Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Aquaponics


luckyb

Aanbevolen berichten

  • 5 maanden later ...

In 2013 ben ik zelf begonnen met Aquaponics! Erg leuk! Om het allemaal zelf te doen kost je wel vrij veel tijd als starter zijnde. Ik ben geen klus-type dus ik heb er een hoop van geleerd maar het kost ook tijd omdat er veel details zijn.

 

Even heel kort op een rijtje voor de geïnteresseerde:

Voordelen: Onderhoudsvriendelijk! Geen onkruid, geen water geven, je moet alleen zorgen dat het water in de vistank of opvangbank op peil blijft. In de extreme hete zomermaanden met een hittegolf heb ik elke dag even de tuinslang erin, los van deze extreme weken: eenmaal per week even bijvullen. Vis moet ook eten krijgen; that's it!

Nadelen: Voorbereiding tijd, en afstelling. PH Waardes moeten goed, maar er zijn wel wat 'dingetjes' waar je rekening mee moet houden. Zo is het aan te raden om gedroogd zeewier in de growbeds (de bakken) te doen omdat er anders te weinig voeding in komt. Tevens kun je ziektes bij de vissen krijgen. Een ander punt is dat het hele systeem vaak wel voor een hele vochtige kas zorgt in, met name, bepaalde delen van het jaar. Als ik dan s 'ochtends aan kom lopen is de hele kas aan de binnenkant beslagen. Dit zou de kans op bepaalde ziektes (aardappelziekte) bij tomaten enorm moeten verhogen; ik heb het slechts 1 jaar gedeeltelijk gehad.

 

Conclusie: Of het nou daadwerkelijk een grotere opbrengst heeft zoals wordt beweerd, dat vind ik lastig te zeggen. Nu zijn mijn kweek-skills ook niet denderend, maar bijv. met tomaten heb ik niet echt een grotere opbrengst dan anderen. Daarnaast brengt dit systeem wel enige kosten met zich mee zoals een waterpomp + stroom.

Ik ben er wel van overtuigd dat dit systeem een uitkomst is in gebieden waar het heel warm en droog is. Juist omdat je met het aquaponic systeem bijna geen enkel water verspild.

 

 

Uitleg:

CHOP-system: Er gaat een buis vanuit de fishtank naar de growbeds toe. Vanuit de growbeds komt het water dan in de opvangbak daaronder: de sump. Je zet de pomp in de sump die het water weer naar de fishtank pompt.

 

CHOP2-system: Het 'nieuwe' systeem. Je zet een pomp in de sump, en de sump pompt het water naar de growbeds én naar de fishtank. Vanuit de fishtank loopt een buis naar de sump toe op zwaartekracht.

 

Het verschil met het CHOP-system is dus dat bij het CHOP-system het water vanuit de fishtank direct naar de growbeds gaan, en vanuit daar naar de sump en dan weer terug naar de fishtank. Met het CHOP2-systeem heb je eigenlijk 2 lijnen: een van growbeds naar sump (en terug) en een van sump naar fishtank (en terug).

 

CHOP:

CHOPS41471540469324.JPG

 

CHOP2:

8d53299bc47fdd7956e249fe53856afe33231540469202.jpg

 

Hier een hele oude foto van mijn systeem, net nadat ie klaar was:

img115498681540469435.jpg

 

 

Mocht je vragen hierover hebben; ask of stuur een pm! Ik ben zelf iets minder actief met dit systeem, komend seizoen draait 'ie wel, maar ik zit bij een groepje fanatiekelingen die inmiddels contact hebben met zo'n beetje elke Hogeschool en overal projecten draaien. Vooral afgelopen jaar hebben ze erg veel progressie geboekt met projecten e.d.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...
  • 1 maand later ...
  • 3 maanden later ...

Op 1 maart het systeem weer aangezet, vandaag de eerste tomatenplanten erin gezet die ik binnen had opgekweekt.

 

Tuinbonen doet het in deze periode juist enorm goed (maar dat is logisch natuurlijk). In tegenstelling tot de tomaten heb ik de zaden van de tuinbonen gewoon in het growbed (vak) gegooid! Gaat hard nu!

 

9D409AD8-8083-4AF3-8DFB-4E4B4AA84E4C42011553460628.jpeg

 

128456D0-6FC2-410B-82BB-6A3B9D69933A22421553460630.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...
  • 1 year later...
  • 4 maanden later ...

Ik zou heel graag een aquaponic  in het echt willen zien/bekijken. Het liefste van een particulier. Is er iemand die bij wie ik een keer mag komen kijken?  Dat zou ik echt super vinden. Ik heb al heel veel filmpjes op YouTube bekeken, maar blijf telkens met vragen zitten. Wie oh wie vind het leuk om zijn systeem te laten zien en kennis te delen? Ik woon in Zuid Friesland, maar ben best bereid een stuk te rijden.

 

PS: Het stuk in de link geeft nuttige tips die een aquaponic winstgevend kunnen maken. Voor mij als particulier minder van belang, maar toch handig om bepaalde tips ter harte te nemen:
- https://resource.wur.nl/nl/show/Aquaponics-vaak-verliesgevend-.htm

- https://edepot.wur.nl/383327

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Sonja Je bent op zoek naar Aquaponics. Het doel van jouw is dus om vissen te gaan houden voor de uitwerpselen en dit als voeding voor de planten te gaan gebruiken. Heb ik dat goed? Anders b.v. gaan kijken naar Hydroponics, zonder vissen. En dan is het misschien leuk om eens met @Beukwood te gaan babbelen. Die heeft een Hydroponics systeem op zijn zolder.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 years later...

Hallo, Ik heb een aquaponics systeem te koop. Misschien kent U wel iemand die hierin geïnteresseerd is. Met vriendelijke groeten.

https://www.marktplaats.nl/v/tuin-en-terras/overige-tuin-en-terras/m2007570807-aquaponics-compleet-systeem

https://www.2dehands.be/v/tuin-en-terras/overige-tuin-en-terras/m2004666414-aquaponics-compleet-systeem

aangepast door poemadesign
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...