Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Moestuin met bloemen: Hans en Karin


HansK

Aanbevolen berichten

In het onderdeel voorstellen heb ik reeds een foto van mijn (lees: onze, want ik doe het samen met mijn vriendin, die ook steeds enthousiaster wordt) nieuwverworven moestuin. Maar bij deze nogmaals:

 

p103024457991329338451.JPG

 

img391867431329862978.JPG

 

Inmiddels zijn de platte bakken er dus af. Zonde? Neehoor, want ze waren nogal vermolmd en verrot. En door wat rondscharrelen en vragen of we in de bouwcontainers mochten graaien hebben we inmiddels een hele verzameling ruiten met kozijn vergaard. Dit worden de nieuwe kasjes/koude bakken. Komend weekend komt de eerste kas waarschijnlijk en het weekend erna een klein terrasje achter in de tuin om na gedane arbeid te kunnen genieten.

 

Inmiddels heb ik ook al heel wat zaden en plantgoed. Daar komen nog verschillende kolen, bosuitjes, aardbeien, bramen, frambozen en rabarber bij, maar ik ben van plan om het allemaal nauwgezet bij te houden. Het is leuk om de diversiteit aan tuinen en invulling te zien op dit forum en doe daar graag aan mee!

 

Hier mijn lijst met zaden:

 

Andijvie Breedblad Volhart Winter

Andijvie Nummer Vijf 2

Bieten Detroit vuurkogel

Paksoi Green Fortune F1 Hybride

Suikermais Early Extra Sweet F1

Paprika Golden Calwonder

Prei Winterreuzen 3

Knolselderij Dolvi verbeterde Prager reuzen

IJsbergsla Balmoral

Rucola (arugola/raketkruid)

Veldsla Grote Noordhollandse

Tomaten Sweet 100 F1 (kerstomaat)

Wortelen Amsterdamse bak MAXI

Wortelen Berlikumer 2

Basilicium fijn

Tuinkers gewone

Stoksnijbonen Hunter 100 gr

Stokslabonen Mechelse tros 100 gr

Peulen Noorman 100 gr

Spinazie Securo 100 gr

Knoflook Blanke Reuzen

Sjalotten, Red Sun

Chrysanthemum Ganzenbloem gemengd

Dahlia Pompon gemengd (zaai)

Zinnia Caroussel whirligig gemengd

Snijbloemenmengsel

Aquilegia Akelei Gemengd

Dianthus Duizendschoon Dubbelbloemig gem.

 

 

Suggesties zijn altijd welkom natuurlijk. Wat ben ik vergeten en moet absoluut niet ontbreken?!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuke lijst met een mooi stuk grond! Mooi dat jullie ramen hebben gevonden!

 

Oost-Indische Kers is denk nog wel een leuke met veel eetbare bloemen en ook eetbaar blad wat zeer goed op brood kan en in salades.

Goudsbloem zie ik ook nog niet tussen de bloemen? (goudsbloem is ook eetbaar) (of zit deze in het snijbloemen mengsel?)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Suggesties zijn altijd welkom natuurlijk. Wat ben ik vergeten en moet absoluut niet ontbreken?!

 

Ik kan er nog wel wat verzinnen

 

Komkommer

afrikaantjes (tegen aaltjes)

gewone sla of pluksla

courgette

Radijs

erwten

tuinbonen, kapucijnders

peper

raapstelen

pompoen

bosuitjes

witlof

boerenkool

broccoli

spruitkool

witte en rode kool

ander tomaten rasje

 

*Aardbeien of ander fruit, aalbesjes ofzo

 

Kruiden: peterselie, tijm, bieslook, knoflookbieslook, salie, munt, bonenkruid, borage etc.

 

En bloemen:

*cosmea Ook eetbaar! En ze zien er prachtig uit het hele seizoen tot de vorst!

*zonnebloemen

*oost indische kers (luizen lokker, alles is eetbaar en prachtig om te zien)

*lathyrus

*goudsbloemen, mooi, eetbaar en had nog een handige functie, weet 'm alleen niet meer

 

 

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de suggesties! Courgette heb ik inderdaad ook en ik zal de komende tijd het lijstje nog eens wat uitbreiden met bovenstaande suggesties.

 

@ Miranda: Afrikaantjes tegen aaltjes... Welke gewassen hebben last van aaltjes dan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aaltjes (nematoden) zitten gewoon in de grond en ook in planten, dieren, mensen en water. de meeste soorten leven in de grond en kan je niet zien maar kunnen schade aan alle planten geven. Het verzwakt planten en ze kunnen ook afsterven.

 

Afrikaantjes bevatten een stof in de wortels waardoor aaltjes geen kans krijgen!

Dus gewoon zo hier en daar ergens tussen planten, zijn veel soorten, en ziet er vrolijk uit!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nog wat zaad van vorig jaar, dus dat ga ik zeker gebruiken. En niet alleen op het balkon.

