeep en en en.

Gewoon bollen uit de winkel zou ik niet gelijk gaan eten nee. Tulpenbollen ofzo bedoel je ?

De teelt voor de handel in bollen is ( ik zeg het wat overtrokken ) te beschouwen als klein chemisch afval ! Gekochte rozen, snijrozen, van de bloemist overigens ook. De zogenaamde patioroosjes die je bij de intratuin kunt kopen ( zulke dingen hou je wel een maand levend binnen ) zijn eveneens doortrokken met gif ja. Áfblijven hoor ( althans: niet opeten ! )

• 2 maanden later ...
Geplaatst:

Heeft iemand wel eens de stokroosbloemen gegeten ? Zo ja is/zijn ze lekker ? Ik wil het dit jaar wel eens gaan proberen.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Wie helpt me. Voor de Jardinadetuin moet ik in Nederland zaden bestellen van eetbare bloemen. Een klein lijstje.

van sommige soorten twijfel ik heel erg welke variant te nemen.. zo staat er bijvoorbeeld klaver op.

Wie heeft een idee?

Hier is het lijstje waar ik moeite mee heb:

Korenbloem ( lijkt me de gewone uit het veld?)

Klaver

Vlijtig Liesje ( impatience)

Cpreopsis

Petunia

Phlox

Lavantera

Afrikaantjes

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Ik heb er geen verstand van, maar als kind verslond ik alle soorten klavers bij de vleet, op de kop hangend in het klimrek, zowel de blaadjes als de bloemen. Ze zullen dus allemaal wel eetbaar zijn, maar of ze lekker zijn? Ik meen me te herinneren dat de witte bloempjes iets zoeter waren dan de paarse, maar dat zegt nog steeds niet zo veel natuurlijk.

schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl

#groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop

Geplaatst:

Ik heb bij van der Wal dit jaar de Incarnaatklaver en de Rode Klaver gekocht.

https://www.zaadhandelvanderwal.nl/nl/shop/groenbemesters_en_drachtplanten

https://www.zaadhandelvanderwal.nl/nl/shop/groenbemesters_en_drachtplanten&start=7

Er zit echt lekker veel in de zakjes.

Ook erg bij en hommel vriendelijk.

Eén van de twee moest je trouwens niet in een bloemenmengsel zaaien omdat ie dan te snel overwoekerd wordt.

Eetbaarheid Klaver:

http://montana.plant-life.org/species/trifol_praten.htm

Geplaatst:

Heb het zakje ff niet bij de hand hier (ligt denk ik in het huisje) maar het is de Rode Klaver dus die kan je prima gebruiken.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...