Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hi,

Was aan het zoeken naar tomaten zaden en ik kwam de meest vreselijke verschillen tegen.

Coeur de Boeuf tomaten zaad bij de ene €0,26 en bij de andere €0,04 per stuk.

Wat moet ik hiervan denken? Zijn 't bij Bolster oplichters of is die kwaliteit zoveel beter? Zijn andere waardeloos of hoe moet ik dit zien?

En is het zo dat alle tomaten waar geen F1 bij staat dat je daar maar 1x zaad voor hoeft te kopen?

wees gegroet,

Bart van de Metaaldetector Tips

Posted

Als je tomaat geen stuifmeelkorrels van een andere soort tomaat heeft ontvangen, dan krijg je inderdaad hetzelfde zaad. Om daar echt zeker van te zijn, moet je bepaalde maatregelen treffen. Dat kan zaden duurder maken. 

Biologische zaden worden gekweekt met minder schade aan de natuurlijke wereld. De hogere prijs die je betaalt voor biologisch is niet voor je eigen belang maar voor het belang van de natuur, om het maar even kort door de bocht te zeggen. Dus beter kwaliteit leefwereld, niet noodzakelijk betere kwaliteit zaden. 

Dat prijs direct gerelateerd zou zijn aan de kwaliteit van een product, is wel vaker onjuist. Dus dat kun je sowieso maar beter loslaten. 

• Like 3
Posted

Wat @fre3ke zegt!

Verder zijner nog wat andere dingetjes die mee kunnen spelen.

Een groot bedrijf kan bulk inkopen. Voor een kleiner bedrijf vaak minder rendabel, want anders blijven ze zitten met zaden die over datum zijn.

Dat geldt ook voor degene die koopt, trouwens. Ik frons wel eens als ik maar tien zaden in een pakje koop. Aan de andere kant heb ik als hobby kweker ook niet veel meer nodig, vooral als het geen F1 hybriden zijn. 

Een ander ding dat meespeelt is exclusiviteit. Voor een Cosmic huppeldepup betaal je wat meer dan voor de gewone Gardeners delight. Heirloom is vaak ook een kreet die het goed doet. Het betekent eigenlijk niet meer dan streekgebonden; iets wat aan zijn omgeving is aangepast omdat het er al een tijdje gekweekt wordt. Niet dat er een handvol zaadjes van opa aan zijn kleinkind wordt gegeven. En de heirloom van een ander is natuurlijk niet de heirloom van jouw eigen huis. Dus soms is een F1 hybride verstandiger.

En dan is er nog de steun die jij eventueel wel of niet wil geven aan een bedrijf. Hier niet ver vandaan zit "de tuinen van weldadigheid". Ze hebben een leuke selectie bijzondere groenten, kweken veel zaadgoed zelf en hebben lokaal nog wat andere functies. Ik koop er elk jaar wel wat, soms gaan we op de open dagen langs voor rare knoflooktenen ofzo. Daar geef ik graag wat extras uit.

• Like 1
Posted

Ok dank jullie voor de antwoorden. Ons ben zunig dus ik probeer toch de goedkopere. En daarnaast wat ik van dit jaar bewaard en gedroogd heb.

Even voor de baas hier als die meeleest....De eerste de beste notification van dit forum zat gelijk in de SPAM folder, iets met [DKIM]...

wees gegroet,

Bart van de Metaaldetector Tips

Posted

Bio zaden of niet prijsverschil ?

Een jaar of 2 geleden er wat info van aan het opzoeken geweest ( niet van zaden maar van groenten).

Biologische groenten/zaden kweken is wat arbeidsintensiever dus wat duurder.

Maar wat het zeker ook duurder maakt juist die stempel van BIO . Is een keurmerk dus er moeten controles uitgevoerd worden voor het keurmerk te mogen gebruiken . Heb de prijzen destijds ergens gevonden en was er van geschrokken van de hoogte van de grote van deze bedragen. Daarna ook reactie van een groentekweker dat hij zijn groenten kweekte volgens de voorschriften van de biologische teelt uit overtuiging . Maar zonder het label van bio omdat het label zorgde dat hij een stuk minder inkomen had doordat de meerprijs dat hij kreeg van zijn groenten belangen de kosten niet dekte van wat het label hem koste.

Op 5-9-2022 om 01:40, Glompie zei:

bij de andere €0,04 per stuk.

Hoeveel zaden zaten in dit pakje enkele honderden ? 

