Geplaatst: 5 januari 20233 j @Fre3ke dat is ook een variabel contract, in deze bij Vattenfall wordt de X parameter om de 6 maanden aangepast ipv 3. Het lijkt me raar dat het in Nederland niet verplicht is om in het contract de berekeningswijze niet op te nemen zodat de klant zijn maandelijkse prijzen niet zelf kan berekenen of de evolutie over een jaar te zien. Een voorbeeldje van Mega: die is er in Nederland ook denk ik : Tariefkaart | Mega : Dit is verplicht in België : hoe de prijs opgebouwd is : TTF1 wil zeggen volgt de Nederlandse gasprijs (beurs) en de 1 staat voor : wordt elke maand aangepast. -"De variabele prijs van natuurlijk aardgas wordt maandelijks geïndexeerd. Deze prijs is gebaseerd op het rekenkundig gemiddelde van de dagelijkse quoteringen Day Ahead en Weekend TTF (EGSI) tijdens de maand van de levering, zoals beschikbaar op de website www.powernext.com/spotmarket-data. In de bovenstaande tabel tonen we de prijs die geldt voor de vorige maand. - De tariefformule voor de aardgas is de volgende (exclusief BTW): TTF1 x 1,1 + 0,3 c€/kWh. In de bovenstaande tabel geven we de prijs weer op basis van de laatst gekende parameters van de tariefformule. Om een offerte op te stellen, maken we gebruik van de volgende prijsschatting (in c€/kWh): Enkelvoudige meter: 10,93." Indien zoiets niet vermeld is in je contract kan een leverancier je willekeurige bedragen opleggen gedurende de looptijd van je contract en hoe kan je dan onderling leveranciers vergelijken ? In deze lijkt dit bij Mega voor België een gunstig contract, want in de vergelijkingstabellen tussen leveranciers wordt de huidige prijs van vandaag (welke heel laag is ) als referentie genomen. Het rekenkundig gemiddelde wordt hier echter genomen op de komende maand januari en als in januari de beursprijzen op TTF sterk zouden stijgen wordt dit juist een duur contract. Het risico van prijsstijging of voordeel van een prijsdaling ligt bij dit contract volledig bij de klant. Je hebt er ook andere die de prijzen van meerdere voorgaande of toekomstige maanden volgen, bv rekenkundig gemiddelde van vorige 3 maanden, of in jou geval denk ik het gemiddelde van vorige 6 maanden. Je profiteert dan een pak minder van de huidige dalingen maar als de prijzen sterk zouden stijgen de komende maanden ga je dat ook niet voelen. Het komt erop neer dat je moet weten hoe je leverancier zijn variabel deel bepaalt, dan kan een groot verschil maken. edit: zoals ik het lees haalt Vattenfall de hoge prijzen in Augustus aan als reden voor de huidige prijsverhoging, wat erop zou duiden dat ze het rekenkundig gemiddelde van de TTF index gebruiken van de laatste 6 maanden Juli-december. (die lag in augustus 5-6 maal hoger als nu). Sowieso, over het algemeen heb ik de indruk dat een klant vaak in Nederland meer beschermd is als in België en beter geïnformeerd is, dit lijkt echter niet op te gaan voor jullie energiecontracten of energie vergelijkingssites, leveranciers lijken bewust te weinig informatie te geven om correcte vergelijkingen te maken. 5 januari 20233 j aangepast door redzebra
Geplaatst: 5 januari 20233 j 3 uren geleden, fre3ke zei: Ik wil de variabele Vattenfall-tarieven van eind 2022 boven water krijgen, want ze zijn bij mij tussentijds gaan afwijken en dat mag niet. Is dit wat je zocht? Dit zijn de bedragen waarmee ze gerekend hebben tot eind okt. Toen kreeg ik mijn jaar afrekening. Ik ga nog even verder zoeken of ik het van nov en dec ook kan vinden. Ik zie ik dat het bedrag wat ik voor juni zei niet klopte. Maar het verschil is goed te zien. Ze hebben in iedergeval de website bijgewerkt dat het prijsplafond niet meegenomen is in de berekening. Voor de eerste 3dagen jan 2023 17kWh x 0,40 = 6.8euro (onderstaande afbeelding rekened met 0,647 en hier met plafond) Voor 5dagen dus zeg 28kWh x 0.40 = 11,30euro. Dus 5dagen verbruik van januari '23 kost ongeveer even veel als de gehele maand juni '22.
