Ronnie Posted January 7, 2011 Share Posted January 7, 2011 Wie heeft ervaring met paardenmest Ik kan via een manege in de buurt waarschijnlijk ongelimiteerd aan paardenmest komen, hoe kan ik deze mest het best in de tuin verwerken ? Greetz Ronnie Quote Hard work has a future payoff. Laziness pays off NOW! http://ronniesmoestuin.jimdo.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
aardbeijim Posted January 7, 2011 Share Posted January 7, 2011 Eerst ongeveer 1 jaar laten liggen.Is anders te scherp voor de planten. Quote Wat is onkruid?Iets wat je niet moet zaaien maar toch uitkomt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted January 7, 2011 Share Posted January 7, 2011 Even een compost bak opzetten en de mest een tijdje laten verteren. Tenminste dat is de algemene gedachte. In het hanboek ecologisch tuinieren staat het volgende: "Alleen de paardenmest met stro erin mag in de grond gewerkt worden. Als de paardenmest houtkrullen of zaagsel bevat mag die mest als grondstof voor de composthoop dienen. De vertering van de houtkrullen (of zaagsel) in de grond zou teveel stikstof aan de grond ontrekken dat de gewassen eronder gaan lijden. Bij ons in de streek wordt de paardenmest gratis afgeleverd op het volkstuin complex. Het is meestal paardenmest met stro, gelukkig maar, want ik ben niet zo voor dat zaagsel (met eventuele chemicalien). Stro is ook nog eens goed voor de bodemstructuur. Ik gooi de paardemest op de grond in de winter en spit het later. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
aardbeijim Posted January 7, 2011 Share Posted January 7, 2011 Je kan het nu ook al op de percelen leggen die je een tijd niet gebruikt. En het moet niet precies 1 jaar zijn.Want soms ligt die mest daar ook al lang.Maar ik heb ik gelezen dat alleen droge organische mest niet goed is.Dus dat er ook altijd beter wat gras of plantenresten door gemend wordt. Quote Wat is onkruid?Iets wat je niet moet zaaien maar toch uitkomt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
wouttie75 Posted January 7, 2011 Share Posted January 7, 2011 Ik kan het ook gratis ophalen en gebruik het steeds als laag tussen mijn compost, laag snoeiafval, keukenafval, paardenmest, caviakooi (hennep) en dat ziet er erg mooi uit, de temperatuur loopt kortstondig erg hoog op en is nu weer gedaald. We gaan komend seizoen kijken hoe de werking is, nog geen ervaring.Wel lees je overal dat paardenmest minstens 1 jaar oud moet zijn. Dit is mijn ervaring tot nu toe.Wout Quote People who say it can't be done should not interrupt those who are doing it ! Link to comment Share on other sites More sharing options...
aardbeijim Posted January 7, 2011 Share Posted January 7, 2011 even off topic.Wouttie wat voor cavia`s heb je,ik heb 2 rexen. Ik heb zelf nog niks gemerkt van de temperatuur maar zal ook wel van de hoeveelheid afhangen(is wel ezelenmest) Quote Wat is onkruid?Iets wat je niet moet zaaien maar toch uitkomt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
wouttie75 Posted January 8, 2011 Share Posted January 8, 2011 Ik heb zelf geen Cavia's maar vrienden van ons sparen de mest voor me op, ik heb geen verstand van cavia's verder, ze zijn bruin met wit en zwart geloof ik?Wout Quote People who say it can't be done should not interrupt those who are doing it ! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Houweling Posted January 8, 2011 Share Posted January 8, 2011 Ik kan het ook gratis ophalen en gebruik het steeds als laag tussen mijn compost, laag snoeiafval, keukenafval, paardenmest, caviakooi (hennep) en dat ziet er erg mooi uit, de temperatuur loopt kortstondig erg hoog op en is nu weer gedaald. We gaan komend seizoen kijken hoe de werking is, nog geen ervaring.Wel lees je overal dat paardenmest minstens 1 jaar oud moet zijn. Dit is mijn ervaring tot nu toe.WoutIk sluit mij geheel aan bij wouttie75. Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ronnie Posted January 8, 2011 Author Share Posted January 8, 2011 Geweldig dank voor de vele reacties !! Kortom niet direct op de tuin maar via de composthoop in laagjes is de gebruikelijke methode.... Mijn dank is weer groot.... Greetz Ronnie Quote Hard work has a future payoff. Laziness pays off NOW! http://ronniesmoestuin.jimdo.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts