Mellie Geplaatst: 30 augustus 2022 Geplaatst: 30 augustus 2022 Iemand ooit luis achtigen gezien die actief zijn op bomen en zaagsel? Wij hadden een boom omgezaagd na de drieling storm in feb. Dit hout staat netjes opgestapeld te drogen. Daar zag ik paar weken terug heel kleine luisjes of anders toch wel hele kleine spinnetjes. Dat vond ik raar, maar ja. Het is hout en het gaat uiteindelijk in de fik, dus niet zo boeiend. Gisteren zag ik zo’n luisje op een kippenei. Vandaag dus alles aan het desinfecteren en alle kippen nagekeken. Ik heb niets ontdekt, maar alles en iedereen is ingesmeerd danwel gespoten met diatomeeenaarde. Hokken schoon en klaar. Zak zaagsel van de omgezaagde boom erbij gepakt om op de bodem te doen, krioelen er honderden luis achtigen over mijn arm! Brrrrr… ze zitten ook in het zaagsel. Dus niet alleen de boonstammen. Ik zat helemaal onder de krioelende pootjes. Vraag 1: Iemand enig idee wat er nestelt in ons zaagsel en boomstammen? Zaagsel heb ik uiteraard niet meer gebruikt. Vraag 2:Kan ik het zaagsel nog ergens anders voor gebruiken of is dit enkeltje kliko? Vraag 3:Wat doe ik met de boomstammen? Dat zou ik wel heel erg vinden als die ook weg moeten. Quote
Mellie Geplaatst: 30 augustus 2022 Auteur Geplaatst: 30 augustus 2022 Echt? Maar het zat op de boomstammen en het zaagsel daarvan wat we gebruikten in de leghokken. Ik wist niet dat dat ook kon. Quote
tielse flipje Geplaatst: 30 augustus 2022 Geplaatst: 30 augustus 2022 Misschien vogels in de bomen genesteld? Of in een holte in de boom? Quote
Mellie Geplaatst: 30 augustus 2022 Auteur Geplaatst: 30 augustus 2022 Er zat inderdaad een gat in de boom… Nu maar hopen dan dat het luizenprobleem van de boom geen probleem voor mijn kippen wordt wat balen dit. Doe je zo je best je kippen gezond te houden, haal je de narigheid van buiten je hok naar binnen. Het zaagsel gaat dus weg. Die boomstammen… dat is nog best een ding. We hebben zo’n 10 m aan boomstam wat we eigenlijk wilden opstoken. Hoe gevaarlijk is dat? Quote
appelvrouw Geplaatst: 30 augustus 2022 Geplaatst: 30 augustus 2022 (aangepast) Kan, luis, maar waar stond het zaagsel dan? In het kippenhok? Mensen die hier in het bos werken nu hebben ook veel last van minibeetje en rode vlekken over het lijf. Worden dus wel in het bos gebeten. Volgens mij kan het ook zijn dat het niks met je kippen te maken heeft en dat het minispinnetjes zijn die op hout leven. Eentje onder de loep leggen en kijken of je iets meer ziet, er is wel degelijk verschil tussen luis en spin. Een mijt is ook een spin achtige toch? Houtmijt? Ik las trouwens dat de zg bloedluis ook een mijt is. Maar goed die herken je meestal wel aan de kleur. 30 augustus 2022 aangepast door appelvrouw Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Mellie Geplaatst: 31 augustus 2022 Auteur Geplaatst: 31 augustus 2022 Het zaagsel staat in een grote zak op de patio en is niet in de buurt van de kippen. Het hout staat opgestapeld elders, dat is ook niet in de buurt van de kippen. Quote
appelvrouw Geplaatst: 31 augustus 2022 Geplaatst: 31 augustus 2022 14 uren geleden, Mellie zei: Hoe gevaarlijk is dat Voor die beestjes heel gevaarlijk voor jou niet denk ik. Maar als je ze binnenhaalt? Misschien gaan de beestjes dood met de kou? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