Geplaatst: 5 januari 20233 j Dank @rorror. Dat is een groot verschil met 'mijn' variabele tarieven. Door de zoekterm van Redzebra, is het me gelukt om online een tarievenblad te vinden van Vattenfall tot 31 december 2022. Dit is het variabele tarief dat mij is berekend Het is niet zo leesbaar, maar de variabele leveringskosten voor gas waren 3,6 euro. Meer dan het dubbele van het variabele tarief van 1,5 euro dat Rorror betaalde voor gas. Hoe kunnen ze zulke verschillende tarieven voor hun klanten hanteren voor dezelfde periode? In januari 2023 zijn de tarieven voor mij dus juist gedaald. Van 3,6 naar 2,6 euro per m3 gas: een prijsdaling van meer dan 25%. Waar dan dat verhaal van Vattenfall vandaan komt dat de tarieven stijgen per 1 januari? Het klopt ook niet met de indruk van Redzebra, dat ze de TTF van 6 maanden eerder gebruiken. Dan hadden ze in oktober niet zo'n idioot hoog bedrag gerekend. In de bevestigingsmail van mijn contractaanvraag stond bij Vattenfall niets over tarieven. Er zaten alleen twee modelcontracten bij en algemene voorwaarden. Ik zal eens zoeken of ik nog een persoonlijk contract heb ontvangen. Het staat in ieder geval bij mij nu echt genoteerd als een rotbedrijf. 5 januari 20233 j aangepast door fre3ke
Geplaatst: 6 januari 20233 j Auteur Hier (https://www.vattenfall.nl/media/_0sitewide-blokken/sales/modelcontract/tarieven-vanaf-1-jan-2023) zijn de tarieven voor het modelcontract van Vattenfall beter te lezen. Er is een verschil tussen een modelcontract en een al langer lopend variabel contract bij dezelfde leverancier. Met een modelcontract betaal je de hoofdprijs, terwijl bestaande klanten lagere tarieven betalen. In deze rare tijden is overstappen niet raadzaam, lijkt mij. Want dan betaal je de prijzen zoals vermeld in het modelcontract. Tenzij je -tijdens het afsluiten van je nieuwe contract- had onderhandeld. In deze tijden van enorme drukte bij de service-desks zit men daar niet op te wachten, denk ik. @fre3ke: Het lijkt erop dat jouw berekening (€ 2,63 gas, per 1 jan 2023) exclusief de overheidsheffingen is (€ 0,59). Bij elkaar kom ik aan € 3,22 / m3. Echter, wat ga je werkelijk betalen: In 2023 kost gas t/m 1200 m3: € 1,45 / m3. Door het prijsplafond. Alleen het meerdere verbruik kost (in jouw geval): € 3,22 / m3. Voor wat het waard is, mijn tarieven per 1 januari, bij Delta, bóven het prijsplafond: Elektriciteit: € 0,87. Gas: € 2,72 (Dit is eigenlijk weinig waard: mijn jaarverbruik elektriciteit < 0 kWh (door zonnepanelen); Gas < 250 m3 (door hybride warmtepomp)) Inhoud bloempot of bak berekenen
Geplaatst: 6 januari 20233 j Auteur 14 uren geleden, Lia56 zei: Voor de energiebesparing heb ik besloten toch nog geen pepers te zaaien... scheelt iets als ik geen warmtematjes gebruik.. in huis is t ca 18 graden dus t zaaien gaat dan denk ik, niet echt goed Verbruik warmtematjes, en LED. Het scheelt, maar niet echt veel. Om een idee te krijgen: Bij 2,5 maand één warmtematje 12 Watt (ca 52 x 15 cm), plus één LED-batten 60 cm, a 20 Watt: Matje: 12W x 16u x 75 dagen = 15 kWh LED: 20W x 14 u x 75 dagen = 21 kWh. Totaal 2,5 maanden: 15 + 21 = 36 kWh. € 0,40 x 36 kWh = € 14,40. Bij twee matjes, en twee LED-battens dus € 28,80. (En, omdat er een beetje "gratis" restwarmte in je woonkamer komt, stook je een heel klein beetje minder) Inhoud bloempot of bak berekenen
Geplaatst: 6 januari 20233 j En het matje gebruik je in principe alleen voor het kiemen dan heb je wat hogere temperaturen nodig, belangrijker is nadien het licht, dus dat hoeft ook niet de hele 75 dagen aan te staan (tenzij in een niet verwarmde kamer, bovendien met een geregelde regeling staat dat ook niet de volle 16u aan). Pepers en paprika's gaan hier zonder extra verwarming verder na het 1ste echte blad. Die 28,8 Euro is nog ruim gerekend. Mooi voorbeeldje om een idee te krijgen van de werkelijke kost Henkg 6 januari 20233 j aangepast door redzebra
Geplaatst: 7 januari 20233 j On 1/5/2023 at 6:43 PM, Lia56 said: Voor de energiebesparing heb ik besloten toch nog geen pepers te zaaien... scheelt iets als ik geen warmtematjes gebruik.. in huis is t ca 18 graden dus t zaaien gaat dan denk ik, niet echt goed Je zou het kunnen proberen zonder warmtematje, op een vensterbank met zon. Nee heb je, en het kost niets extra's. Ah mosterd na de maaltijd, eerst het draadje uitlezen, Arja. 7 januari 20233 j aangepast door Arja
Geplaatst: 3 februari 20233 j Nu de maand januarie voorbij is, is de rekening zonder prijsplafond 289euro, met prijsplafond ongeveer158euro voor 188kWu en 47kuub gas. Door alle stroombesparingen gemiddeld 100kWu per maand gezakt. Dat is toch een forse 40euro aan stroom kosten per maand minder. Heel de maand januari zoveel mogelijk uit de twee vriezers gegeten, en op 30jan de tweede koelvriescombinatie uitgezet. Die zet ik aan als de oogst er in moet of de electra prijzen weer gaan dalen. Doel is om eind van het contract op een gemiddelde van afgelopen 12maanden onder de 140euro per maand uit te komen. Volgens mij moet dat wel te halen zijn. 🤔 3 februari 20233 j aangepast door rorror
Geplaatst: 3 februari 20233 j Zeker, in de zomer gebruik je toch weinig gas. Elektriciteit ook iets minder, want de dagen zijn dan langer. Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.