Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

gezocht: Pawpaw zaden Prima 1216 of andere soort, geen Sunflower


Aanbevolen berichten

Zoals de titel al zegt, ben ik op zoek naar zaden van de Prima 1216 of een andere soort, zolang het maar geen Sunflower is. Had jaren geleden een paar minibomen gekocht, maar die hadden de eerste winter al niet overleefd, vandaar dat ik het nu met zaden wil proberen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vraag Bart646 eens. 😉

aangepast door weknow
  • Like 1

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier ook wel wat zaailingen geprobeerd. Groeien nauwelijks. Na een jaar of 3 met geluk een 40 cm. Waarom niet in Nederland een paar goede geente planten kopen. Dit moet toch lukken voor rond de 45 euro per stuk. In Duitsland zie ik inderdaad wel andere prijzen. 
Hier heb ik een achttal goede rassen staan (3 jaar) waar dit jaar eindelijk de eerste 2 vruchten aan gezeten hebben. 

Sortimentslijst - Laanbomen, Tuinbomen, Parkbomen en Leibomen - Boomkwekerij Albert Leemreize - Ruurlo (boomkwekerijleemreize.nl)

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zaden van twee cultivars van Neill Peterson (Susquehanna en Wabash)  voor je.  LIggen al een paar weken in de koelkast.  Hebben of elkaar bestoven of zijn bestoven door een Sunflower.  Stuur maar een persoonlijke bericht met je adres.   

 

PS Je kan ook de gok nemen met Sunflower zaailingen want het vermoeden bestaat dat Prima1216 daaruit ontstaan is.  Dan kan je ze later omenten als ze tegen vallen. 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Pawpaws kun je in 3 jaar tot 1.00--1.20 meter krijgen indien je ze in een kas of folietunnel opkweekt (wel schaduwdoek gebruiken anders heb je kans dat de kop verbrandt). Als je een zaailing buiten uitplant als 20 cm hoog plantje dan wordt het meestal niks. De kop kan verbranden, slakken zijn dol op het jonge blad en late nachtvorst kan de plant beschadigen. Verder is het ook belangrijk om de verse  zaden in de koelkast te stratificeren en na 3 à 4 maanden binnenshuis te laten ontkiemen. Daarna plaats je de jonge zaailingen in de kas of folietunnel. Als je buiten uitzaait dan ontkiemt het zaad vaak pas in mei/juni en heb je aan het einde van het groeiseizoen een ukkelplantje van 10--15 cm groot.

 

Geënte planten zijn naar mijn mening nog steeds te duur: 40--50 euro voor een geënte plant van 2 jaar oud is voor de meeste tuiniers te veel van het goede, vooral als je bedenkt dat ook niet iedere geënte plant aanslaat. Lichtpuntje is wel dat er meer kwekers zijn die pawpaws enten, dat heeft hopelijk tot gevolg dat de prijs naar beneden gaat. Persoonlijk vind ik 25--30 euro een juiste prijs voor een geënt exemplaar van 2 jaar oud.

 

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uren geleden, Inloggevens kwijt zei:

Pawpaws kun je in 3 jaar tot 1.00--1.20 meter krijgen indien je ze in een kas of folietunnel opkweekt (wel schaduwdoek gebruiken anders heb je kans dat de kop verbrandt). Als je een zaailing buiten uitplant als 20 cm hoog plantje dan wordt het meestal niks. De kop kan verbranden, slakken zijn dol op het jonge blad en late nachtvorst kan de plant beschadigen. Verder is het ook belangrijk om de verse  zaden in de koelkast te stratificeren en na 3 à 4 maanden binnenshuis te laten ontkiemen. Daarna plaats je de jonge zaailingen in de kas of folietunnel. Als je buiten uitzaait dan ontkiemt het zaad vaak pas in mei/juni en heb je aan het einde van het groeiseizoen een ukkelplantje van 10--15 cm groot.

 

Geënte planten zijn naar mijn mening nog steeds te duur: 40--50 euro voor een geënte plant van 2 jaar oud is voor de meeste tuiniers te veel van het goede, vooral als je bedenkt dat ook niet iedere geënte plant aanslaat. Lichtpuntje is wel dat er meer kwekers zijn die pawpaws enten, dat heeft hopelijk tot gevolg dat de prijs naar beneden gaat. Persoonlijk vind ik 25--30 euro een juiste prijs voor een geënt exemplaar van 2 jaar oud.

Dat kan allemaal min of meer waar zijn. (Is dit kennis uit eigen ervaring...of komt het toch vooral uit boekjes en websites?) Hier mijn ervaringsverhaal en advies  na 9 jaar op rij pawpaws - sommige jaren 200 zaden of meer - uit zaden opkweken. Het is overigens een trial-and-error-gebeuren want9 jaar geleden waren goede  zaden nauwelijks te vinden en duur en ook weinig goede informatie. (Nog steeds veel onzin en kletskoek helaas over pawpaws...er zijn wel 2 goede Amerikaans georienteerde Facebook-groepen waar enkele echt deskundige grensverleggers ook goede adviezen geven)  

 

- Het allerbelangrijkste is het om te zorgen dat je zaden verkrijgt die NIET zijn uitgedroogd. In tegenstelling tot bijna alle andere planten waarvan de zaden rustig of zelfs beter eerst gedroogd mogen worden zijn droge pawpaw-zaden dood en kunnen niet meer kiemen.

- Stratificeren van 4 maanden is te lang....2 a 3 maanden is de goede tijd. Langer zorgt voor minder kiem, sommige zaden zijn al dood.