tielse flipje Geplaatst: 31 augustus 2022 Geplaatst: 31 augustus 2022 De mijt wel, de eieren niet. Quote
Flup Geplaatst: 31 augustus 2022 Geplaatst: 31 augustus 2022 Het hout zou ik gewoon opstoken, wel oppassen dat je de mijt niet naar binnen meeneemt. En anders veel buiten grillen / bbq-en. Quote
Mellie Geplaatst: 31 augustus 2022 Auteur Geplaatst: 31 augustus 2022 Ik ga dan alleen hout naar binnen brengen wat daadwerkelijk direct in de open haard gaat. Ik hoef geen mijten of luizeneitjes in mijn huis. Ik heb al de hele dag jeuk… ik weet niet hoe jullie reageren op luizen, maar ik krijg mega jeuk alleen over het praten ervan. Brrrrr. Kippenhokken zien er prima uit trouwens. Lege bloedmijt rolletjes dus dat is dan wel weer positief. Edit: nou ja, prima, prima… ze zijn weer helemaal ondergebeitst met diatomeeenaarde. Dus echt prima zou ik het niet willen noemen ziet er niet uit dat grauwe Quote
tielse flipje Geplaatst: 31 augustus 2022 Geplaatst: 31 augustus 2022 Bloed"luis" is een mijt; acht poten. Jeukt dus harder dan een luis (zes poten). Quote
Mellie Geplaatst: 31 augustus 2022 Auteur Geplaatst: 31 augustus 2022 Weer wat geleerd!Al heb ik inmiddels zonder luizen (of mijten of schurft of vul een ander jeukbeest in) nu overal jeuk… Quote
Mellie Geplaatst: 4 september 2022 Auteur Geplaatst: 4 september 2022 Ik deed wat licht snoeiwerk in de tuin en volgens mij is dit een kleine spinachtige, want ik ben totaal niet in de buurt van de kippen of het geïnfecteerde hout geweest, maar had na het snoeien toch wat kruipers op me. Komt dus uit de struiken. Appelvrouw had het in hun bos al over iets dergelijks. Kan ik er iets tegen doen? Ik krijg alleen al jeuk door jeukwoorden zoals luis en vlo, dus kun je nagaan als je wordt bepoteld door zo’n kruipertje Ik doe er dan ook graag iets tegen. Iemand tips? Quote
Arja Geplaatst: 5 september 2022 Geplaatst: 5 september 2022 Een bui regen doet sowieso wonderen. Als ik nu uit de tuin kom heb ik overal jeuk van het stof en de kruipende dingetjes. Al helpt dat niet tegen een plaag van iets in je zaagsel. Quote
Mellie Geplaatst: 21 september 2022 Auteur Geplaatst: 21 september 2022 Die luisachtigen zijn inmiddels allemaal weg. Misschien door de spinnen, misschien door de regen, misschien door de kou. Geen idee door wat, maar ben er wel blij mee. Ik bleef maar krabben als ik in de tuin was geweest. Niet zozeer omdat ik ook echt onder de kruipers zat, maar het gevoel zat wel in mijn hoofd. Ik vind het wel jammer dat ik nog steeds niet weet wat voor iets het was, maar ben vooral blij ervan af te zijn. 1 Quote
reneem Geplaatst: 22 januari 2023 Geplaatst: 22 januari 2023 Is het deze niet? Stofluizen - Wikipedia Quote
Mellie Geplaatst: 23 januari 2023 Auteur Geplaatst: 23 januari 2023 Hmm, misschien was dat? Ik weet het niet zeker, het is alweer een flinke tijd geleden. Ik ben nu wel een stuk voorzichtiger met hert hergebruiken van zaagsel, terwijl wij dat altijd veel hebben. Toch jammer. Quote
tielse flipje Geplaatst: 25 januari 2023 Geplaatst: 25 januari 2023 Of: https://www.huidziekten.nl/zakboek/dermatosen/ttxt/Trombiculiasis.htm Quote
