Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Moestuin met bloemen: Hans en Karin

Featured Replies

Geplaatst:

.... moet ik wel op antwoorden natuurlijk ( we zitten in een leuk topic van een ander he ? ) .... De neuzen zagen er redelijk uit wel , maar de delen onder de grond waren ver heen in de rot. De delen waren met het omleggen van de grond ( kraantje in december ) min of meer onklaar gemaakt was mijn inschatting. Daarbij komt. Ik ben de enige nu op de tuin, die helemaal opnieuw start met een lege tuin. Iedereen heeft er rabarber in overvloed. En zelf heb ik meer dan zat in fr.

Geplaatst:
  • Auteur

Terrasje af! Met een paar ingebouwde plantenbakken voor allerlei leuke bloemen en misschien een klein boompje in de linkse. In de rechtse staat de rabarber.

De aalbessenstruiken die er stonden zijn nu verplaatst. Als je goed kijkt op de foto kan je links een paar takjes van een struik zien. Ze staan dus haaks op het terras, op een rijtje.

img394191261330859379.JPG

Verder staan de sjalotten/knoflook erin. Met ertussen ruimte voor de wortelen (schijnt de wortelvlieg in de war te maken...)

De tuin krijg steeds meer invulling en vorm, leuk!!

Geplaatst:

Heb je de bessen al gesnoeid? (daar is het nu de tijd voor).

@Bit, jammer van die rabarber, maar ja, als de wortel rot is ..

Ik ben zelf nog op zoek naar rabarber. Vorig jaar geprobeerd te zaaien, maar dat is mislukt. Misschien nu maar op zoek naar rabarberplanten.

Geplaatst:

prachtig zeg ! Je gaat echt fors omhoog he ? ( te zien net nog op het rechter randje van de foto ? Netjes ! Balen de buren ? al jouw overschot aan regen gaat nu naar hun straks ( ? )

bij mij een beetje hetzelfde namelijk.

Geplaatst:

Die regen moet je met een gootje opvangen in een tonnetje...

scheelt alweer slepen met water

Geplaatst:
  • Auteur

Dat lijkt misschien zo, maar ik ben niet omhoog gegaan hoor. Het terras ligt gelijk met de rest van de tuin. De paden aan de buitenrand liggen wat dieper en alle tuinen lopen af naar de sloot toe. Geen last met de buren dus

Geplaatst:
  • Auteur

Heb ijsberg sla gezaaid (maar een paar) in de vensterbank. Beetje vroeg misschien, maar iedereen is vrij vroeg op dit forum... besmettelijk.

Wat wel apart is: Ik heb gele paprika's gezaaid met gekocht zaad. Daar is ongeveer 50% van opgekomen. Vervolgens heb ik zaadjes uit de oranje snoeppaprika's gepeuterd en daar komt 100% van op!!! Ik hoop dat de gele het allemaal blijven doen. Misschien voor de zekerheid maar een paar extra zaaien??

De tomaatjes hebben wat te warm gestaan en zijn vrij sprietig. Komend weekend neem ik een groot aantal potjes bij mijn ouders mee, dus zondagavond of maandag mogen ze dieper en ruimer verder groeien...

Helaas niet veel tijd om in de tuin te werken deze week. Misschien dat het aan het eind van de middag nog lekker weer is...

Geplaatst:

Die oranje snoeppaprika's doen het inderdaad goed....Ik had vorig jaar hetzelfde gedaan...ze werden groter en heel mooi oranje én lekker...heb er foto's van staan bij mijn topic van 2012

Geplaatst:
  • Auteur

Telkens zulk mooi weer, maar het is een drassige boel op de tuin . Hoop dat het snel wegtrekt, zodat ik ook eens wat kan zaaien... (afgezien van de vensterbank en het kleine kasje)...

Geplaatst:

Leuke plannen.

Het valt mij ook op dat zelf-geoogst zaad vaak erg goed opkomt..misschien heeft het er iets mee te maken dat het vers is?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

• 2 weken later...
Geplaatst:
  • Auteur

Zo! Eindelijk maar weer eens een update van de tuin.. MET foto's.

Tomatenplantjes staan er prachtig bij. Al is 15 stuks wel een beetje veel, maar is vast wel een liefhebber in m'n omgeving straks. (ze zijn nu alweer een halve week verder en groeien als kool!)

img396477201332069604.JPG

Gisteren lekker in de tuin bezig geweest. Peultjes gezaaid naast het gaas. Vroege bloemkool gezet (plantjes gekregen van m'n pa). Wel even onder een netje, want het wemelt van de houtduiven bij ons op het complex. Tevens een rijtje spinazie buiten gezaaid en veldsla en rucula.

img398387241332069897.JPG

De knoflook steekt zijn neus boven de grond (verbazingwekkend snel eigenlijk...) en de worteltjes zijn gezaaid tussen de knoflook en de sjalotten in. Daarnaast een beetje ruimte opgelaten voor de winterwortelen en dan een rijtje bosuitjes gezaaid.

img397862571332070071.JPG

Tussen de palen staat een Tayberry en een doornloze braam. En daarvoor staan de aalbessen. Buiten de foto links staat nog de jostabes.

img398157171332070151.jpg

In de vensterbank staat nu knolselderij voorgezaaid en Lampionbes. Echter deze komt niet echt boven. 1 op de 20.... Kiemt die altijd zo traag of zal ik het maar opnieuw zaaien? Ze zijn verwant aan de tomaat, maar doen het veeeeel minder goed.

Geplaatst:
  • Auteur

Twee weken mooi weer!

Geen tijd voor de tuin...

Geplaatst:

15 tomatenplantjes...zijn niet zo veel als je er plek voor hebt....makkelijk straks om zelfgemaakte pasta saus in te vriezen....eet je tot ver in de winter van je eigen tomaatjes

Geplaatst:
  • Auteur
15 tomatenplantjes...zijn niet zo veel als je er plek voor hebt....makkelijk straks om zelfgemaakte pasta saus in te vriezen....eet je tot ver in de winter van je eigen tomaatjes

Niet voldoende plek in mijn kleine kasje in ieder geval. En buiten heb ik geen beschutte plekjes... Tips?

Geplaatst:

Ze kunnen best buiten...vanaf 15 mei....stok erbij voor aanbinden....en zoveel mogelijk in de zon....je kunt ervoor kiezen om er een afdakje tijdelijk boven te maken, maar hoeft niet(is wel beter. Ik had vorig jaar 6 planten gewoon tegen een hekje aan staan....op het zuiden....zonder afdakje.....en mega oogst gehad

tomaten1129531332153750.jpg

Geplaatst:

Nou zeg dat was veel

Geplaatst:

Was wel de makkelijkste soort: Money maker

Geplaatst:

Nou dat maakt toch niet uit, mooi gezicht vind ik het. Laat jij ze aan de hoofdstam opgroeien en haal je alle zijtakken weg? Of Leid je 2 scheuten ook omhoog?

Geplaatst:

1 hoofdstam aangehouden en na de 5e zij arm met vruchten, de kop eruit gehaald. Kan ook al na 4. Krijg je iets grotere tomaten. En alle dieven eruit halen, dat spreekt voor zich....bij mij tenminste

Dus HansK ga je ze buiten zetten? Tips genoeg? Vertel!

Geplaatst:

Mooie foto's van de tuin Hans Netjes.

Ach die tomaten kunnen prima buiten staan. Eventueel afdakje of gaatjesfolie als t regent.

Good things come in small packages

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.