Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Onder koud glas zaaien, wat houd dat nou in?


dennislp

Aanbevolen berichten

Onder koud glas betekend naar mijn idee buiten maar onder bescherming van een koude bak of iets dergelijks.

 

De grond is dan net iets meer opgewarmd en de zaailingen/planten zijn beschermd tegen extreme weersomstandigheden zoals hagel, regen enz. enz..

Onder vliesdoek is net een tikkeltje kouder.

 

De bak op de foto is naar mijn idee een koude bak dus geschikt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een coldframe, denk dat dat hetzelfde is.

In het voorjaar als het nog vriest s'nachts, maar overdag al warm is, vul ik de bak op met zo'n 5 cm mest..daarover heen gaat weer zo'n 10 cm aarde.

 

De mest warmt de grond op van binnenuit en de zon via het glas van bovenaf, dit geeft extra warmte die de plantjes help opkweken.

Ik las koude bak als cold fram en dacht dat het dus hetzelfde was.

 

Als het anders is lees ik het graag..en inderdaad wat een schattig kasje op die foto.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik neem aan dat er ook een doorzichtige bodem in die kweekbak zit? Dan zet je daar potjes met zaaisel in?

Wel een leuk kweekkasje. Waar komt die vandaan?

 

Gisteren bij de 'Boerenbond' zien staan. En nee. Er zit geen bodem in. Juist niet. De bedoeling van zo'n 'koude' bak is dat je m op de grond zet en er in zaait , trays erin zet , whatever. Maar de naam: 'koude bak' komt daarvan, dat de bak onverwarmd is. Zoals al eerder gezegd. Je sluit de nog erg koude wind uit in het voorjaar , hagel enzo ook. Het is een klein onverwarmd kasje dus. Overigens.... bij flinke vorst, vriest het in die bak ook gewoon hoor, maar net wat minder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In mijn beleving wordt zowel een koude bak (=plat glas) als een onverwarmde kas (welk formaat dan ook) 'koud glas' genoemd.

Ik heb een coldframe, denk dat dat hetzelfde is.

In het voorjaar als het nog vriest s'nachts, maar overdag al warm is, vul ik de bak op met zo'n 5 cm mest..daarover heen gaat weer zo'n 10 cm aarde.

 

De mest warmt de grond op van binnenuit en de zon via het glas van bovenaf, dit geeft extra warmte die de plantjes help opkweken.

Ik las koude bak als cold fram en dacht dat het dus hetzelfde was..

Volgens mij heet een 'cold frame' in het Nederlands een broeihoop.

Niet te verwarren met broeihopen waarin ringslangen, krokodillen etc. hun eieren leggen en laten uitbroeden. Hoewel het principe natuurlijk hetzelfde is .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedenk wel dat je die bak eerst een weekje neerzet en niet tegelijk neer zet als dat je zaait. Zou niet echt een drama zijn hoor. Maar het idee is dat de grond warmer is.

 

Staat hier het gehele jaar in de tuin Heb er o.a. permanent aardbeienplantjes in staan.

Maar voor zo ver ik het hier nu begrijp: Er in zaaien kan dus eerder, maar wacht wel even tot de vorst uit de grond is.. Ach, geen probleem: Ik zaai het eerst toch nog in een bakje welke op 'n paar stenen staat.

 

Pluksla gaat hier altijd in 'n bak/pot uiteindelijk... in de volle grond zijn de slakken er veelste snel bij

Link naar reactie
Delen op andere sites

zonder reclame te willen maken (ik heb geen aandelen) maar het bakje uit de eerste foto zag ik te koop staan bij de Welkoop. Aangezien dit mijn eerste moestuinjaar is en iedereen het een schattig kasje vindt denk ik dat ik hem maar ga kopen vandaag.. Heb niet genoeg ruimte in mijn vensterbank om daar alles te laten opkomen in bakjes van de chinees..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...