Mellie Geplaatst: 28 januari 2023 Auteur Geplaatst: 28 januari 2023 Ik had vele kleine spinachtigen over me heen lopen wat jeukte/kriebelde. Na douchen en schone kleren geen last van. Ook nooit die tafereel gehad zoals op de foto’s die bij het artikel staan. Brrr, heel indrukwekkend. Ben erg blij dat het het niet is geweest! Quote
Mellie Geplaatst: 31 augustus 2023 Auteur Geplaatst: 31 augustus 2023 Ik zocht dit topic, want sinds een poosje weer luis achtigen. Spinachtigen. Nou ja. Deze beestjes. niet bij de kippen, maar in de tuin zelf. Ik heb het idee dat er bij de bomen meer zit, maar daar gonst het nu sowieso heel erg. Zodra ik iets heb gedaan in de tuin heb ik mega jeuk en vind ik her en der kruipertjes op mijn lijf. Ze kruipen ook over het scherm van mijn mobiel die soms in mijn broekzak zit. Ik word er oprecht knettergek van. Paar dagen terug had ik er alsnog 2 na het douchen. Dus helemaal weg zijn ze soms blijkbaar niet. De groene kliko zat helemaal vol met ze. Ik had heel veel tomaten gediefd en ook veel druif gesnoeid. Dat zat voornamelijk in de kliko. De papierbak die 2 containers verder staat, zat er ook vol mee. Papier is dus ook aantrekkelijk voor ze lijkt me. De container voor restafval die ertussen in zit, had helemaal niets. Ik weet niet wat het is, maar het belemmert me heel erg om de tuin in te gaan. niet handig als je daar van houdt. Ik las op internet dat gras kort houden belangrijk is. Die staat nu op standje jungle en dat was vorig jaar vast ook het geval. Vorig jaar deze tijd had ik het dus ook. Een tijdelijke plaag van iets de me extreem veel jeuk bezorgd. Ik durf toch minder vrijelijk de tuin in. Wat kan ik hier tegen doen? Iemand enig idee? Quote
Mellie Geplaatst: 1 september 2023 Auteur Geplaatst: 1 september 2023 Toevoeging: Ik heb ook last van kleine beetjes op mijn lijf. Geen spelfawt voor d verandering. Geen kleine dingetjes of beestjes, maar mini hapjes/knaagjes. Tenminste… denk ik. Het is niet zoals op de foto’s van de link. Heel minimaal. Misschien krab ik gewoon te hard -wat vast óók zo is- Ben totaal niet blij met deze dingen dat ik bijna overweeg iets te spuiten. Maar wat is dan weer de vraag. Is er een algemeen anti luis/spinAchtig middel dat iemand weet? Ik moet er echt van af. Kan nauwelijks de tuin in zonder krabbend eruit te komen. Vorige x was het in September over, maar het is nog zo veel dat ik me dat niet kan voorstellen nu ook zo te zijn. Help! Quote
Liekie Geplaatst: 1 september 2023 Geplaatst: 1 september 2023 He gatver Mellie! Ik kan je niet helpen, ik herken de beestjes niet en heb ze ook niet. Wel knutjes die ontzettende jeuksteken achterlaten, maar die vliegen en bijten vervolgens in je enkels. Ook niet leuk, maar niet wat jij hebt. Hopelijk weet er iemand wat te doen. Quote
Mellie Geplaatst: 1 september 2023 Auteur Geplaatst: 1 september 2023 Ik hoop het! Al die andere stekende mugachtigen hebben wij hier aan het water ook Liekie. Dubbelfeest 1 Quote
Liekie Geplaatst: 1 september 2023 Geplaatst: 1 september 2023 Nou heb ik toch ook nog wat zitten zoeken en kwam dit tegen: https://buitenleven.nl/spintmijt/ Dat beestje lijkt ook op alle planten te kunnen leven! Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.