- Pawpaw zaden zijn in bouw ook weer heel anders dan de meeste zaden, ze hebben namelijk geen kiembladen. Het lijkt er wel op, maar het is een hulsje met een eenbladige groeipunt. De wortels zullen zich bij de meeste zaden al flink ontwikklen voordat het embryo een stam begint te vormen.

- Binnenhuis bij 20 graden kiemen kan nog net, maar dan moeten ze snel als er iets van groei begint uit de veel te droge lucht en het gebrek aan licht in de meeste woningen en toch in wat hogere luchtvochtigheid staan. Daarom beter niet voor eind maart gestratificeerde zaden zaaien en zorgen voor bodemwarmte in een wat koelere omgeving. De zaaibak mag behoorlijk diep zijn en ik adviseer een zeer los bodemmengsel zodat wortels kunnen ontwikklen en planten zonder wortelbeschadiging kunnen worden verspeend. (Liefst gebruik ik wat diepere piepschuimbakken).Groeilengte in eerste seizoen hier  max. 30 cm...ca 20 a 30 cm is normaal. Groei is de eerste paar jaar heel langzaam...zoals Martijn beschrijft!...pas na 3 a 4 jaar en uitgeplant komt er een versnelling in. Dat geldt ook voor kleinere geente planten. Gekochte geente planten van 3 a 4 jaar oud zijn groter, slaan makkelijker aan  leveren sneller vrucht. 

- Pawpaw maakt niet alleen een penwortel, maar ook nog een heel kwetsbare. Kunst is het om die wortel intact te laten en tegelijk uit te dagen om snel wat zijwortels te maken. Ik gebruik daarom smalle potten van ca. 25 cm hoogte waarin 2 of 3 planten - van verschillende ouders - samen uitgeplant worden. (Reden is dat ik ze later ook samen laat opgroeien en zeker goede bestuiving zal hebben).

- Ik wacht tot najaar of voorjaar na opkomst met planten te verspenen daarin. Vooral om ruimte te sparen. De potten zet ik in bakken met een bodem van enkele centimeters losse aarde. De wortel wil er door groeien, maar om de paar weken til ik de potten even op waardoor de wortel heel licht beschadigt en gedwongen wordt te delen. Zo krijg ik sterkere planten die verplanten beter overleven.

- Pawpaws zijn rare jongens. Er is een regelmaat in ontwikkeling, maar reken er op dat er altijd planten zijn die helemaal afwijken in groeigedrag van wat de andere doen. (Bijvoorbeeld later kiemen, eerst bald en dan wortel laten groeien, veel vroeger in winterrust of juist veel later enzovoort. 

- Je zult tijdens het opkweken zeker een deel van de planten verliezen...hoe goed je ook zorgt. Meeste overlevers krijg je in een koude kas op een lichte en beschaduwde plek en in de zomer naar buiten met alleen ochtend en of avondzon. Teveel zon kan jonge planten de kop kosten. Verplanten verdragen ze zeer slecht...dus vanuit pot waarin ze worden opgekweekt gaan ze zo samen de volle grond in. Dat is de meest kritische fase. Reken er op dat een deel het niet zal halen!! Boombeschermer helpt tegen te veel UV-licht waar ze niet tegen kunnen als jongere plant. Een zeer diep plantgat met een luchtige en vrij  voedzame bodem (mesten wordt niet goed verdragen!)  en veel organische stof en mulch geeft de beste kansen. Zorg voor veel ruimte en geen concurrentie in de naaste omgeving, dat verdragen ze slecht als jongereplant.

- Reken op minimaal 7 jaar voordat een zaailing de eerste vruchten kan geven. Geente bomen zullen eerder vrucht geven.

 

Dit zijn de belangrijkste tips die me nu invallen voor het opkweken van pawpaws uit zaad. Ben vast nog wel wat vergeten. 🤓

 

 

  • Like 3

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, weknow zei:

(Is dit kennis uit eigen ervaring...of komt het toch vooral uit boekjes en websites?)

 Ik zaai ze al meer als 10 jaar. Laatste jaren koop ik zaad bij de Tsjechische kwekerij Bambusarium https://bambusarium.cz

 

Zoals ik al eerder schreef: zit al 25 jaar dagelijks tussen de planten dus ik weet waarover ik het heb. Jij schijnt te denken dat ik een of andere 'schriftgeleerde' ben die het altijd beter weet en zijn kennis uit boeken en van websites heeft. Wat ik hier schrijf is hoofdzakelijk gebaseerd op eigen ervaring en dus weet ik dat het 100% mogelijk is om gezaaide pawpaws binnen 3 jaar op 1.00--1.20 meter te krijgen. Hiervoor zijn geen kilo's stikstofrijke kunstmest nodig, wel dat je in je kas of folietunnel een temperatuur hebt die in de zomermaanden boven de 25 graden uitkomt.

 

Pawpaw is echt niet het enige zaad dat bij droog bewaren een betrekkelijk korte levensduur heeft ('recalcitrant' wordt dat genoemd). Dit geldt ook voor veel eiken soorten, magnolia, paardenkastanjes, Lindera, Sassafras etc. etc. Vers zaaien is bij veel zaden altijd het beste. Overigens is het mogelijk om VERS pawpaw zaad voor langere tijd kiemkrachtig te houden door het te vermengen met licht vochtig vermiculiet of zaaigrond en in de koelkast te leggen bij 5 graden Celsius. Ook dit is gebaseerd op eigen ervaring!

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...