 

Maar aaltjes kunnen volgens mij ook nuttig zijn. Mijn buurman had gebruikte ze om de larve van de rozenkever te bestrijden in zijn gazon. Het is dus van andere schadelijke insecten een natuurlijke vijand. Ook tegen slakken volgens mij. Maar er zullen wel weer tig soorten en maten bestaan. In ieder geval bedankt voor de tip. Zoals de titel al aangeeft wordt het een moestuin met bloemen, een moestuin met veel kleur dus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zijn inderdaad weer speciale soorten.

 

Maar bloemen zijn leuk in een moestuin daarom had ik ook de Cosmea erbij gezet. Heel veel soorten, makkelijk en gewoon echt een geweldige plant! En eetbaar Net als de Oost Indische Kers. Daar is alles eetbaar van, klimmende versies en laagblijvende en ideaal om bij planten/fruitbomen te plaatsen die last hebben van luis.

 

Goudsbloemen hebben ook een goede werking op de moestuin maar weet niet meer welke, zijn iig. ook erg mooi!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou er nog dille bijzetten. mooi met die hoge schermen, je kunt ze als snijbloem in boeketten gebruiken, de blaadjes eten bij de vis, en de zaden oogsten voor in bv spinaziesoep Verder trekken dilleplanten ook prachtige vlinders. Tussen wortels zaai ik meestal een beetje koriander..dat verjaagd de wortelvlieg als je aan t oogsten bent( ik frut dan altijd wat aan die korianderplanten..dat geeft een sterke keur waardoor die vliegjes wegvluchten...)

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag de kas(je) gebouwd. Hij is nog niet helemaal af, maar morgen weer een dag. De tomaatjes en paprika's kunnen geen beter onderkomen wensen lijkt mij....

 

De korte zijkanten zijn uitneembaar, zodat we er makkelijk bij kunnen. Alleen nog het dak.

 

p103026975251330192819.JPG

 

Morgen ook maar eens wat zaaien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ziet er leuk uit zeg. En een lekker overzichtelijk kasje.

En wat betreft alle soorten en mogelijkheden: Laat je vooral niet gek maken. Een eerste jaar een moestuin is al een uitdaging op zich. Je moet een nieuw ritme vinden rond je groente/fruit/kruiden en van alles leren over wat je op je tuin hebt staan. Hoe meer je dan hebt, hoe meer er is om je mal te maken

Maar het is wel ontzettend leuk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even een korte update van de tuin. Vandaag Aardperen gepoot. 2 verschillende soorten. 1 van de biologische winkel en 1 van denieuwetuin.nl Ben benieuwd. Verder het kasje zaaiklaar gemaakt. Alleen kon ik de kluitjes niet fijn genoeg krijgen (beetje nattig nog, en klei). Zaterdag maar wat fijne aarde meenemen om over de spinaziezaden en veldsla zaden te strooien.

 

Hier trouwens een foto van mijn kasje. Op de kleine openingen op de kopse kanten na is hij af. Alleen jammer dat ik net niet 4 dezelfde ramen voor bovenop heb. Wellicht dat ik er nog ergens eentje vind.

 

p103027834661330548321.JPG

 

Oh, en een leuke verrassing zijn de twee rabarberplanten die hun koppie laten zien! Zo heeft zo'n tuin toch aangename geheimen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, goed gezien. De beide kopse kanten kunnen eruit worden genomen. Die zitten in een soort kozijn en op 4 punten een draaischijfje om hem op zijn plaats te houden. (Ben best een beetje trots op mijn creatie )

Link naar reactie
Delen op andere sites

erg leuk zulke update's ! Je gaat duidelijk harder dan ik. Zelfde stadium. En ik maar dubben , kasje ja , kasje nee. Jij doet het gewoon .... respect. Mooi ding.

 

En ik kwam van het weekend ook een pluk neuzen tegen van een rabarber van de vorige tuinder. haha.... hups... daar gingen ze met een grote boog ... zo in de plomp.

Een paar posts terug zegt Heylane het helemaal goed denk ik : laat je vooral niet gek maken ! Gewoon allemaal dingetjes doen die behapbaar zijn het 1e jaar. Die lathyrus zaaien voor een pluk-deel op de tuin is wel een slimme: maakt de grond mooi los , wortelt diep , mooie groenbemester. is makkelijk , geeft het 1e jaar al gelijk vulling en hoogte. geurt ! en plukken maar !

 

succes hoor! Gaat prima zo toch ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk gemaakt hoor, dat kasje

 

Bit, waarom gooi je rabarberplanten in de 'plomp'? Je had ze toch ook weg kunnen geven aan iemand die ze wel wil? Als je op zo'n complex zit kun je toch altijd wel wat weggeven?

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...