Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Paprika snoeien na overwinteren?


Rantje

Aanbevolen berichten

Mijn paprika, die ik in oktober naar binnen gehaald heb en in januari toch nog een overheerlijk paprikaatje van gesnoept heb heeft de winter overleefd

 

Nu is dat al best bijzonder omdat hier alleen cactussen overleven..,

 

Maar hij begint allemaal nieuwe blaadjes te maken maar de oudere blaadjes zijn niet echt heel mooi, moet je hem snoeien, iets verwijderen? Og gewoon met rust laten en zorgt hij er zelf voor dat 'ie er weer prachtig bijstaat?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heeyy heel mooi plantje, hoe heb je dat gedaan?

een paar cm boven die nieuwe scheutjes kan je de oude bovenkant er af knippen, de nieuwe scheuten gaan weer groeien en je hebt (weer)een nieuwe plant, liefst bijlichten onder (1 Tl is alvast) goed !

De Bloempjes (knopjes) wegknijpen, kost alleen maar energie!

Oppassen voor spint binnenshuis!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een paar cm boven die nieuwe scheutjes kan je de oude bovenkant er af knippen, de nieuwe scheuten gaan weer groeien en je hebt (weer)een nieuwe plant.

De Bloempjes (knopjes) wegknijpen, kost alleen maar energie!

Oppassen voor spint binnenshuis!

Zo zou ik het ook doen. Je mag de plant nu geleidelijk weer warmer zetten en op een lichtere plaats zetten zodat de groei zich herneemt. Geef in ieder geval niet te veel water, maar laat de grond ook niet uitdrogen (voelen met die vinger ). Als de nieuwe scheuten ontstaan kan er weer wat meer water gegeven worden, mest is nog niet nodig tenzij je merkt dat de groei en bladkleur wat te wensen over laat. Dan gebruik je vloeibare mest waarbij je maar een kwart tot de helft van de dosering gebruikt. Mest geef je pas na het verschijnen van de eerste bloemetjes. Zet de planten vervolgens half mei weer buiten of eerder in de kas als ze voldoende afgehard zijn verder niet te veel water geven. Je zou ze eventueel ook kunnen verpotten naar nieuwe grond.

 

Tenminste dat is hoe ik het dit najaar heb uitgezocht in diverse boeken en op het internet, maar mijn planten stonden nog in de kas. Daar deden ze het tot voorkort nog prima zie mijn seizoen maar als je niet thuis bent kun je ze ook niet op tijd binnen zetten voor de vorst )

 

Foto 1 doet het trouwens niet bij mij?

Link naar reactie
Delen op andere sites

De eerste foto doet het hier ook ineens niet meer maar komt 'ie nog een keer, de hele plant kan je daar op zien

 

img6183-b93161330019037.jpg

 

Maar WAAR moet ik hem dan knippen...

En er zitten al bloemknopjes in...moet ik die echt weghalen

't Zijn er al meer dan dat ik het hele vorige seizoen gezien heb

 

Nadat ik in januari dat paprikaatje opgegeten heb hebben we hem in de gang gezet. Daar was het wel licht maar ook een heel stuk kouder. Nu zagen we vorige week dat er een klein blaadje ging groeien dus nu staat 'ie weer in de kamer voor het raam dus in minder dan 2 weken heeft hij best een hoop blad gemaakt eigenlijk.

 

Water krijgt hij een keer in de week, ongeveer een weggooi bekertje.

Hihi ik vind het echt zo leuk!!!! En nu maar jopen dat 'ie meer paprika's geeft....1 was wel een beetje een flut oogst.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou niet zo zeer het nut van snoeien in zien... Of je moet echt die 2 onderste uitlopertjes goed willen ontwikkelen tot 2 hoofdstammetjes. Wellicht dat dat een beter resultaat heeft dan die top die er nu op zit...? (Weet het niet zeker)

 

Maar wat mij wel lijkt... : Die bloemetjes er uithalen. Is inderdaad jammer, maar die komen heust wel weer terug.

Nu gaat alle energie naar die bloemetjes en niet naar de plant... Als je de bloemetjes er uithaalt zal je plant sneller groter groeien en zal je denk uiteindelijk meer kunnen oogsten... Tenminste, dat denk ik als ik logisch nadenk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou hem persoonlijk afknippen enkele cm boven boven die twee nieuwe scheuten zoals te zien is op foto drie. Om de V vorm en omdat de bovenste bladeren er nou niet echt gezond uitzien. Zo krijg je weer een mooie compacte plant met stevige takken. Knopjes verwijderen om de groeikracht na het aanmaken van een plant te sturen. Ik denk wel dat je de scheuten op tijd moet aanbinden (nu nog niet hoor).

 

Die kleine paprika-zaailing in dat rode bekertje geeft zich over zo te zien

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik jouw paprika vergelijk met een 'gewone' vaste tuinplant qua snoeien, dan zou ik inderdaad ook Jorg zijn advies opvolgen. Zeker als je ziet hoe snel die uitlopers groeien en er nieuw blad gevormd wordt zou dat helemaal goed moeten komen. Heb je een mooie stevige paprika met prima vertakking toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moet gewoon doen wat jou het beste lijkt Rantje Wat ik aanraad is vrij drastisch en het klinkt zonde om zomaar de rest weg te snoeien maar je moet toch een keuze gaan maken. Ik zie toch de beste mogelijkheid om een stevige plant in V vorm op te kweken door terug te snoeien op de lijn in mijn foto, ook omdat de top van de plant er niet er gezond uitziet. Je moet dus de keuze maken of je meteen wilt gaan voor een poging om weer de V vorm terug te krijgen (met natuurlijk enige risico's ) of dat je ter toch voor wilt kiezen om meerdere scheuten uit te laten groeien. Aan jou de keus. Daarbij gezegd dat ik uitga van hoe paprika's groeien, dus niet op basis van ervaring met snoeien na overwinteren (mijn paprika planten hebben het immers niet overleeft ). Hoe dan ook ik ben benieuwd hoe het verder zal gaan .

Link naar reactie
Delen op andere sites

weer een probeersel voor volgend jaar dus voor mij .

op het einde van het seizoen waren er bij mij vele plantjes stuk aangezien er in mijn serre vogeltjes konden .

zo heb ik eens een probleem gehad : een duif in mijn serre die er niet meer uitkon .

heeft hij enkele takken stukgemaakt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...