Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Broeihoop maken?

Jorieke123

Aanbevolen berichten

Heeft hier iemand een (mest) broeihoop? Ik ben benieuwd naar ervaringen en voordelen

Hoe maak ik zo'n ding? We hebben van de kippen en varkens aardig wat mest. Of kan het alleen met bepaalde soorten?

(Ik weet dat er aardig wat info te vinden is op google, maar ik ben benieuwd naar jullie werkwijzen en ervaringen )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb wel al een paar keer flinke ratten bij me mesthoop gehad, waarschijnlijk op zoek naar kikkertjes padden etc. trekt dus wel veel ongedierte als je het zo open en bloot laat liggen.

Even a broken clock is right twice a day

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 1 year later...

Hier bij mij ligt geen broeihoop en er zitten toch ratten, grote bruine

Die heb ik nu wel speciaal rattenvoer voorgeschoteld en ik zie er geen meer

Het is niet meer dan normaal dat eten ongedierte aantrekt.

Maar wat is een broeihoop méér dan een composthoop? Daar gaat toch ook alles op buiten vlees en uitwerpselen van vleeseters

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ken alleen maar een broeikas en dat is zo'n lage kas (wat je van een IKEA-deur hebt gemaakt) waar je onderin een hoop mest stopt - moet dus iets hoger - of een kuil graven voor de mest, bovenop wat aarde en zaaien maar. Door de warmte die vrijkomt uit de mest, kan je veel vroeger zaaien of heel het jaar warmteminnende gewassen in kweken (zoals Angela al zei van de meloenen). Het is als zaaien onder glas zonder dat je de zon nodig hebt om de boel op te warmen (ideaal eigenlijk voor deze winter met weinig zon).

Ik heb nog nooit met zo iets gewerkt.

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, dat heb ik twee jaar geleden gedaan, en werkte als een tierelier. Eerst een rijtje gaten gegraven, leken wel kindergrafjes.

Daarna tegels op hun kant er in gezet. Het gat gevuld met takken, onverteerd organisch materiaal, verteerde compost, gewone aarde... de volgorde weet ik niet meer exact, het was een perma-heuvel...

Het eindresultaat waren bergjes. Ik had er ook wat miniem mest op de oppervlakte gelegd, zodat het kon inregenen. Dit deed ik al maanden voordat ik de heuveltjes ging gebruiken. Het idee was dat de onverteerde plantenresten gingen broeien, en er was zuurstof daarvoor vanwege die takkenlagen. Die warmte maakte dat je iets eerder kan zaaien (warme grond), maar het geheel was ook erg voedselrijk.

De courgettes en patissons explodeerden in overvloed op die heuveltjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...