Het pakje voor 10 zaden of enkele honderden zaden in te stoppen kost even veel . Maar per zaadje is verpakkingskosten wel erg groot . 

Maar wat ben je met enkele honderden zaden van 1 tomaten ras zeker als het van zaad vasten rassen zijn . Zelf met zaadvaste rassen wat doe je met enkele honderden zaden ? 

Posted

"Deze zaden zijn voorzien van een biologisch gecertificeerde coating wat het zaaien vergemakkelijkt".

Alsdus De Bolster. Dat verklaart veel want gepild zaad is duurder.

Je kan 10 zaden kopen voor 3 euro bij De Bolster. Of voor bijna hetzelfde bedrag 75 zaden bij 123Zaden. In beide gevallen heb je voor rond 3 euro je planten voor volgend jaar. Plus verzendkosten.

Als je het topic 'ervaringen Webshops binnen/buitenland' doorleest, vind je meer aanbieders.

Posted

Er is in Duitsland een simpele test geweest van groentenzaden van grote, bekende zadenmerken en dezelfde groentenzaden van goedkope verkopers. De kwaliteit van de bekende merken (die duurder zijn) was een stuk beter. Mooiere groei, hogere opbrengst en minder ziektegevoelig. Maar ja, wel veel minder zaden in de verpakking tegenover de goedkopere aanbieders. Maar aan de andere kant, heb je  50 tomatenzaden van soort X nodig? Zoveel wil ik niet van een soort in de tuin.

Was wel leuk om te zien, maar ik koop zaden waar ik wil. Wat mij opvalt is dat zelfgewonnen zaden het beste kiemen.

F1 zaden zijn hybride zaden. Die zaden zijn niet soortenecht, dus mocht je van zo'n soort zaden winnen, dan is het maar afwachten wat er volgend jaar opkomt als je die zelf kweekt. Meestal wat anders dan dat je had gekocht. Daarom koop ik nooit F1 zaden, ik wil soortenechte zaden.

Als ik ergens een leuke soort zie, dan koop ik het. Of ik ruil het, dat is ook leuk om te doen.

• Like 2
  • 2 weeks later...
Posted

Bij de Lidl hebben ze in het vroege voorjaar altijd allerlei groentezaden van 19 cent per zakje. 

Daarentegen zijn de veel duurdere stam(snij)bonen en stamdoperwten van De Bolster echt top. 

@Flup Kan je van een oud ras boerenkool als Westlandse Winter soortenechte zaden oogsten? Stel je laat er een bloem schieten in het voorjaar.

Posted

Lidl heeft een beperkt aanbod, wat geloof ik elk jaar hetzelfde is. Die zaden zullen dan vast in bulk geproduceerd worden, bovendien zitten er 1 of 2 schakels minder tussen dan de zaden van bv De Bolster of Oranjeband. Elke schakel wil ook weer verdienen.
En waarschijnlijk neemt de Lidl leverancier het wat minder nauw met bestrijdingsmiddelen e.d. want die wil/moet zo goedkoop mogelijk produceren.
Kleinschalige leveranciers (daar schaar ik De Bolster of Oranjeband en co niet onder) zijn sowieso wat duurder in kostprijs.
Bovendien kan Lidl het zich veroorloven er een lagere marge aan te geven, omdat het niet hun kernproduct is. Ze zouden het als een publiekstrekker kunnen zien, als verkapte marketingkosten.

• Like 3
Posted
21 hours ago, Stan W said:

@Flup Kan je van een oud ras boerenkool als Westlandse Winter soortenechte zaden oogsten? Stel je laat er een bloem schieten in het voorjaar.

Koolsoorten kruisen erg makkelijk, maar het zou zeker kunnen. Zelf vind ik het zaden winnen van koolsoorten erg lastig, bij mij mislukt het ook vaak.

Posted

Ik denk dat dat eigenlijk wel meevalt. Ik had een paar planten palmkool door laten schieten, die overweldigend bloeiden, en 2 plantjes paarse boerenkool. Ik denk dat toch wel 98% van de bloemen palmkool was.
Er zijn wat plantjes opgekomen, maar zien er helemaal als palmkool uit.

Daarentegen moet ik ook zeggen dat er uit het zakje paarse boerenkool (van Horti Tops) 2 kleuren zaten, echt diep paarse en een wat groen paarse variant. Dus deze was nog niet helemaal goed doorgeteeld, of misschien ook gekruisd.