Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Wie weet wat dit is?

Featured Replies

Geplaatst:

Waarschijnlijk nog niet rijp maar lag langs de weg.. ruikt een beetje citroenachtig. Vrij grote pit, na open snijden snel bruin

vrucht.jpg

Geplaatst:

Iets nootachtigs? Bijv. Juglans ailantifolia? Juglans cinerea?

Wat ik ook niet helemaal kan uitsluiten is de vrucht van Davidia involucrata, de zakdoekjesboom. Is meestal wat ronder van vorm maar soms ook iets spitser aan de onderkant.

Geplaatst:
  • Auteur

Ik zal een foto van de boom maken... misschien dat dat helpt...

Geplaatst:

Idd iets nootachtigs, ik dacht richting walnoot, hoewel die doorgaans ronder zijn. 

Edit: nog even in mijn bomenboek gebladerd, en het enige plausibele is inderdaad een walnotensoort. 

aangepast door Arja

Geplaatst:

Hongerpruim? Of een verdroogde onrijpe perzik? De steen doet in elk geval een prunus-soort vermoeden.

Geplaatst:
  • Auteur

dit is de boom.. misschien dat t helpt??

20220903_165613.jpg

Geplaatst:

Fijnbladige walnoot? De vrucht, de manier van plaatsing met drie vruchten samen en de citroengeur en het bruin worden doet zeker aan walnoot denken.

aangepast door appelvrouw

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Ja walnoot. Maar dan de zwarte:  Juglans nigra.

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Ik dacht dat de vruchten van Juglans nigra wat meer ronder van vorm waren? Of zijn er ook varianten met wat spitsere vorm?

Alhoewel weinig aangeplant: Juglans ailantifolia / Japanse walnoot sluit ik niet uit. De noten zijn keihard en als je ze 'opent' met een hamer verbrijzelen ze. Meer iets voor de eekhoorn!

N.B. Niet verwarren met de hartnoot want dat is Juglans ailantifolia var. cordiformis.

Geplaatst:
  • Auteur

Dit is de boom...

Geplaatst:
  • Auteur

Schil is niet superhard... kan ik gewoon verwijderen met een mes..

aangepast door Lia56

Geplaatst:

Prunus amygdalus? a.k.a. amandelboom?

Geplaatst:

Ik gok ook op Juglans nigra. Heel erg bruikbaar als verfstof. De japanse walnoot heeft toch wel een redelijk definiëerbare hartvormige noot. 

Juglans regia,onze gewone walnoot, heeft echt ander blad en is op dit moment makkelijk te scheiden van de schil (vanmorgen nog gezien 😀). De zwarte walnoot komt veel moeilijker los van de schil. Alle walnoten zijn geweldig als verfstof, warm bruin, grijsbruin of zwart. 

Ik heb vanmorgen nog geprobeerd om een aantal walnoten in de schil los te peuteren van iemand om walnotenlikeur van te maken. Helaas niet gelukt 🤷

Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.

Geplaatst:

Ik gok ook op Juglans nigra.

Afgaande op het blad kun je zomaar gelijk hebben.

Ik heb vanmorgen nog geprobeerd om een aantal walnoten in de schil los te peuteren van iemand om walnotenlikeur van te maken.

In het verleden met succes Nocino gemaakt. De walnoten (juglans regia) moet je dan zo rond de langste dag (St. Jan, oftewel San Giovanni volgens de Italianen) plukken. Nu zijn ze al veel te hard.

Geplaatst:

De japanse walnoot heeft toch wel een redelijk definiëerbare hartvormige noot

Is onjuist. 

De Japanse walnoot / Juglans ailantifolia heeft langwerpige geribbelde noten die keihard zijn.

De hartnoot / Juglans ailantifolia var. cordiformis heeft hartvormige noten.

Waarmee maar weer 'ns het belang van het gebruik van Latijnse namen is aangetoond. Nederlandse namen leiden maar al te vaak tot verwarring.

Geplaatst:
  • Auteur

Mij lijkt Juglans nigra het best. Dank voor jullie hulp

Geplaatst:

@Inloggevens kwijt Je hebt helemaal gelijk, ik kreeg bij het zoeken op afbeelding vooral foto's van de hartvormige noot te zien.

@marcelru Dat ze nu te hard zijn om door te snijden weet ik. Maar ik was vorige week pas in de buurt van die boom en was van plan de schil met een stopnaald in te prikken en ze vervolgens heel in de pot te doen. Kan best zijn dat ik dan met alleen donkergekleurde wodka geeindigd zou zijn, maar niet proberen is niet weten.

Toen ik ergens anders werkte kwam ik altijd langs een hele grote boom, daar raapte ik na een zomerstorm de noten om mee te verven. Je kunt leuke afdrukken maken op textiel of papier.

IMG_20220910_124619_010.jpg

Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.