Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Paardenmest


Ronnie

Aanbevolen berichten

Even een compost bak opzetten en de mest een tijdje laten verteren. Tenminste dat is de algemene gedachte.

 

In het hanboek ecologisch tuinieren staat het volgende: "Alleen de paardenmest met stro erin mag in de grond gewerkt worden. Als de paardenmest houtkrullen of zaagsel bevat mag die mest als grondstof voor de composthoop dienen. De vertering van de houtkrullen (of zaagsel) in de grond zou teveel stikstof aan de grond ontrekken dat de gewassen eronder gaan lijden.

 

Bij ons in de streek wordt de paardenmest gratis afgeleverd op het volkstuin complex. Het is meestal paardenmest met stro, gelukkig maar, want ik ben niet zo voor dat zaagsel (met eventuele chemicalien). Stro is ook nog eens goed voor de bodemstructuur. Ik gooi de paardemest op de grond in de winter en spit het later.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan het nu ook al op de percelen leggen die je een tijd niet gebruikt.

 

En het moet niet precies 1 jaar zijn.Want soms ligt die mest daar ook al lang.Maar ik heb ik gelezen dat alleen droge organische mest niet goed is.Dus dat er ook altijd beter wat gras of plantenresten door gemend wordt.

Wat is onkruid?Iets wat je niet moet zaaien maar toch uitkomt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan het ook gratis ophalen en gebruik het steeds als laag tussen mijn compost, laag snoeiafval, keukenafval, paardenmest, caviakooi (hennep) en dat ziet er erg mooi uit, de temperatuur loopt kortstondig erg hoog op en is nu weer gedaald. We gaan komend seizoen kijken hoe de werking is, nog geen ervaring.

Wel lees je overal dat paardenmest minstens 1 jaar oud moet zijn.

 

Dit is mijn ervaring tot nu toe.

Wout

People who say it can't be done should not interrupt those who are doing it !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan het ook gratis ophalen en gebruik het steeds als laag tussen mijn compost, laag snoeiafval, keukenafval, paardenmest, caviakooi (hennep) en dat ziet er erg mooi uit, de temperatuur loopt kortstondig erg hoog op en is nu weer gedaald. We gaan komend seizoen kijken hoe de werking is, nog geen ervaring.

Wel lees je overal dat paardenmest minstens 1 jaar oud moet zijn.

 

Dit is mijn ervaring tot nu toe.

Wout

Ik sluit mij geheel aan bij wouttie75.

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...